Moartea şi învierea lui Iisus Christos se confundă uşor cu nişte
evenimente, pe care creştinii apoi şi le reamintesc an de an. Nu sunt, ci
sursele înţelesurilor vieţii, morţii şi învierii omului.
Moartea este singurul eveniment cunoscut în vieţile oamenilor şi este un
eveniment personal al individului, urmând logica trecerii timpului de care
ascultă întreaga sa viaţă.
Trecerea de la moarte la înviere desfiinţează trecerea timpului şi, de
aceea, şi noţiunea de eveniment. Dacă învierea este personală, ea nu mai poate
fi proprie în sensul unui eveniment. Nu mi se întâmplă să înviu, aşa cum mi se
petreceau tot felul de evenimente în cursul vieţii, ci particip sau mă
împărtăşesc dintr-o realitate a învierii a cărei sursă este dincolo de mine.
Învierea transformă viaţa de până la moarte şi moartea însăşi, pe care noi
le credeam evenimente, într-o serie de înţelesuri. Înţelesul este opus evenimentului,
pentru că el stă într-un cuvânt sau lucru, nu este ceva care să se mişte
petrecându-se. Oamenilor înviaţi la judecata finală nu li se propune
reamintirea faptelor, ci privirea lor prin înţelesurile divine căpătate atunci.
Odată ce se ştiu înviaţi în Dumnezeu sau în afara lui, ajung să priceapă că
viaţa lor nu a fost o înşiruire de evenimente petrecute alături de semenii lor,
ci o încercare de a-l vedea pe Dumnezeu în ei. Altfel spus, primesc în sfârşit
un înţeles al vieţii alături de ceilalţi.
Omul participă la realitatea învierii, în vreme ce Fiul lui Dumnezeu este
ca Dumnezeu însăşi această realitate. Nu este însă înviere pentru el însuşi,
fiindcă Dumnezeu este veşnic viu, ci este astfel pentru om. Prin urmare,
învierea Sa oferă înţelesuri pentru viaţa şi moartea Lui şi a noastră. Sărbătorindu-I
învierea, creştinii nu numai că îşi pun speranţa în urmarea aceleiaşi treceri
de la moarte la viaţă, dar află prin ea că răstignirile şi morţile îndurate de
ei nu au înţelesuri în ele însele, ci îşi primesc unele de la realitatea
învierii. Nu vor mai căuta înţelesurile suferinţelor lor în lumea de aici, ci
în lumea învierii. Cei ce plâng află prin învierea lui Hristos că sunt
fericiţi, de vreme ce în ea vor găsi mângâiere, la fel cum vor fi şi cei ce ne
pătimesc şi mor, credem acum, fără sens.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.