FILOSOFIE
Lecţia IV
Descoperirea umanităţii prin
suferinţă
Omul este asa de mare, încât mareţia lui reiese şi
din aceea că el se ştie nenorocit. Un copac nu se ştie nenorocit. Este adevărat
că să te vezi nenorocit înseamna sa fii cu
adevărat, dar înseamnă şi că eşti mare daca ştii ca eşti nenorocit. Astfel,
toate nenorocirile omului dovedesc mareţia sa . Sunt nişte nenorociri de mare
senior, de rege deposedat. (…) in cazul
in care universul l-ar strivi, omul ar fi
înca mai nobil decat ceea ce-l ucide: pentru ca el ştie că moare, iar avantajul
pe care universul îl are asupra lui, acest univers nu-l cunoaşte.
Pascal, Cugetări
Măreţia
dobândită prin conştiinţa nenorocirii este de felul unei victorii repurtate de om
în numele raţiunii sale asupra iraţionalităţii universului. Este o victorie
ulterioară victoriei iraţionale a universului asupra lui. Victoria universului îi
conferă acestuia o măreţie ignobilă, fiind mai degrabă vorba despre simpla
impunere a imensităţii sale cantitative
sau a mărimii sale, care cântăreşte mai mult si este astfel mai puternică decât
mărimea fizică a omului.
Cele două măreţii se găsesc împreună în omul
conceput de Pascal ca „trestie cugetătoare” -
„trestia” mărturiseşte măreţia universului în comparaţie cu omul si
„cugetarea” reprezintă măreţia umană. Însă este posibil să gândim că tocmai
prin menţinerea conştiinţei diferenţei dintre ele („trestia” opusă „cugetării”),
umanitatea îşi capătă identitatea: eşti om în măsura în care te opui
universului care înseamnă pierderea ta.
Conştiinţa
diferenţei nu poate fi un act izolat al gândirii de a recunoaşte măreţia
raţionalităţii ulterioare suferinţei. Într-un atare caz, am avea numai un gând
consolator sau o cunoştinţă teoretică, ambele dezlegate de actul continuu de a
trăi în univers. De aceea, conştiinţa diferenţei trebuie să fie „localizată” în
faptul de a trăi continuu în univers suferind din pricina lui. Suferinţa devine
cea care dezvăluie umanitatea.
*
Permanenţa
resimţirii suferinţei din cauza universului este posibilă când acesta nu este
văzut în situaţia de cuceritor al omului numai din perspectiva puterii de a
distruge omul. De fapt, este posibil să interpretezi că universul este ostil
omului mai ales în măsura în care îl determină să nu aibă conştiinţa că este
altceva decât o parte a sa. Cum universul este perceput de om prin existenţa sa
în cadrul lui, o asemenea inducere în eroare a omului ia forma tentaţiei de a
căuta bunăstarea vieţii („deasfătările lumii”, în Ignatius, Ep. către Romani, VI, 1). Respingerea
acestei tentaţii pe care o considerăm naturală devine o alegere pe viaţă şi pe
moarte pentru Ignatius din Antiohia, martir creştin din epoca Împăratului
Traian (sec. II). Ignatius alege martirajul pentru a-şi apăra credinţa
creştină.
Este
alegerea martirajului motivată raţional? Pare să fie iraţională în măsura ăn
care acceptăm că raţionalitatea se confundă cu naturalul. Nu este natural, nici
raţional să dorim sacrificarea vieţii. Dacă însă separăm omul de natură,
separând componentele „trestie” şi „cugetare”, raţiunea se poate opune binelui
existenţei în univers, cu atât mai mult cu cât universul îl împiedică pe om nu
numai să iasă din natură, ci şi să se înalţe dincolo de ea. Credinţa creştină
apărată de Ignatius presupunea existenţa unei astfel de înălţări prin
„dobândirea lui Hristos” după moarte.
Deşi am fi
tentaţi să considerăm că divinul de dincolo de om este la fel de străin de om
precum universul, Dumnezeul-om al creştinismului este garanţia atingerii autenticei
identităţi umane, diferită de cea a omului ce se imaginează împlinit prin ocuparea
unui loc bun în universul material. Astfel, Ignatius le cere creştinilor care
doreau să-l oprească de la martiraj: „Lăsaţi-mă să primesc lumină curată!
Ajungând acolo (la Dumnaezeu), voi fi om!”
Această identitate umană este contrară lumii şi materiei („Nu-l daţi lumii pe
cel care voieşte să fie al lui Dumnezeu, nici nu-l amăgiţi cu materia!”).
Universul
nu îi vorbeşte lui Ignatius numai prin dorinţa naturală a bunăstării, ci şi
prin oamenii care susţin în majortitate că urmărirea bunăstării este scopul
suprem al vieţii sau cel puţin opţiunea preferabilă permanent: „Nu vreau să mai
trăiesc după oameni!” (ibid. VIII, 1).
A trăi
diferit faţă de modul comun de viaţă al oamenilor interesaţi de bunăstarea
materială (ibid., II, 1: „Nu vreau ca voi să plăceţi oamenilor, ci să plăceţi
lui Dumnezeu”, citând Pavel, 1 Tes. 2,
4) poate deveni o manieră de a prelungi la nivelul întregii existenţe
conştiinţa suferinţei.
*
În afara
credinţei religioase, pentru Emil Cioran, conştiinţa sau arta suferinţei este
cea care oferă omului o înălţare nu în divin, ci în el însuşi. Prin suferinţă,
omul se desprinde de lumea înconjurătoare şi de oamenii interesaţi de
bunăstarea obţinută de pe urma ei. Aceşti oameni sunt „normali”, manifestând
atitudinea firească de a căuta bunăstarea. Ei sunt lipsiţi de un destin care să
îi distingă ca fiinţe individuale şi se topesc astfel în mediocritatea ce
interzice înălţarea dincolo de medie. Cioran nu îşi pune problema unei
identităţi sau esenţe umane, însă putem deduce că „omul normal” nu poate fi omul
în general căutat prin întrebarea „ce este omul?” Chiar dacă media sau normalitatea
apar înrudite generalităţii, de vreme ce omul normal nu este „desprins de
lucruri” precum omul suferind, mediocrul nu va putea răspunde cerinţei de a
căuta o esenţă a omului prin care să se distingă de restul universului. În
termenii lui Pascal, omul normal este cel care îşi desfăşoară lupta cu
universul numai la nivelul condiţiei de trestie pe care încearcă să o nege, nu
la cel al cugetării. Achiziţia de lucruri pare a fi o încercare de a îngrăşa
sau îngroşa conturul fragil al trestiei, sarcină imposibilă câtă vreme
existenţa fizică a omului este în mod natural învinsă de fiecare dată de
univers prin moartea noastră.
Cioran, Revelaţiile durerii |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.