FILOSOFIE
Lecţia V
Descartes:
omul ca lucru cugetător
Cunoaşterea esenţei omului presupune cunoaşterea
de sine, iar aceasta cunoaşterea ca atare.
La rândul ei, cunoaşterea pusă sub întrebarea „ce
este?” apare în primă instanţă ca una
din activităţile umane, prin urmare, solicitând
o familiaritate cu ceea ce ar putea fi omul.
Afirmând că omul este un lucru cugetător (sau
fiinţă cugetătoare), Descartes reuneşte temele cunoaşterii şi omului prin
întrebarea implicită „ce sunt eu când cunosc?”
A doua parte a întrebării, „când cunosc?” primeşte
două răspunsuri imediate:
1.
Cunosc când îmi este livrată prin educaţie cunoaşterea realizată de alţii.
2.
Cunosc în viaţa de fiecare zi şi în orice condiţii, de fiecare dată când sunt
conştient de existenţa mea fizică şi sunt astfel în aproape tot timpul stării
de veghe.
1. În Discurs
despre metodă, Descartes îşi descrie parcursul studiilor ca pe o experienţă
de cunoaştere în care eul din „eu cunosc”este înstrăinat de sine, fiind populat
de ceea ce au cunoscut alţii. Descrierea este ilustrată bine de observaţiile
despre studiul culturii antice, mai ales de constatarea: „când călătoreşti prea
mult devii străin în propria ţară”:
De aceea, aflarea eului sau revenirea autentică în
propria ţară nu este posibilă decât abandonând cunoaşterea străină primită de
la ceilalţi, dar şi lumea celorlalţi, la fel de străină, chiar dacă suntem
învăţaţi să o considerăm patria noastră (şcoala, educaţia, cultura şi tradiţia
sunt toate livrate ca fiind „ale noastre”). Astfel, rememorarea şi evaluarea cunoaşterii
primite în şcoală îl trimit către Descartes către sine însuşi, pentru a căuta
cunoaşterea proprie:
Prin urmare, răspunsul (1) la întrebarea „când
cunosc?” nu este edificator pentru a lămuri participarea eului la cunoaştere
şi, implicit, nu spune nimic despre identitatea omului ca eu cunoscător.
2. Realizarea cunoaşterii prin conştiinţa
existenţei fizice a fost pusă la îndoială în filozofie din cauza incertitudinii
şi a caracterului ei contradictoriu. O cunoştinţă de acest fel este plăcerea,
care se bucură în plus de statutul de trăire personală, astfel că ne-am putea
aştepta să spună ceva despre „eu cunosc”. Personajul Socrate din dialogul
platonic „Phaidon” arată însă că şi ea ne este străină, natura ei fiind „ciudată”
şi „uimitoare”:
[Socrate se află în închisoare şi este
scos din lanţuri înaintea executării condamnării la moarte prin otrăvire]
„Iar
Socrate, săltându-se în pat, s-a apucat să îndoiască piciorul şi să-l frece
îndelung cu mâna şi apoi, tot frecându-l, a început să vorbească.
SOCRATE: Ciudat lucru se dovedeşte a fi,
prieteni, ceea ce numim plăcere; ce uimitoare e natura ei prin raport la ceea
ce îi este, pare-se, opus, durerea. Cum nu se învoiesc ele să stea alături în
acelaşi om şi totuşi, îndată ce alergi după una dintre ele să o prinzi, mai
întotdeauna te găseşti silit să o apuci şi pe cealaltă, de parcă, deşi două, ar
fi prinse de un singur cap...Uitaţi-vă la mine: după ce, din cauza cătuşelor,
mi s-a ivit durerea în picior, acuma îi urmează, fără greş, plăcerea.”
Platon, Phaidon
Prin metoda îndoielii faţă de toate cunoştinţele
nesigure până la aflarea certitudinii, Descartes îşi asumă la fel ca Socrate respingerea
cunoştinţelor imediate despre noi înşine ca posibile surse ale unei cunoaşteri
certe. Generic, aceste cunoştinţe sunt atribuite simţurilor.
Prin urmare, răspunsul (2) la întrebarea „când
cunosc?” este şi el invalidat, atît din cauza incertitudinii cunoştinţelor
imediate despre existenţa noastră, cât şi din cauza irelevanţei lor pentru
dezvăluirea eului cunoscător, care, la fel cum o face Socrate, le constată
incertitudinea şi contradicţiile dintr-o poziţie aflată dincolo de ele. Aceasta
este poziţia gândirii.
Descartes găseşte dincolo de cunoştinţele incerte
îndoiala însăşi, care este o formă a gândirii, iar gândirea aparţine eului.
Prin urmare, eul cunoscător este
gândirea aflată după ce s-au eliminat cunoştinţele prin simţuri, care ţin de
corpul nostru, printre care şi plăcerea şi durerea. Sursa unei astfel de
gândiri este identificată cu raţiunea. La întrebarea iniţială „ce sunt eu când
cunosc?”, răspunsul va fi, aşadar, raţiunea, însă Descartes foloseşte conceptul
de „lucru (res, realitate) cugetător”.
Lucrul cugetător este
opus lucrurilor întinse dintre care
face parte şi corpul.
Dacă îi atribuim lui Descartes teza că esenţa omului este de a fi o fiinţă cugetătoare,
ea implică ideea că trupul nu îi este un aspect esenţial, adică nu îl distinge
de restul lucrurilor şi vieţuitoarelor, fiind un lucru întins printre multe
altele. Totuşi, în măsura în care raţiunea identificabilă esenţei omului se
extinde asupra lucrurilor întinse făcându-le cunoscute, corpul şi lumea fizică
căruia el îi aparţine rămân ale omului ca obiecte ale cunoaşterii sale
raţionale.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.