FILOSOFIE
Lecţia VI
H. Bergson:
locul omului în rândul animalelor
Viziunea
filozofică antică asupra vieţii, perpetuată până în epoca modernă, presupunea
că există un lanţ al fiinţei, adică o continuitate structurată ierarhic sau în
trepte a tuturor lucrurilor existente. Potivit acestei viziuni, a răspunde la
întrebarea „ce este omul?” însemna să îi fie măsurate calităţile care îl aşază
pe o treaptă superioară unora dintre genurile de fiinţe şi pe o treaptă
inferioară altora. Viziunea devine cunoscută în evul mediu şi ca „scara naturii”.
1579, desen al marelui lanţ al fiinţei, în Didacus Valades, Rhetorica Christiana |
Scara naturii în variantă medievală
1. Dumnezeu
2. Îngerii
3. Cerul
4. Omul
5.
Animalele
6. Plantele
7. Focul
8. Piatra
Teoria evoluţionistă a lui Charles Darwin (Originea speciilor, 1959) schimbă
viziunea medievală a scării (sau a copacului ale cărui ramuri erau dispuse în
trepte) cu cea a copacului cu o rădăcină unică şi ramuri răspândite difuz.
schiţă a copacului vieţii în unul dintre caietele de note ale lui Charles Darwin |
Fiinţele pornesc de la rădăcină comună, fără a mai
fi nevoie să le determinăm în funcţie de locul ocupat pe o scară, ci în funcţie
de puterea lor de a forţa naşterea unei alte ramuri a copacului. Nu există
fiinţe superioare şi inferioare, ci fiecare este perfectă în măsura în care
constituţia ei îi permite să subziste în condiţii optime.
Adoptată în filozofie de H. Bergson,
evoluţionismul lui Darwin reţine, totuşi, ideea că omul este o fiinţă perfectă
în raport cu celelalte. Perfecţiunea nu este însă evaluată în funcţie de ceea
ce are omul în plus faţă de alte animale, ci de capacitatea lui de a întruchipa
spiritul creator de forme de viaţă noi (variaţiuni şi specii) care poate fi
văzut ca seva copacului lui Darwin.
Spiritul creator este viaţa însăşi, care pentru
Bergon este „tendinţă şi esenţa unei tendinţei este să se dezvolte sub forma unui
snop de spice, creând, prin chiar creşterea ei, direcţii divergente în care îi
este divizat impulsul.” Filozoful sugerează că noi înşine cunoaştem această
natură a vieţii când urmărim evoluţia caracterului. În copilărie, caracterul se
dezvoltă pornind de la un amestec de diferite personalităţi pe care le-am putea
adopta în viitor, dintr care alegem apoi să devenim numai una. În schimb,
natura menţine diferitele forme de viaţă care s-au bifurcat odată cu evoluţia
ei (vezi Berson, Evoluţia creatoare, cap.
II).
Intelectul
uman este cel care organizează materia solidă inainimată la fel cum evoluţia
dispune de materie pentru formarea diferitelor plante şi animale. Mai mult
decât o asemănare, omul este forma de viaţă care preia prin modul său de a
exista pe baza inteligenţei natura vieţii, în vreme ce alte animale nu reuşesc
să o facă decât parţial.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.