Teama de gheenă îi
pregăteşte pe începători să fugă de rău, iar dorul de răsplata cu cele bune le
dăruieşte celor avansaţi râvna pentru înfăptuirea virtuţilor. Pe când, taina
iubirii înalţă mintea dincolo de creaturi, făcând-o oarbă faţă de toate cele
aflate în urma lui Dumnezeu. Căci Domnul îi înţelepţeşte numai pe cei ce au
devenit orbi (cf. Ps. 145, 8) faţă de toate cele aflate în urma lui Dumnezeu,
arătându-le pe acelea care sunt mai divine. (Sf. Maxim Mărturisitorul, Capete gnostice 2, 9)
Teama de iad nu este, aşadar, prezentă în vieţile
tuturor creştinilor, nici nu este cauza credinţei lor, ci numai un mijloc
pentru a fugi de rău. Teama este necesară începătorilor, iar Sfântul Maxim se
referă la creştinii asceţi aflaţi la începutul urcuşului spiritual către
atingerea cunoaşterii mistice a lui Dumnezeu. Este însă posibil să gândim că
toţi creştinii care nu urmează calea ascetică a credinţei se află într-o
asemenea condiţie de începători. Mulţimea lor pare să îndreptăţească imaginea
acuzatorilor creştinismului cum că religia creştină se sprijină pe o credinţă
inspirată poporului de teama faţă de o pedeapsă viitoare. Creştinii sunt
asimilaţi supuşilor dintr-un regim politic autoritar, a căror ascultare faţă de
conducători este cauzată de teama de a fi pedepsiţi. Similitudinea nu este însă
deloc îndreptăţită, câtă vreme folosul fricii faţă de iad nu este credinţa,
care ar fi echivalentă fidelităţii faţă de conducători, ci fuga de rău.
Fuga de rău este felul în care creştinul îşi
poartă de grijă, nu o modalitate de a-şi îmbuna Stăpânul spre a nu fi pedepsit.
Departe de a fi specifică religiei, teama de a nu deveni răi este o parte
esenţială a educaţiei. De la deprinderea învăţăturii primare, până la
acomodarea cu o funcţie importantă în societate, teama de a nu fi rău pregătiţi
pentru sarcinile noastre face parte din motivarea internă de a fi performanţi,
alături sau confundându-se cu dorinţa de a fi buni pentru ele. Desigur, nu
există viziunea unui iad al şcolarilor sau al muncitorilor neperformanţi, ci
numai perspectiva de a rămâne în afara locului sau statului ocupat în prezent.
Un „în afară” este şi iadul creştin.
În ciuda popularităţii descrierilor iadului, mai
ales în creştinătatea apuseană, multe inspirate de expresiile mai curând
simbolice prezente în scrierile Noului Testament, acesta nu figurează în
ordinea realităţilor lumii, aşa încât să putem avea şi înţelege descrierea lui.
Cel mai uşor este să ne gândim că raiul înseamnă a fi cu Dumnezeu, iar iadul a
fi în afara lui şi, astfel, cu noi înşine. În parabola nunţii fiului de împărat
din Matei 22, Împăratul cere ca oaspetele nevrednic de la banchetul nunţii
fiului său să fie legat de picioare şi de mâini, apoi aruncat „în întunericul
cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor” (22, 13). Este
nevrednic pentru că nu s-a îmbrăcat cu haină de nuntă sau, altfel spus, nu a
avut grijă de sine, înfăţişându-se rău la înnuntirea Fiului lui Dumnezeu cu
oamenii. Întunericul cel mai din afară este condiţia de a fi în afara luminii
divine, iar legarea mâinilor şi picioarelor nu este o pedeapsă, ci expresia
neputinţei omului de a mai fugi de răul său prin propriile-i forţe, odată ce a
murit. Plânsul şi scrâşnirea dinţilor nu sunt nici ele pedepse exterioare, ci
trăirile personale ale omului rămas fără Dumnezeu, numai cu sine însuşi. Deseori,
picturile murale ortodoxe reprezintă limpede singurătatea în rău, iadul fiind
al oamenilor goi, fără nimic în afara lor înşile, care plutesc în râuri de foc mult
mai îndepărtaţi unii de ceilalţi decât sfinţii care îşi confundă aureolele în
cetele de la dreapta lui Dumnezeu.
Prin urmare, „frica de Gheenă” este o dublă teamă
personală, de a nu fi răi şi de a nu rămâne prin rău singuri, fără Dumnezeu. Ea
nu provine dintr-un trecut al temerilor primitive faţă de nişte zei
răzbunători, ci este apropiată de preocuparea modernă din lumea seculară de a
fi noi înşine, de a avea o personalitate puternică şi îşi găseşte un
corespondent în grija permanentă a omului de a evita eşecurile în asimilarea
educaţiei şi în exercitarea funcţiilor sale sociale. Diferenţa nu o constituie
numai semnificaţia morală a grijii creştine faţă de sine, ci şi posibilitatea
de a fi gândită ca o condiţie a începătorilor, în vreme ce mai toate preocupările
nonreligioase faţă de propria persoană nu au un orizont al depăşirii (o
excepţie este, de exemplu, trecerea artistului de la teama de a nu fi un artist
rău la dorinţa de a exprima frumosul în operele sale). Pentru ascetul creştin,
aşa cum o spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, există posibilitatea de a înlocui
teama pentru sine cu iubirea pentru Dumnezeu (sinele devine „minte”), depăşind
astfel lumea care ne alcătuieşte personalitatea mai mult decât o credem când ne
străduim să fim noi înşine.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.