După ce priveşti omul mort, iar vederea îţi aduce moartea în simţirea care
altminteri te face viu, hrana este prima care îţi aminteşte de viaţa proprie.
Viaţa înscrisă în corp îţi apare nouă, ca un lucru pe care nu l-ai încercat
de multă vreme. Mâncând colivă, o hrană pentru un altul care contrazice prin
corpul său rigid orice desfătare, bobul de grâu îşi descoperă calităţile de a
fi dulce, moale şi rece pentru a le
folosi în interpretarea vieţii redescoperite şi mai puţin pentru a le gusta.
Este o viaţă pe care ţi-o lasă cei morţi. O ştii acum pentru că este hrana
unuia dintre ei, dar o poţi ştii dintotdeauna, de vreme ce te-ai născut în urma
multor generaţii de morţi. În parte viaţa redescoperită este dulce sau
îmbietoare, în parte moale sau accesibilă, dar toată rece, fiindu-ţi imposibil
să-ţi găseşti în ea căldura adăpostului. Semnificaţia creştină a bobului de
grâu care trebuie să moară pentru a fi viu ca plantă este cuprinsă în recele
vieţii.
Înţelegând că nu îţi este posibil să te adăposteşti în viaţă, cum nici unul
din strămoşii tăi morţi nu a reuşit, poţi pune limite desfătărilor îmbietoare
şi sentimentului libertăţii de a face orice voieşti, înscris în conştiinţa că
trăim ca indivizi autonomi.
Este bine dacă folosim astfel răcoarea vieţii venită dinspre moarte.
Paradoxal, trecutele sau posibilele viitoare păcate ale desfătărilor şi ale voinţei
libere se dovedesc utile câtă vreme o asemenea răcoare se îndreaptă împotriva
lor. Aşadar, în ele nu se găseşte răul pur. Altfel, confruntaţi numai cu ea, răcoarea
sau conştiinţa că nu avem loc în viaţă ne mută în condiţia bobului de grâu
rămas mort, acolo unde este răul pe deplin. Tânărul demonizat din Evanghelia după Luca VIII, trăia şi el
despărţit de viaţă şi în apropierea morţii: „în casă nu mai locuia, ci prin
morminte”. Deopotrivă, îi era rece, pentru că „de multă vreme nu mai punea
haină pe el” (Luc. 8, 27).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.