CHRISTIANE
Scena 1
JOHANN: Nu-ţi pot spune nimic
împotrivă, eşti bolnavă. Nu este vorba despre a te cruţa. Nu mi-aş permite să
mă eschivez atât de comun în faţa ta. Ştiu că ţi-ai da imediat seama dacă m-aş
arăta compătimitor. Simt însă că orice replică ţi-aş da acum s-ar îndrepta
altfel decât în jocul tăios de scrimă al controverselor. Acuzele mele s-ar lovi
de boala ta, s-ar îmbolnăvi. Mi-e teamă în plus că ar arăta ca şi cum ar fi
fost dintotdeauna bolnave. Mai departe, ar îmbolnăvi tot din mine. Toate gândurile
de care în genere sunt sigur că au cea mai mare îndreptăţire şi, da, când sunt
singur, nu am nicio îndoială că sunt. Merg laolaltă cu paşii mei de om sănătos.
Oamenii nu se roagă decât aplecaţi ori în genunchi. Simulează boala. De aceea,
se şi spune că rugăciunea este o formă de pacificare a spiritului, sufletului,
sau cum vrei să-l numeşti. În rugăciune nu te cerţi şi nu ai dreptate.
CHRISTIANE: Şi totuşi, nu mai
puţin, continui să-ţi dai dreptate, evitând să mă confrunţi. Eşti numai prudent
cu tine. Te cruţi. Terapeutic. Dacă nu aş suferi într-adevăr, aş fi însufleţită
mai mult să constat ironia că, iată, amândoi ne îngrijim. Când vezi în mine
posibila sursă a îmbolnăvirii gândurilor tale drepte, încerci să-mi demonstrezi
cât de mult însemn eu pentru tine, chiar aşa bolnavă. Chiar. Vezi, cred, cât de
îndepărtată de orice fel de iubire este concesia asta. Chiar, iubeşti pe
cineva?
JOHANN: Câţi îndrăgostiţi care
au adormit recitându-mi cântecele de iubire ţi-ar putea înţelege întrebarea?
CHRISTIANE: Ştii? eu nu ţi
le-am citit niciodată.
JOHANN: Nu pretinde să te
cred.
CHRISTIANE: De fapt, te-am
citit când compuneai dragostea, de multe ori. Aproape de fiecare dată când
salonul nostru se umplea de admiratoarele tale. Altminteri, tot ce ai compus în
cabinetele tale de lucru era aşa de mult al tău, încât nu putea fi socotit ca
fiind ceva despre dragoste. Ştiu, cântăm şi scriem despre dragoste când suntem
singuri şi ne este dor, când stăm agăţaţi ca de un fir de iubiţii noştri. Dar
uşa cabinetului tău tăia orice fir. Ca atunci când din nebăgare de seamă ai
trântit-o peste degetele lui Julius. Cât urla, săracuţul! Cu câtă ură şi teamă
te privea, deşi avea numai patru ani. Înţelesese totul. Noi, ăştia care avem
întâmplări, nu destin, le citim mai bine, mirosim imediat ce sau cine stă în
spatele lor. Da, era cabinetul tău, la fel ca al doctorului sau avocatului, cei
care nu mai văd oameni în jurul lor, văd clienţi, nişte protuberanţe din
mulţimea aia difuză de oameni de care se pot folosi, le pot tăia în bucăţi,
despica, diseca, pentru că sunt cazuri utile carierelor lor măreţe. Bănuiesc că
şi iubitele din poeziile tale erau la fel de mult torturate, despicate, încât
puteai purta la buzunarul jiletcii bucăţi din ele, mâzgălite cu scrisul tău pe
hârtiile mohorâte din cabinet.
JOHANN: Dar, Christiane, ştii
că prin tortura asta reuşim să ajungem la generalul uman...
CHRISTIANE: Ştiu, adunăm unul
cu unul, una cu una, apoi vedem că nu mai apare niciunul şi niciuna. Aşa apăreau
în salonul nostru, una după alta, toate admiratoarele, cititoarele tale. Şi cum
îţi spuneam, atunci te citeam copios. Te vedeam întâmpinând cu seriozitate
apelativul „maestre.” Pentru o clipă le priveai pe deasupra capetelor, adică
da, ştiai prea bine că eşti maestru. Apoi îţi aplecai privirea către buzele
lor. Şi toate acceptau privirea asta care le spunea limpede că tu le asculţi
cuvintele ştiind că vin de pe nişte buze care s-ar vrea sărutate. Le iscodeai
apoi mai departe, le priveai sânii pe care mai toate şi-i afişau cu neruşinare.
Şi în momentul ăsta ar fi trebuit să te opreşti, să le apuci de păr, ori să le
arăţi crucea, aşa cum vedeam în povestea ilustrată a Sfântului Anton. Aşa
îndepărta el diavolul travestit în femeie care îi apărea să-i tulbure lecturile
lui din Scriptură. Pentru că şi ele îţi mototoleau cuvintele. Sacra ta
singurătate din cabinet încăpea între sânii ăia pe care şi-i dezgoleau în faţa
ta. Îţi puteai da imediat seama că ele ţi-au folosit cuvintele pentru a-şi
înşela cu nevinovăţie soţii lor aristocraţi şi scorţoşi. Se întindeau înaintea
omului care le pătrundea în secret cu toate cântecele lui înălţătoare despre
dragoste, care le era alături sub forma cărţii de poezii de pe noptieră în
momentele lor scabroase şi mereu nesatisfăcătoare de amor cu aceiaşi soţi bine
puşi la punct. Tu le erai deraierea necesară şi atât. Ştiai toate astea. Şi
totuşi le hrăneai mai departe fanteziile, vărsându-le cuvinte măgulitoare
pentru corpurile lor ca nişte bureţi, gata să soarbă totul, asta dacă nu ar fi
fost corsetele bunei cuviinţe. Dacă tot ce ai scris despre dragoste se pierdea
atât de repede în mascarada asta, cum să cred că ai iubit vreodată?
JOHANN: Dar mai este şi
iubirea mea pentru tine, în afara acestor mascarade, cum le spui tu.
CHRISTIANE: Eu, pe care m-ai
tot crezut că-ţi sunt o altă cititoare, ha, cea mai fidelă...
(Apare servitorul, HANS)
HANS: Doamnă, v-a fost
pregătit ceaiul. Cum vă mai simţiţi?
JOHANN: Suficient, Hans.
Pleacă!
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.