Povestea Sfântului Gheorghe este a unui soldat
roman de vază care îşi mărturiseşte deschis credinţa în faţa împăratului roman
Diocleţian. Împăratul decretase eliminarea soldaţilor creştini din armata
romana, dar voia să îl cruţe pe Sfântul Gheorghe. Îi oferă varianta convertirii
la păgânism, dar acesta refuză şi acceptă cu seninătate torturile şi moartea
pentru credinţa sa creştină. Se spune că martirajul său a făcut-o pe însăşi
soţia lui Diocleţian, Alexandra, să ceară botezul creştin. Sub influenţa altor povestiri
despre viaţa sa, Sfântul Gheorghe a rămas în iconografie sub chipul unui soldat
care învinge păgânismul simbolizat de un balaur, privit în depărtare de
împărăteasa Alexandra.
Imaginea icoanelor
Sfântului Gheorghe interpretează înfrângerea lui de către persecutori ca pe o
biruinţă. Balaurul care simbolizează păgânismul nu trebuie văzut ca o fiinţă
supranaturală sau ca una ieşită din comun, ca şi cum credinţa păgână s-ar
închina unei divinităţi situate dincolo de natură si ar fi, de aceea, asemănătoare
credinţei creştine. De altfel, cu greu am putea recunoaşte în formele actuale
de păgânism un cult faţă de o fiinţă mai presus de natură. Dimpotrivă, trăirile
intense ale păgânismului se consumă în natură, fie că este vorba despre
invocarea ecologiei, a libertinajului sexual, a ştiinţelor naturii, ori a
nobilei toleranţe faţă de semeni, nobilă, dar încă faţă de oamenii lumii
naturale.
Balaurul este încă un animal, unul care este
preschimbat de rău într-o fiinţă monstruoasă. Răutatea animalului o cunoaştem
mai bine în lătratul câinelui care simte străinul apropiindu-se de casa pe care
o păzeşte. De peste gard, lătratul cântă împotriva oricărei muzicalităţi
răutatea faţă de om, cu asprimea cunoscută şi din vorbele rele ale oamenilor
unii faţă de ceilalţi, articulate în certuri, invective şi înjurături. Ştim că,
odată liber, câinele ar sfâşia străinul la care latră, chiar dacă nu i-ar fi de
niciun folos, de vreme ce nu s-ar hrăni din el.
Răutatea
lătratului încetează să fie privită ca o pornire rea a câinelui când ţinem
seama că animalul reacţionează aşa în virtutea naturii lui de animal domestic
menit să apere casa stăpânului său. Totuşi, dacă ne menţinem perceperea
răutăţii în ciuda acestei explicaţii, vom spune că răul în natură se arată
atunci când natura acţionează în virtutea ei înseşi. Se întâmplă aşa când
câinele este câine, răul unui naufragiu
este urmarea faptului că marea se arată ca mare, şi nu ca o cale străbătută de
corăbiile omului, planta otrăvitoare este rea când se dovedeşte a fi plantă
pentru sine şi nu pentru om etc. Animalelor, mării şi plantei nu li se pot imputa
răul de a fi ele însele, pentru că le este imposibil să interpreteze natura din
care fac parte. Pentru că gândeşte, omul o poate interpreta. Oricând o face şi
în orice fel, reuşeşte să treacă dincolo de natură. Dacă o gândeşte pentru a-şi
propune scopuri de îmbelşugare sau succes în rândul naturii, râvnind la
lucrurile lumii sau la biruirea semenilor, înălţarea lui dincolo de natură este
numai un avânt al căderii în ea. Deşi pare înălţător, apelul la a fi noi înşine
şi de a ne spori prestigiul sau personalitatea în societate este pentru
creştinism numai o formă de cădere.Pentru că înălţarea propriu-zisă înseamnă în creştinism trecerea omului de
la natura sa de om la îndumnezeire, în Dumnezeu fiind de găsit sinele, semenii
şi belşugul.
Faţă de o astfel de
înţelegere a naturii ca trecere de la umanitate la îndumnezeire, menţinerea
omului în preajma a tot ce este natural apare ca o diformitate de felul
balaurului păgânismului, practicile religioase păgâne fiind acuzate deseori de
creştinii din primele veacuri de neputinţa de a se înălţa dincolo de natură.
Sfântul Gheorghe este biruitor pentru că, acceptând moartea pentru credinţă, nu
pune preţ pe natura sa de om care doreşte cu disperare să trăiască, nici pe
succesul său în rândul oamenilor, chiar dacă era vorba în cazul lui despre un
loc privilegiat în preajma împăratului. Est o biruinţă a balaurului oamenilor
ce îşi iubesc propria natură şi pentru că se spune că a cîştigat sufletul unui
om, al împărătesei Alexandra. Nu l-a cîştigat pentru sine, ci pentru Dumnezeu,
însă cele mai mari succese pe care le putem avea înaintea oamenilor sunt
totdeauna cele care îi fac pe alţii să urmeze binele căruia ne consacrăm viaţa,
nu pe noi înşine, aşa încât să cădem în monstruozitatea de balaur a egolatriei
(la fel, dascălul bun este biruitor când îl face pe discipolul său să urmeze de
unul singur binele învăţăturii).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.