IGOR: Îngăduie-mi să observ că
şi substragerea dumitale din afacerea asta este tot o iluzie. Da, vei rezolva
cu putregaiul, cu mine, nu sunt chiar putred, dar fie. Însă soluţia asta îţi
micşorează într-o măsură încă şi mai mare lumea pe care ţi-o revendici. Vei fi
tu eroul principal, nimeni altcineva. Şi vei fi tu de acum, nu acela din
amintirile tale. Acum, când îndrepţi pistolul împotriva unui bătrân şi, nu ştiu
dacă ai băgat de seamă, ne aflăm într-un subsol împuţit de bloc, uite, la
câţiva metri în spatele tău se află şi oasele unui şobolan. Chiar eu l-am
strivit acum câteva luni. Nu este un peisaj tocmai măreţ pentru un erou şi
chiar peisajul ăsta îţi va rămâne în minte de acum încolo, nicidecum copilăria
senină de care vorbeai.
VLADIMIR: Crezi că îmi poţi
întoarce hotărârea, punând totul pe seama unei pretinse dorinţe a mea de
spectacol? Poate este un spectacol, dar unul al dreptăţii înfăptuite şi este
unul atât de puternic, încât nu are nevoie de niciun decor. Spune-mi, ce decor
există în imaginile infernului de pe pereţii bisericilor? Niciunul! Sunt râuri
de foc, un monstru cu gura deschisă care înghite păcătoşii, iar ei, păcătoşii,
sunt goi şi scofâlciţi, ridicoli în răul lor, aşa cum eşti şi tu aici. Al tău
este subsolul ăsta infect şi cadavrul şobolanului, eu doar îţi voi da un brânci
să ajungi mai repede în gura monstrului.
IGOR: Mda, nu este o
destinaţie prea fericită. Obişnuiam să îmi fac concediile în staţiuni balneare
cu ape sulfuroase, dar acolo par să fie ape ceva mai fierbinţi. Nu m-ai înţeles
însă foarte bine sau probabil eu nu m-am exprimat tocmai potrivit. Nu poţi cere
virtuţi oratorice unui om cu pistolul la tâmplă. Voiam să-ţi spun că lumea ta
va deveni o împărăţie a egoismului, egoism care nu are o reputaţie prea bună,
nu-i aşa? Vei fi tu fără toate, fără mine, fără sora ta rămasă în continuare
victimă, fără şobolanul ăsta mort. Îl preiau eu, nu mă deranjează. Spune-mi
însă ce mai înseamnă dreptatea în cazul ăsta? Mai poţi poza într-un înger al
dreptăţii, când îţi rezolvi nişte probleme atât de personale, poate chiar mai
personale decât neliniştile mele sexuale târzii pe care încercam să mi le
soluţionez cu sora ta? Nici măcar nu eram singur atunci, era şi Kostea cu mine,
Dumnezeu să-l ierte. Îmi închipui că nu-ţi vezi egoismul pentru că lupţi pentru
altul, pentru sora ta, dar chiar şi aşa, rămâne o problemă personală, una de
familie. Şi nici măcar nu lupţi împotriva cuiva, eu zac aici neputincios la
picioarele tale. Te lupţi numai cu hotărârea ta de a mă ucide, din nou a ta.
VLADIMIR: Nu-i ceva atât de
personal. Da, este sora mea, pe care de altfel nu am văzut-o de mulţi ani, dar
nu am de gând să te omor pentru ca ea să afle şi să mă felicite. Nu ştiu mai
nimic despre ea, nu mi-a făcut confesiuni, nu mi-a vorbit despre tine, despre
alţii, despre ce vrea de la viaţă. Despre nimic. Dacă s-ar fi petrecut toate
astea, ai fi putut spune cu ceva îndreptăţire că lupt pentru o cauză personală,
de familie. Doar am văzut-o. Încă eram adolescent, cred. Când creşti şi devii adolescent,
femeia provoacă probleme oftalmologice, mai degramă decât sexuale.
IGOR: Din cauza asta porţi
ochelari?
VLADIMIR: Începi să le vezi
altfel. Îţi ştiai mama plină, mare, apoi o vezi ca pe o structură de care
atârnă părţile comune tuturor femeilor şi este ceva gol pe dinăuntrul
structurii, pentru că toate părţile abia descoperite în dorinţele tale sexuale
nu pot fi unite într-o imagine sexuală. Şi nu numai atât. Părţile astea atârnate,
deşi sunt ale ei, par să vină din altă parte, de la celelalte femei, aşa încât
nu mai poate fi pe deplin propria ta mamă, nu o mai poţi privi aşa.
IGOR: Complici lucrurile. Dacă
îmi permiţi să îţi povestesc despre experienţa mea, lucrurile au fost mai
simple. La un moment dat, am început să-mi pândesc mama goală prin gaura cheii,
m-a prins tata, mi-a dat una peste ceafă şi m-a ameninţat că mă calcă în picioare
dacă mai încerc să pândesc vreodată... ştii... mamei.
VLADIMIR: Nu este nimic simplu
aici, dar, recunosc, cei mai mulţi simplifică problema asta de vedere. Ei pretind
că există două categorii: femeile pe care îţi este îngăduit să le priveşti
sexual şi celelalte, de la care îţi întorci privirea. Nu-i aşa. Am văzut-o
odată pe sora mea schimbându-se, probabil împins de curiozitatea vârstei.
IGOR: O curiozitate care
durează toate vârstele.
VLADIMIR: Ascultă-mă! Tocmai
îţi motivez condamnarea. I-am văzut picioarele slabe şi albe, sânii încă de
copilă. Şi ştii? Am descoperit atunci că omul aşa este, nu numai femeia: slab
şi alb. Că nu este îngăduit să ne atingem de el pentru că este slab şi alb. Alb,
fiindcă este de neatins, este ca zăpada necălcată pe care o căutam când eram
copil. Nouă, bărnaţilor, omul ni se poate arăta aşa prin femeie, mie prin sora
mea, pentru că atracţia sexuală este cea care ne împinge spre alţii. Dar, mi-am
spus: „Stai puţin, dintotdeauna ştiam că omul este aşa. Chiar eu eram aşa când
îmi frecam mâinile unele de celelalte încercând să mi le încălzesc când
îngheţau din cauza jocului cu bulgării de zăpadă, slabe şi de neatins erau şi
picioarele mele când mă încălţam cu greutate, la fel erau şi mâinile colegilor
pe care le strângeam.” Şi toţi sunt aşa, şi toţi ştiu asta, dar omul slab şi de
neatins se arată cel mai limpede astfel când este siluit de un altul.
Siluitorul, cum eşti şi tu, nu vrea să folosească o femeie din categoria
femeilor pe care le poate privi sexual, ci vrea să murdărească omul slab şi de
neatins din toţi. Asta este vina ta, iar pentru asta am de gând să te împuşc.
IGOR: Dar eu nu sunt slab şi
alb? Uită-te bine, mi-a albit chiar şi părul.
VLADIMIR: Nu, tu urmează să
fii din nou aşa abia prin condamnarea la moarte. Multă vreme am privit cu
oroare descrierile execuţiilor, picturile, filmele...
IGOR: Din nou filmele, ţi-am
spus eu că...
VLADIMIR: Şi-mi ziceam că
greşesc. Din scena răstignirii, eu ţineam cu amândoi tâlharii, nu numai cu
tâlharul convertit pe cruce. Abia mai târziu m-am dumirit că uneori răul din om
nu poate fi scos decât odată cu viaţa lui. Omul care face rău împotriva omului
nu poate deveni om decât mort. Numai aşa va fi din nou slab şi alb, chiar şi
oasele îi vor fi albe.
IGOR: Omul şi omul care devine
om, omul, iarăşi omul... Sună ca o încâlceală teologică medievală. De altfel,
concepţia asta a ta te-ar face un bun inchizitor. Şi inchizitorii credeau că
reuşesc să scoată creştini buni din vrăjitoarele şi ereticii aruncaţi pe rug.
Greşeşti.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.