Povestea Mariei
Egipteanca este a unei femei care la doisprezece ani îşi părăseşte casa părintească şi trăieşte vreme de şaptesprezece
ani o viaţă desfrânată, singurul scop al ei fiind urmarea dorinţelor corpului,
şi nu banii, pe care îi obţinea cerşind. Călătorind la Ierusalim cu acelaşi
scop, este oprită de o forţă divină de la vederea Sfintei Cruci, iar Fecioara
Maria, căreia i se roagă căindu-se pentru păcatele ei, îi spune: „Dacă treci
Iordanul, vei găsi slăvita odihnă”. Ascultă de sfat şi trăieşte în pustiul de
dincolo de Iordan vreme de patruzeci şi
şapte de ani, până când Ava Zosima o întâlneşte cu trupul gol şi îi află
povestea păcatului şi pocăinţei sale. Acelaşi trup aşteaptă în mod
miraculos vreme de un an să fie îngropat, Ava Zosima şi un leu săpându-i
groapa.
Viaţa ei este o ilustrare a valorii pocăinţei, dar
şi o descoperire a sensului creştin al corpului. Diferit de felul în care sunt
văzuţi creştinii, ca unii cărora le este ruşine cu propriul corp, căutând să-l
ascundă de ei înşişi şi de ceilalţi, Maria Egipteanca sfârşeşte goală, neascunsă,
ca dovadă că trupul îi era preţuit de Dumnezeu. Dacă trupul este preţuit,
înseamnă că desfrânarea este păcat în măsura în care omul îşi manifestă
dispreţul faţă de propriul corp. Dispreţuirea unui lucru se arată prin
respingerea lui. A-ţi da corpul altora, chiar pentru propria plăcere, este o
formă de a-l respinge. Plăcerea care este o trăire personală, de neîmpărtăşit
cu nimeni, devine accesibilă numai prin alţii.
Este
adevărat, ajungi la tine însuţi de fiecare dată când alţii îţi oferă plăcere
corpului, însă insaţiabilitatea dorinţei corporale te poartă mereu pe drumuri,
astfel încât regăsirea de sine nu se bucură de stabilitatea unui sălaş în lume,
pe care o căutăm ca orice fiinţă naturală. Maria Egipteanca înainte de pocăinţă
cunoaşte tocmai experienţa lipsei căminului, plecând de acasă de la doisprezece
ani şi rătăcind printre oamenii vânaţi pentru satisfacerea dorinţelor corpului,
ultima dată până la Ierusalim. În mărturisirea către Ava Zosima, spune că atunci
când păcătuia vedea că orice încălcare a normelor naturii i se părea viaţă. Pe
drept cuvânt, pentru că orice mişcare pare mai vie decât statul pe loc, însă
este o mişcare sau viaţă care nu te duce oriunde ai vrea. Te îndepărtează de
sălaşul corpului în el însuşi, te opreşte de la vederea a ceea ce se află dincolo
de natură, pentru Maria Egipteanca, de la privirea Sfintei Cruci.
Ambiţia de a urma plăcerile corpului pentru a-ţi găsi pacea căminului natural şi divinul de dincolo de el te plimbă pe o cale tragică a vieţii, în ciuda ideii comune că orice viaţă defrânată este una veselă. Când construieşti numai din cauza legăturii corporale un cămin pământesc prin căsătorie, fără a-ţi consacra însoţirea cu un altul lui Dumnezeu, guşti din toate neputinţele insatisfacţiei de a trăi cu cineva diferit şi astfel străin de tine, sau, împăcat cu acela, încerci fără reuşită să găseşti miezul acelei legături printre lucrurile agonisite sau în copiii care îţi dovedesc în cele din urmă că şi ei sunt diferiţi de tine. La rândul lui, desfrânatul cunoaşte neliniştea găsirii unui loc în acei mulţi alţii şi altele în care caută plăcerea, experienţa răspândirii suferinţei printre cei care îl iubesc şi teribila descoperire a decăderii corpului, o contrazicere progresivă a încrederii puse în el.
Ambiţia de a urma plăcerile corpului pentru a-ţi găsi pacea căminului natural şi divinul de dincolo de el te plimbă pe o cale tragică a vieţii, în ciuda ideii comune că orice viaţă defrânată este una veselă. Când construieşti numai din cauza legăturii corporale un cămin pământesc prin căsătorie, fără a-ţi consacra însoţirea cu un altul lui Dumnezeu, guşti din toate neputinţele insatisfacţiei de a trăi cu cineva diferit şi astfel străin de tine, sau, împăcat cu acela, încerci fără reuşită să găseşti miezul acelei legături printre lucrurile agonisite sau în copiii care îţi dovedesc în cele din urmă că şi ei sunt diferiţi de tine. La rândul lui, desfrânatul cunoaşte neliniştea găsirii unui loc în acei mulţi alţii şi altele în care caută plăcerea, experienţa răspândirii suferinţei printre cei care îl iubesc şi teribila descoperire a decăderii corpului, o contrazicere progresivă a încrederii puse în el.
Pentru a-şi ascunde tragicul vieţii, oamenii
desfrânaţi şi cei care se înfrânează în însoţiri fără Dumnezeu, încep să îşi
ascundă corpul. Desfrânatul şi-l acoperă prin cuvinte obscene şi prin vorbe
care amplifică şi ascund până la urmă puţinul satisfacţiei corporale.
Înfrânatul va vorbi şi el mult despre valorile familiei, despre iubire, despre
funcţii în societate şi lucruri agonisite, ascunzându-şi corpul uneori mai mult
decât desfrânatul. Şi amândoi ascund atât goliciunea corpului, cât şi neputinţa
lui de a ajunge până la Dumnezeu ori până la sublim. Căutarea plăcerii şi a
vorbelor sunt amândouă forme ale neliniştii şi ale rătăcirii. Ascultând
pocăinţa Mariei Egipteanca, Maica Domnului îi oferă promisunea liniştii în
pustiu, adică exact lucrul care lipseşte corpului în urmărirea plăcerii şi a
unui loc în lume. Nu o face să se ruşineze de propriul corp sau să şi-l
ascundă, ci i-l arată capabil, în goliciunea lui, să fie cămin al credinţei.
Când leul îi sapă groapa corpului ei gol, natura prin unul din animalele ei
cele mai sălbatice şi neliniştite mărturiseşte despre liniştea pe care o poate
dobândi un corp încredinţat lui Dumnezeu.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.