Zis-a nebunul în
inima sa: „Nu este Dumnezeu!”
Stricaţi sunt şi grozăvie au făcut, nu-i
nimeni care să facă binele. (Psalmul 52, 2)
Deşi prima parte a versetului a fost punctul de plecare al dovezilor
teologice în favoarea existenţei lui Dumnezeu, „nebunul” din psalm nu este
susţinătorul unei opinii. Vorbele pe care şi le spune în inimă nu reprezintă o
opinie despre inexistenţa lui Dumnezeu, ci exprimă în cuvinte refuzul inimii de
a urma morala divină. În tradiţia iudaică, inima este centrul personalităţii
umane, astfel încât refuzul moralei nu este o simplă încălcare a unor legi
morale, ci orientarea omului împotriva urmării binelui cerut de Dumnezeu.
Este imposibil să găsim un alt loc biblic în care existenţa lui Dumnezeu să
constituie subiectul unei opinii sau să se argumenteze pentru ea. Aşa cum se
vede şi din versetul citat, pentru omul biblic, problema numai pentru noi a
existenţei lui Dumnezeu este subordonată celei a locului lui Dumnezeu în om.
Altfel exprimat, un răspuns la întrebarea „Unde este Dumnezeu pentru mine?”
devine un răspuns la întrebarea „Există Dumnezeu?”, pe care omul biblic însuşi nu
şi-o pune.
Pentru omul imoral, Dumnezeu nu este nicăieri şi astfel susţine prin felul
în care îşi săvârşeşte faptele sale rele că „Nu este Dumnezeu!” Negaţia este o
afirmare a propriei inimi care îi îndrumă voinţa de a face rău. Unde ne
închipuim că suntem noi, acolo nu este Dumnezeu, este un pustiu de Dumnezeu în
care diavolul, amatorul pustietăţilor, îşi găseşte loc.
Iisus însuşi este dus de Duhul în pustiu spre a fi ispitit de diavol (Matei
4). Diavolul îi spune „De eşti Tu Fiul lui Dumnezeu, zi ca pietrele
acestea sa se faca pâini”
(4, 4), „Daca Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te jos, că scris
este: „Îngerilor Săi va porunci pentru Tine si Te vor ridica pe mâini ca nu
cumva să izbeşti de piatră piciorul Tau” (4, 6) şi îi promite „toate
împărăţiile lumii şi slava lor” în schimbul închinării la el. Ispitirile – hrana, încercarea de a-l
cunoaşte pe Dumnezeu intervenind în viaţa trupească a omului şi stăpânirea
lumii – sunt toate feluri în care omul îşi umple viaţa cu propria-i inimă. Este
cu totul omenesc să ne hrănim trupul, să ni-l dorim pe Dumnezeu apărându-ne
viaţa în trup şi în lume, precum şi să stăpânim cât putem de mult din lucrurile
lumii.
Dacă Dumnezeu ni s-ar face cunoscut ca ajutor al existenţei noastre în trup
sau dacă ni s-ar face cunoscut minţii noastre care există în trup şi în lume,
croită fiind pe potriva lor, la urmă nu ne vom găsi decât pe noi înşine. Mai
bogaţi, de bună seamă, de vreme ce ni le-am aşeza pe Dumnezeu ca unul din
bunurile cele mai alese dobândite trăind în trup, însă existenţa noastră ar
spune „Nu este Dumnezeu!”, chiar dacă buzele nu ar îndrăzni s-o facă.
Dimpotrivă, viaţa ne va spune că „Este Dumnezeu!” oricând suntem mai puţin
noi înşine şi deseori apărem lumii oamenilor ca fiind părăsiţi de El. De pildă,
în boală, când nu mai părem a fi oameni pe de-a-ntregul, către moarte, când
suntem gata să nu mai fim deloc, în morală, când suntem mai puţin pentru noi şi
mai mult pentru alţii în numele binelui divin, în înfometare, când trupul nu-şi
este suficient, în sărăcie, când suntem insuficient legaţi de lume şi,
deopotrivă, în recunoaşterea limitelor cunoaşterii umane. Iar dacă viaţa ne
spune prin toate acestea că este Dumnezeu, este mult mai puţin important dacă
vor şti să o spună şi cuvintele noastre în argumente temeinice despre existenţa
divină, fiindcă ele alcătuiesc prea puţin din ceea ce suntem.
Adesea, psalmii biblici cântă toate aceste puţinătăţi ale omului. O cântă mult mai bine şi mai amarnic decât
orice deplângere raţională a nedreptăţilor din această lume. Dar cântecul
psalmilor descoperă prin revelarea suferinţei omului insuficient sieşi şi ce
înseamnă ca inima să spună că „Este Dumnezeu!” O spune prin însetarea ei, nu
prin cuvinte: „Precum tânjeşte cerbul spre izvoarele de apă, aşa tânjeşte
sufletul meu spre tine, Dumnezeule.” (Ps. 41, 2)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.