FILOSOFIE
Lecţia
IX
Analiza unui text filosofic
„Analiza” derivă din cuvântul grec analysis, cu semnificaţia de desprindere
sau eliberare de sus în jos (ca eliberare completă de trup, analysis a însemnat şi „moarte”) a
componentelor din alcătuirea unui lucru, în cazul unui text fiind vorba despre
detaşarea sau eliberarea componentelor reunite de un filosof pentru a exprima o
idee principală pe care o numim teză
filosofică. Scopul eliberării componentelor este înţelegerea tezei, iar prin
metoda analizei se consideră că putem înţelege o idee mergând pe urmele susţinerii
ei de către autorul ei. Pentru că textul filozofic este voit obiectiv,
întrebarea „ce a vrut să spună filozoful X prin cuvintele Y si Z?” nu este un
reper viabil pentru întreprinderea analizei. Mai curând, ne întrebăm cum putem
desfăşura prin noi înşine gândul unui filozof, urmărind cu mintea proprie rând
pe rând şi în ordinea lor nişte componente ale întregului întâlnite deopotrivă
în câmpul realităţii obiective, nu numai în textul filozofic. Astfel, analiza
este un proces al propriei gândiri, iar finalizarea ei este propria operă de a
lega părţile textului şi ale realităţilor implicate într-un întreg ce ne
aparţine.
Paşii marcaţi cu * sunt uneori opţionali, absenţa lor implicând
adaptarea celorlalţi paşi obligatorii care depind de ei. De exemplu, o
concluzie a unei analize care nu s-a referit la alte teze decât cea analizată,
va fi un rezumat al paşilor analizei.
Propoziţie: Omul
este un lucru cugetător (Descartes)
Frază: Dacă
nu există Dumnezeu, atunci totul este permis (Dostoievski) sau Esenţa omului este omul interior, care are o
natură divină (Augustin)
4. Explicarea tezei: teza
filozofică este o exprimare concentrată a unui gând mai larg menit să
soluţioneze problema căreia i se caută soluţia. Explicarea tezei este
desfăşurarea acestui gând, care însă nu poate depăşi două-trei rânduri,
deoarece nu ne referim decât la conţinutul ei restrâns, nu la felul în care
este susţinută în text. Este de preferat ca explicaţia să folosească termenii
pe care i-am folosit anterior în stabilirea problemei filozofice căreia îi
răspunde teza.
5. Desprinderea conceptelor filozofice
folosite în text. Conceptul este un termen general, de exemplu, omul, vaca, copacul, scaunul etc.
Semnificaţiile lor ne sunt cunoscute pentru că avem de-a face cu obiectele
particulare care le corespund. Însă, în mod strict, omul este cu totul într-un alt plan decât un om. Omul este veşnic
şi are o semnificaţie abstractă, în vreme ce un om moare, mai înainte doarme,
mănâncă gândeşte etc. În cazul conceptelor filozofice, întâlnim aceeaşi
generalitate, dar filozofii le încarcă cu sensuri proprii. Conceptele
filozofilor nu sunt confirmate de lucrurile particulare corespondente, ci,
potrivit respectivilor filozofi, ele trebuie
sau ar trebui văzute de acum înainte
ca exemplificări ale acelor concepte. De exemplu, dacă pentru Descartes
cugetarea înseamnă exercitare a facultăţii raţionale, înseamnă că de acum
înainte, în situaţia în care spunem „mă gândesc că mi-e frig”, ar trebui la
rigoare să ne corectăm sau să recunoaştem că folosim termenul de gândire ori
cugetare în sens impropriu, câtă vreme ea nu are de-a face cu senzaţiile
corporale precum căldura sau frigul.
6. Distingera argumentelor care
susţin teza: depistarea argumentelor dintr-un text filozofic trebuie să se facă
supunând pornind de la supunerea tezei la întrebarea „de ce?” sau „care sunt
motivele pentru care soluţia la problema filozofică vizată ar fi de acceptat?”,
urmând să verificăm care dintre pasajele textului pot fi interpretate ca
răspunsuri. Nu toate textele filozofie oferă ca ajutor pentru distingerea
argumentelor indicii clare precum un „pentru că” sau un „deoarece”, însă ştim
cu certitudine că argumentele alcătuiesc cea mai mare parte a corpului oricărui
text filozofic. Argumentele trebuie reformulate în termeni proprii, fiind
conştienţi că ele fac de fapt apel la experienţe sau evidenţe comune, pe care
le are orice om (de exemplu, orice om poate şti că îşi judecă interior
experienţele senzoriale, acesta fiind unul din argumentele lui Augustin pentru
teza că esenţa omului este omul interior). Şi, fără a relua obiceiul prost al
unor filozofi, le putem reformula cu un „pentru că” răspicat.
7.* Compararea tezei cu teze similare – este unul din paşii analizei care ne confirmă că ea nu este numai o
desprindere a componentelor textului, ci şi adunarea lor într-un întreg ce ne
este propriu. Ne este proprie şi lectura unui text având în minte poziţiile
alternative ale altor filozofi şi, din atare motiv, este nevoie să amintim
numele, teza şi argumentul principal al unui alt filozof cu o poziţie relativ
similară filozofului analizat. Similaritatea ne-o indică faptul că acest alt filozof a dat un răspuns
apropiat la problema filozofică căreia a vrut şi filozoful analizat să îi
răspundă (de exemplu, există mai mulţi filozofi care au căutat o esenţă a
omului). Prezentarea acestei alte opinii trebuie să fie sumară, pentru a nu
lăsa impresia că analiza noastră este o simplă colecţie de opinii filozofice
diferite. Din acelaşi motiv, este bine să ne oprim asupra unui singur alt filozof
oferind detaliile despre argumentul lui, iar ceilalţi cu o poziţie similară să
fie numai menţionaţi.
8.* Compararea tezei cu o teză opusă
– şi este bine să fie un filozof care atacă direct teza din textul analizat
sau un argument din susţinerea ei. Dacă nu avem o astfel de situaţie, ne vom
gândi la un filozof cu un răspuns clar diferit la problema filozofică abordată
în textul analizat (opus înseamnă şi contradictoriu, dar şi diferit). Ne vom
referi la teza opusă succint, la fel ca în cazul filozofului cu o poziţie similară
(teza şi argumentul), permiţându-ne totuşi o uşoară evaluare a îndreptăţirii
sau neîndreptăţirii ei, ceea ce ne va îngădui să facem următorul pas:
exprimarea opiniei personale (9).
9.* Exprimarea opiniei personale
urmează tiparul paşilor 7-8: exprimare succintă a opiniei personale redate ca o
teză-răspuns la problema iniţială, urmată de un scurt arguement în favoarea ei.
Presărarea susţinerii opiniei cu ceva semne de îndoială este nimerită, câtă
vreme ştim că ea nu rezultă dintr-o încercare elaborată de a gândi tema şi
problema în discuţie, ci este mai degrabă o părere ori o reacţie la o problemă
care evident ne priveşte. De multe ori, s-ar putea ca opinia noastră să aibă o
susţinere inductivă, adică să fie confirmată de situaţii frecvente de viaţă.
10. Concluzia este o
recapitulare succintă a analizei care va reaminti iniţial de problema pusă în
discuţie şi de teza din textul analizat. Apoi, va fi comparată cu opinia
similară, cu opinia opusă şi cu cea personală, cu uşoare nuanţe de îndoială sau
de acceptare (la alegere) a tezei textului analizat. Chiar dacă suntem în
principal nemulţumiţi de credibilitatea acelei teze, trebuie subliniată
importanţa ei, fie şi numai pentru că ne provoacă nemulţumire (de exemplu,
aportul lui Augustin de a atrage atenţia asupra raportării omului la divin, al
lui Descartes de a ne face atenţi asupra certitudinii raţionale etc.).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.