Din copilărie, reţinem mai curând imagini decât informaţii. Oamenii din
aceste imagini au identităţi văzute, nu explicate. Fiind vorba mai ales de
părinţi, binele sau răul lor le apare ca o umbră a chipurilor, nu, aşa cum
suntem obişnuiţi să judecăm morala, ca o intenţie sau rezultat al faptelor lor.
Oricine îşi poate justifica şi scuza răul făcut, oricine îşi poate lăuda
binele. Însă nu ne putem absolvi de răul care ne însoţeşte chipul, cum binele
văzut în noi nu poate fi considerat ca fiindu-ne cu totul propriu.
Deşi este un mod de a privi morala întâlnit la copii şi de care ne amintim
din copilăria noastră, dacă ne apropiem de faptele noastre trecute cu raţiunea
smerită, lipsiţi de râvna minţii de a ne justifica viaţa, putem descoperi că
lăsăm în urmă imagini însoţite de o aceeaşi umbră a binelui sau răului.
Gândirea moralei de către părinţii răsăriteni ca o conlucrare dintre voinţa
noastră şi o voinţă exterioară, diabolică sau divină, îşi găseşte un sprijin în
această percepţie vizuală a faptelor noastre.
Conlucrarea cu voinţele exterioare de felul însoţirii chipului cu umbra ne
este cunoscută şi din deliberarea în
termeni de lumină asupra alegerilor noastre morale: în rău vrem să iradiem
înaintea celorlalţi, în bine vrem să fim iluminaţi. Cum în amândouă cazurile
lumina cade asupra noastră, este uşor să ne închipuim că în morală suntem numai
noi, existenţa noastră ca fiinţe independente devenindu-ne cunoscută cu
precădere prin actul luării deciziilor.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.