FILOSOFIE
Lecţia III
CE ESTE OMUL?
Întrebarea vizează ca răspuns stabilirea
esenţei omului.
Esenţa desemnează
trăsătura specifică unui lucru sau fiinţe prin care acesta sau aceasta se
deosebeşte de restul tuturor celorlalte. Fixată la nivelul generalităţii,
esenţa nu corespunde unei trăsături pe care un individ sau altul o poate
pierde, caz în care ar fi identificată
la nivelul existenţei, ci spunem că este situată la nivelul fiinţei. Existenţa
este proprie fiinţelor particulare circumscrise spaţiului şi timpului.
Omul ca generalitate este etern, dar nu există. Distingerea trăsăturii
esenţiale a omului presupune circumscrierea unui loc special al său printre
alte realităţi generale, de ordin natural – alte animale – sau divin – fiinţele
divine socotite inteligente prin însăşi natura lor. Tradiţia filozofică a rămas
multă vreme la definirea esenţei omului în felul contradictoriu descris de
Pascal, omul reunind în natura sa animalitatea şi raţionalitatea.
Identificarea esenţei omului cu
raţionalitatea se justifică prin situarea animalităţii într-o condiţie
subordonată:
- animalitatea este în afara moralităţii circumscrise raţionalităţii
(Pascal: „să ne silim a cugeta frumos! Iată ideea morală!”)
- animalitatea sub forma cunoaşterii prin simţuri este inferioară
ceritudinii raţionale şi are nevoie de ea pentru a deveni cunoscută (Descartes)
- animalitatea nu poate ajunge pănă la natura divină din care omul se împărtăşeşte
parţial prin raţionalitate (Augustin)
Împotriva fiecărei modalităţi de a subordona animalitatea raţionalităţii se
poate aduce obiecţia că filozofii închid ochii înaintea a ceea ce se vede, omul
existent indistinct ca fiinţă
raţională şi fizică. Închiderea ochilor poate fi parte a refuzului simţurilor
comune omului şi animalelor (aşa cum se întâmplă pe parcursul îndoielii
metodice a lui Descartes) în numele raţionalităţii, ceea ce face ca orice
argument în favoarea priorităţii raţionalităţii în definirea omului să se
lovească de eroarea logică de a folosi concluzia ca premisă în demonstrarea ei.
Întunericul prezent şi odată cu închiderea ochilor oferă însă şansa de a
gândi omul. Omul văzut este lipsit de adâncimea pe care o cunoaşte orice act de
conştiinţă. Rămâne de cercetat dacă omul ca raţionalitate prezintă acea
adâncime sau este înscris în planul plat al diferitelor feluri de fiinţe din
ordinea naturală şi cea divină.
Nietzsche strămută întunericul ochilor închişi al altor filozofi într-un
întuneric obiectiv: „adânca miazănoapte”.
Omule! Ia aminte!
Ce grăieşte adânca miazănoapte?
„Eu
am dormit, am dormit -,
m-am
trezit dintr-un vis adânc:
Lumea
este adâncă
şi
mai adâncă decât şi-a închipuit ziua.
Adânc
este vaietul ei -,
Fericirea
– mai adâncă chiar decât durerea inimii.
Vaietul
grăieşte: Piei!
Însă
întreaga fericire vrea eternitate – ,
-
vrea adâncă, adâncă eternitate!”
Nietzsche, Aşa grăit-a Zarathustra
Adânca eternitate voită de fericire este contrară eternităţii „plate” a
esenţei omului. Este o eternitate voită, aşadar una în care individul are un
cuvânt de spus, fără să mai fie mut şi
abstract precum omul din argumentele logice. Este o eternitate adâncă,
adică una care nu permanentizează o componentă abstractă a omului, ce nu ajunge
până în adâncul suferinţei şi voinţei umane, amândouă revelate de lume, nu de o
ordine naturală sau divină. Ea are de permanentizat omul care o vrea sau voinţa
umană. Ignorăm explicaţia lui Nietzsche despre o astfel de permanentizare a
voinţei prezentă în concepţia sa despre supraom ca întruchipare a omului care
îşi asumă voinţa ca mod de a fi. Ne
mulţumim să constatăm că discursurilor
filozofice despre existenţa unei esenţe a omului li se opune observarea
faptului că omul existent în lume este capabil să îşi impună umanitatea în
planul eternităţii. Apare atunci întrebarea dacă preocuparea pentru aflarea
unei esenţe a omului care să îl depăşească prin generalitate mai are sens.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.