„Antrenează-ţi
cugetarea să se înalţe la cuvintele rugăciunii sau mai degrabă să stea ferecată
în ele, iar dacă ajunge să cadă obosind din cauza prunciei sale, ridic-o
iarăşi. Căci minţii îi este proprie nestatornicia, însă Cel căruia orice îi
este cu putinţă îi poate oferi statornicie şi temeinicie.
Dacă ai dobândit nevoinţa neîntreruptă, va ajunge la tine
cel care pune hotare mării minţii tale şi îi va spune în vremea rugăciunii:
„Vino până aici şi nu trece mai departe” (Iov 38, 11). Nu este posibil ca duhul
să fie legat, dar unde este Ziditorul duhului, toate i se supun.” (Sf. Ioan Scărarul, Scara 28)
Difererit faţă de felul
comun de a înţelege folosirea vorbirii, cugetarea nu stă în spatele cuvintelor
rugăciunii, ci în ele. Îndeobşte, ne gândim ce şi cum să spunem înainte de a
vorbi, aşa încât cuvintele par să simbolizeze parţial gândurile din spatele
lor. Când vorbim unii cu ceilalţi, gândurile rămase neexprimate în cuvintele
adresate altora devin sursele nesincerităţii şi ale unei comunicări imperfecte.
Este imperfectă, pentru că nu reuşeşte să realizeze pe deplin sensul comunicării
de a fi unul împreună cu celălalt. Gândurile ascunse ne separă sau, de multe
ori, vorbele sunt potrivite după felul în care se vorbeşte cel mai adesea,
uitând să le legăm de gândirea proprie, cea care ne reprezintă cu adevărat pe
noi înşine, şi nu felul de a împrumuta obiceiurile de vorbire din exterior.
Putem stabili între noi legături trainice de vorbe, fără ca noi înşine să fim
legaţi în ele.
După Sfântul Ioan Scărarul,
rugăciunea este altceva decât o conversaţie cu Dumnezeu de felul celor
obişnuite între oameni. Ea este: „însoţirea şi unirea cu Dumnezeu”. Însoţirea (synousia) şi unirea unuia cu celălalt
pot fi socotite ţintele imposibil de realizat, dar întotdeauna jinduite, ale
comunicării dintre oameni. Cuvântul grec pentru însoţire înseamnă atât
conversaţie, cât şi mariaj. Lucru care ne aminteşte de experienţa neobişnuită
de comunicare dintre îndrăgostiţi care par a fi cu totul în cuvintele
declarării iubirii la fel cum mintea este în cele ale rugăciunii. Asemănarea nu
este întâmplătoare, pentru că Sfântul Ioan Scărarul aşază rugăciunea pe o
treaptă apropiată de capătul Scării sale,
iubirea de Dumnezeu. Însă îndrăgostiţii sunt în cuvintele de iubire şi cu
trupul, nu numai cu mintea, singura capabilă de puritate.
Rugăciunea descoperă
astfel virtutea cea mai puternică a cuvântului, aceea de a cuprinde în sine
întreaga gândire a omului. O cuprinde ducând-o la Cel căruia i se adresează.
Această proprietate a cuvântului este superioară virtuţii celei mai mari a
cuvintelor atunci când se leagă în propoziţii: adevărul. Adevărul sau
adevărurile sunt frecvent opuse credinţei, în special cele culese din teoriile
ştiinţifice. Însă gândirea nu poate fi conţinută de nici un adevăr de felul
acesta. Nimeni nu îşi poate încredinţa mintea unui adevăr, chiar dacă îl poate
susţine zi de zi. Îl susţine, dar gândirea este la el, nu în acel adevăr,
justificând prin sine, nu prin acel adevăr că este cazul să îl susţină. Orice
gând în afara acelui adevăr este o formă de a-l trăda, urmând, după Sfântul
Ioan Scărarul, proprietatea nestatorniciei minţii. De exemplu, un om nu poate
trăi în virtutea pretinsului său adevăr că Dumnezeu nu există, de vreme ce pe
lângă acest adevăr se adună mulţimea sau „marea” de gânduri nestatornice care
îi justifică de fapt comportamentul.
Rugăciunea însăşi nu este
ferită de această nestatornicie şi din acest motiv Ioan Scărarul recomandă
antrenarea ei. Mai precis, este un antrenament de felul celor pentru luptă, al
cărui capăt este dobândirea „nevoinţei”, textual „luptei”, neîntrerupte.
Victoria nu este a omului, ci este dăruită acestuia de către Dumnezeu, în
virtutea puterii sale de a birui limitele naturii, acum ale naturii umane.
O altă comparaţie
subînţeleasă de Sfântul Ioan este cea a încercării de a face mintea să se
înalţe la fel cum învăţăm copilul să meargă. Este necesară, pentru că opreşte
interpretarea intervenţiei lui Dumnezeu ca una exterioară minţii noastre şi
înlătură înţelegerea minţii fercate în cuvintele rugăciunii ca o formă e
adormire a raţiunii. Dumnezeu intervine pentru ca mintea noastră să meargă ea
însăşi, iar în cuvintele rugăciunii mintea stă înălţată, nu este supusă lor, ca
şi cum ar fi fermecată şi adormită de un descântec.
Apariţia lui Dumnezeu în rugăciune în ipostaza
creatorului care se află mai presus decât limitele stabilite naturii umane de
el însuşi ridică comunicarea cu Dumnezeu peste toate motivele omeneşti ale
rugăciunii. Când ne rugăm pentru ceva sau pentru cineva din lume, nu putem
culege motivele rugăciunii decât din natura aflată în subordinea lui Dumnezeu.
Poate această culegere să se petreacă în limitele mării gândirii noastre pe
care ni le oferă Dumnezeu când căpătăm statornicia minţii? Pare că nu, câtă
vreme rugăciunea este un mijloc de a ajunge la Dumnezeu, întorcându-ne, cum
spune din nou Ioan Scărarul, deopotrivă de la lumea văzută şi de la cea
nevăzută. Ambele lumi sunt dincolo de limitele mării gândirii, fiindcă ele ne
atrag gândirea spre realităţi diferite de Dumnezeu. Rugându-ne pentru oameni şi
pentru noi, chiar şi atunci când o facem pentru obţinerea raiului, nu atingem
încă sensul cel mai înalt al rugăciunii, ci suntem încă pe treptele inferioare
ale scării desăvârşirii. Totuşi, orice pas pe scară este necesar, mai ales că urcuşul
către desăvârşire alungă lumea cu demonii ei, care vor să ne convingă că tot ce
este în lume rămâne al ei, fără putinţa de a înainta către Dumnezeu. Ne opreşte
însă din înaintare greşeala de a subordona rugăciunea scopurilor pentru care ne
rugăm. Dacă, rugându-ne, râvna cea mare este pentru obţinerea unui lucru,
lucrul devine mai important decât Dumnezeul căuia i ne adresăm. Sau, în
cuvintele lui Ioan Scărarul: „Nu zice că
zăbovind mult timp în rugăciune, n-ai dobândit nimic, căci iată ai şi dobândit.
Căci ce bine mai înalt este ca acela de a fi fost lipit de El şi de a fi
stăruit neîntrerupt în unirea cu El?”
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.