Spre deosebire de alţi martiri creştini despre care ştim că au avut timp să
îşi justifice acceptarea martirajului pentru a-şi păstra credinţa creştină, cei patruzeci de mucenici
din Sevastia sunt aproape muţi, deşi ni s-au păstrat numele tuturor şi, astfel,
ne-am fi putut aştepta să şi vorbească.
Ei îşi execută în tăcere martirajul pentru credinţă, ca nişte soldaţi, ceea
ce de fapt şi erau. Ordonarea morţii lor în 320 era parte a prigoanei
creştinilor răsăriteni de către împăratul roman Licinius. Procedurile
martirajului celor 40 de soldaţi romani nu sunt deloc demne, ci par mai degrabă
să izvorască din cultura josnică de cazarmă. Sunt lăsaţi într-un lac cu apă
rece peste noapte sau peste trei nopţi pe timp de iarnă, alături de care se afla o baie cu apă caldă,
pregătită pentru dezertorii de la creştinism. S-a găsit unul singur, se spune,
înlocuit apoi de un alt soldat, convertit la creştinism prin simpla vedere a
curajului îndurării supliciului de către ceilalţi treizeci şi nouă.
Apoi, au fost scoşi din apă aproape toţi morţi şi arşi pe rug. Experienţa
recentă a Holocaustului ne poate ajuta să ne reprezentăm mulţimea de cadavre
destinate incinerării. Ştim că privirea grămezilor de cadavre formate de
ucigaşi ne împiedică să mai vorbim despre umanitate. Ne vine greu să vorbim
despre călăi şi despre victime ca despre nişte oameni. Par să fie oameni numai
în glumă, călăii ducând până la bufonerie puterea unui om asupra altuia,
victimele ilustrând ridicol condiţia de om, înfăţisând în posturi comice şi
obscene omenescul corpului, ca şi cum ar fi propriile lor marionete puse să
execute rolul de oameni.
Comicul nu există însă în victime dincolo de înfăţişarea lor, în schimb, îi
conţine pe călăi, pentru că întreaga lor existenţă ca oameni se arată ca una de
suprafaţă. Sau altfel spus, sunt în profunzime lipsiţi de umanitate, de vreme
ce nu sunt în stare să recunoască omul în victimele lor, cum greu am putea
spune despre un câine că mai este câine, dacă nu este capabil să îşi recunoască
semenii. Totuşi, această viaţă de suprafaţă este plină de fidelităţi serioase,
aşa cum prigonitorii celor patruzeci de mucenici îşi luau în serios datoria de
a împlini politica imperială şi îşi duseseră la capăt cu succes şi seriozitate
misiunile militare din partea răsăriteană a Imperiului Roman.
Însemnătatea jertfei mucenicilor pentru creştinul de azi se joacă tocmai la
acest nivel al seriozităţii. Mucenicii arată prin suportarea chinurilor (înainte
de pedeapsa aruncării în lacul îngheţat suferiseră şi alte torturi) că
seriozitatea este în credinţa în Hristos, altundeva decât în lumea care nu
poate genera decât seriozităţi sprijinite pe o abordare superficială a vieţii. Altminteri,
deşi copleşitor, chinul lor pentru Hristos este uşor de imitat şi mult mai uşor
de venerat fără schimbări în felul nostru de a fi. Astfel, personaj al
romanului Fraţii Karamazov de F.
Dostoievski, părintele Zosima vorbea despre uşurinţa cu care ne-am da viaţa
pentru credinţă şi greutatea de a urma sacrificiul mai uşor al acceptării defectelor
de zi cu zi ale aproapelui.
Seriozitatea mucenicilor este, aşadar, una care se opune deopotrivă
batjocurii comice şi seriozităţilor călăilor. Este o luptă a soldaţilor lui
Hristos împotriva celor ai puternicilor lumii. Câmpul de luptă al soldaţilor
lui Hristos este propria lor persoană, luptându-se ca voinţa şi corpul să le
reziste pentru credinţă. Se luptă în tăcere, singurele lor cuvinte fiind o
rugăciune către Dumnezeu pentru ca niciunul din ei să nu cedeze şi să se
păstreze numărul sfânt de patruzeci de mucenici.
Tăcerea în privinţa sacrificiului mucenicilor este cerută şi de Efrem
Sirul, care remarcă neputinţa cuvintelor de a descrie o asemenea jertfă. Însă,
dacă nu putem acoperi prin cuvinte jerta lor, este posibil ca tăcerea să le fie
împărtăşită de creştini, atunci când îşi propun să lupte împotriva lumii din
jur şi din ei înşişi. Din acest punct de vedere, creştinul militant nu trebuie
să îşi consume râvna în cuvinte, mai ales că ele, odată ce se plimbă de la un
om la altul, şi nu către Dumnezeu ca în rugăciune, devin parte a neseriozităţii
lumii. Cuvintele lui luptă prin simpla afirmare a armelor sale de soldat al lui
Hristos, nu prin închiderea gurilor potrivnicilor. De altminteri, ostaşul lui
Hristos suferă, nu atacă: „Suferă împreună cu mine, ca un bun ostaş al lui
Hristos Iisus”, spune Sfântul Pavel. Şi un bun ostaş „nu se încurcă cu
treburile vieţii” (II Tim. 2, 3-4).
Acelaşi sfânt descrie armele ostaşului lui Hristos în termeni de virtuţi
personale: „Pentru aceea, luaţi toate armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta
împotrivă în ziua cea rea, şi toate biruindu-le, să rămâneţi în picioare…
Îmbrăcaţi-vă cu platoşa dreptăţii şi încălţaţi picioarele voastre, gata fiind
pentru Evanghelia păcii. În toate luaţi pavăza credinţei, cu care veţi putea să
stingeţi toate săgeţile cele arzătoare ale vicleanului. Luaţi şi coiful
mântuirii şi sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu (Ef. 6, 13–17). Cuvântul
lui Dumnezeu nu poate fi împotriva cuiva, aşadar nu poate fi consumat în
polemici împotriva oponenţilor credinţei. Iar credinţa ca pavăză este personală,
nu este un obiect exterior al disputelor. Mai limpede, cei patruzeci de
mucenici arată cum credinţa nu iese la luptă decât cu voinţa şi corpul propriu,
pentru că nici duşmanul nu este până la urmă departe de noi înşine, în ciuda
faptului că este mai vizibil în persoanele şi vorbele necredincioşilor.
Tratarea neserioasă a vieţii, satisfacţiile traiului uşor şi superficial,
fidelităţile faţă de treburile vieţii, toate venite din lume, alcătuiesc cel
mai adesea şi viaţa credinciosului, chiar dacă numai necredinciosul vorbeşte în
favoarea lor.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.