(se aud bătăi puternice la uşă)
JOHANN: A sosit ceasul! Nu mai
este vremea explicaţiilor. Cine este?
DOCTORUL FUCHS: Excelenţă,
îngăduiţi-mi să vă înştiinţez că misiunea mea medicală a luat, din păcate,
sfârşit. După administrarea paliativelor menite să-i aline durerile, o
încredinţez pe doamna Christiane proniei divine, singura în stare să producă
minuni. Ştiinţa şi-a atins limitele. Doamna a ajuns în ultimul stadiu al
agoniei, fiind posibil să decedeze dintr-o clipă în alta. Apreciez că starea
dumneavoastră medicală constatată în ultimele zile vă permite să vegheaţi
muribunda. Este într-o stare de inconştienţă, dar asistarea la ultimele ei
clipe vă va fi cu siguranţă benefică pentru a reuşi să vă recăpătaţi echilibrul
sufletesc, cum vă spuneam zilele trecute, unul necesar pentru a reveni la
plenitudinea forţelor fizice.
JOHANN (vorbind încet, ca pentru sine): Un adevărat medic al omului
integral, trup şi suflet. Este în competiţie cu pastorul în născocirea tratamentelor
sufleteşti.
DOCTORUL FUCHS: Da, este şi
pastorul prezent, se roagă pentru sufletul muribundei împreună cu fiul
dumneavoastră. Domnul Julius m-a rugat să vă întreb dacă excelenţa voastră îl
poate primi, în cazul în care nu aveţi dispoziţia de a vă alătura veghei
creştineşti.
JOHANN: Cu siguranţă, poate
veni. (doctorul Fuchs pleacă). Vezi,
Hermann, ce schimbare? De la Iisus care alunga discipolul din preajma mortului
drag, s-a ajuns la un creştinism dispus să patroneze durerea familiei pentru
pierderile din sânul ei. Religiile populare admit cu greu rătăcirile de turmă,
chiar şi când sunt rătăciri pentru Dumnezeu.
(intră în cameră Julius, ţinând într-o mână o carte de rugăciuni)
JULIUS: Tată, coboară alături
de noi. Până mai ieri, mama îţi rostea numele, părea să te cheme. Poate i-ar
face bine să te vadă.
JOHANN: Fii atent cum te-ai
exprimat, Julius, mi-ai cerut să cobor, dar camera de boală a Christianei se
află la acelaşi etaj.
JULIUS: Tată, nu este momentul
pentru asemenea consideraţii, îţi ceream doar să fim o familie, măcar acum.
JOHANN: „Acum”, clipa care
porunceşte spiritului, interzicându-i singurătatea. Întreabă-l pe Hermann, aici
de faţă, dacă spiritul poate fi încurcat de clipe. Poate fi încurcat, Hermann?
HERMANN: Nu...
JOHANN: Ai încredere în
mărturisirea lui Hermann. Cum o spune chiar el deseori, mi-a consemnat o
mulţime de vorbe nepieritoare, una mult mai mare decât mulţimea de muribunzi
asistaţi de doctorul şi pastorul tău la un loc.
JULIUS: Tată, nu este
momentul...
JOHANN: Julius, nu mă
determina să cred că fiul marelui poet nu poate trece peste această judecată
comună despre oportunitate. Ştiu ce-i cu tine. Ţi-am simţit zilele acestea prezenţa
plină de reproşuri, revolta oarecum copilărească, refuzând până acum să mă
vizitezi.
JULIUS: Nu a fost vorba despre
aşa ceva şi nu este..., nu cred că se cuvine să-mi subliniezi şi acum
copilăria. Mă apropii de treizeci de ani, cum bine ştii, asta dacă mai ţii
socoteala naşterilor şi pieirilor din familie.
JOHANN: Asta îmi reproşezi,
iată, în sfârşit fără menajamente: că nu sunt un pater familias. Tot ce se
poate, Julius. Dar ce însemna familia latinilor? Cuprindea tatăl, mama, fiii şi
fiicele, dar şi sclava metresă a tatălui, să spunem etiopiană, care îi năştea
bastarzi cu pielea întunecată. Şi când erau mici, bastarzii aceştia, mai
vânjoşi, îi trânteau în ţărână pe fiii naturali, râzând cu dinţii lor puternici
şi albi de slăbiciunea fraţilor lor, aşa caraghioşi cum arătau când pielea
delicată a acestora devenea pe alocuri brună ca a lor. Foarte probabil, fiii naturali începeau să se
smiorcăie şi să se plângă înaintea lui pater familias: „Tată, vino!” Şi tatăl
urma să stabilească ordinea în familie cu biciul. Să-i îndreptăţească pe fiii
naturali prin rănile lăsate pe spatele bastarzilor, o treabă a cărnii şi
sângelui, cum ar veni. Şi mai făceau parte din familie şi sclavii care
trebăluiau prin curte, şi cei care curăţau troacele porcilor sau aruncau lopeţi
de pământ peste excrementele familiei ori peste rămăşiţele morţilor. Iar
statuetele zeilor familiei, ale penaţilor, zăcau pe undeva prin casă, poate
prin bucătărie, căci se spune că zei ar fi şi acolo. Dacă nu pentru închinare,
vor fi fost buni pentru ca sclavele să-şi aşeze hainele, când se dezbrăcau
pentru a face dragoste cu aristocraţii sau cu ceilalţi sclavi ai familiei. Iar
pater patrona şi viermuiala asta.
JULIUS: Tată, ce vrei să spui
prin vorbele asta? Mărturisesc că nu am dispoziţia să urmăresc această poveste.
Nici Hermann nu o consemnează...
JOHANN: Vreau să spun că în
momentul în care se cuvenea ca pater să participe la treburile publice din Roma
sau mai curând la ceremoniile închinate zeilor cetăţii eterne, lăsa totul în
urmă. În sfârşit, îmbrăcat într-o togă impecabil de albă, devenea vir, un bărbat cu şansa de a fi ilustru.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.