El Greco, "Christos vindecând orbul din naştere" (1577-8) |
Credinţa că boala este un rău provenit de la o forţă demonică pare să fie
urma lăsată asupra unora dintre contemporani de epoca preştiinţifică, când încă
nu fuseseră descoperite în amănunt cauzele pur fizice ale bolilor. Că nu este o
credinţă potrivită epocii actuale o dovedeşte faptul că latura pozitivă a a
acesteia, aşteptarea unei vindecări miraculoase din partea lui Dumnezeu, este
văzută de foarte puţini ca o unică opţiune de a înfrunta bolile proprii sau ale
altora.
Aşa par să stea lucrurile la nivelul concepţiilor, nu însă şi în privinţa
felului în care individul bolnav îşi percepe boala. Răul din boală este simţit
mai mult ca o forţă demonică decât ca un caz medical, în ciuda faptului că
popularitatea ştiinţei medicale a ajuns să împiedice individul să îşi exprime
sentimentul prezenţei răului în sine altfel decât în termeni medicali.
Pur medical, bolnavul primeşte un diagnostic, o explicaţie a cauzelor bolii
şi indicarea unui tratament prin care să o înlăture. Nimic nu pare diferit faţă
de o explicaţie a unui mecanism fizic defect sau faţă de o descriere ştiinţifică
a unui fenomen neobişnuit petrecut în natură. Însă, spre deosebire de orice fel
de mecanism sau de fenomen al naturii, boala este resimţită ca având o voinţă
şi una contrară nouă. Deşi aparent amândouă absurde, propoziţiile „frigul vrea
să ne îngheţe” şi „boala vrea să ne omoare” nu sunt echivalente. Dacă am fi
întrebaţi asupra sursei celei dintâi – de unde ştii că frigul vrea să te îngheţe?
-, răspunsul ar recurge la mitologie. În schimb, pentru voinţa bolii de a ne
omorî am avea ca argument faptul că ea stă întotdeauna împotriva voinţei
noastre de a fi sănătoşi. O recunoaştere a voinţei bolii este şi formularea
frecventă despre bolnav cum că s-ar lupta cu boala.
Identificarea voinţei bolii cu o forţă demonică contrară nouă nu este,
bineînţeles, demonstrabilă ştiinţific. Dar, la fel ca boala însăşi, o asemenea
identificare nu este o constatare privitoare la acea natură exterioară care
devine obiectul cercetărilor ştiinţifice. Răul, diavolul şi boala sunt în noi, acolo
unde credinţa este mai relevantă decât constatarea ştiinţifică.
Semnificaţia descrierii diavolului ca prinţ al lumii nu poate fi înţeleasă
decât atunci când ne restrângem căutările la noi înşine. El nu ar putea guverna
de pe un tron aflat deasupra lumii, de vreme ce nu este creatorul ei. Mai
degrabă, stăpânirea lui se arată în fiecare om şi, dacă prezenţa sa în răul
moral este neclară, fiind împărţită cu propria noastră voinţă, în boală se
manifestă cel mai limpede şi poate să subjuge orice fiinţă umană. Dacă durerile
fizice sau degradarea corpului prin îmbătrânire ar fi fenomene ale conştiinţei,
probabil că ar exprima răul ca pe ceva exterior adăpostit în noi la fel de
puternic cum o fac oamenii chinuiţi de bolile psihice. De altminteri, luptele
lui Isus Christos şi ale primilor săi discipoli cu diavolul aveau ca ţintă
tocmai înlăturatea duhurilor rele din cei bolnavi.
Miracolul divin al vindecării nu se opune răului bolii ca tratament
medical, ci este o formă de a avea conştiinţa că voinţei răului din noi i se
poate opune o voinţă divină. Însuşirea acestei voinţei prin credinţa personală
rămâne la fel de miraculoasă chiar dacă nu ne aduce vindecarea de boală şi nici
înlăturarea morţii. Este miraculoasă fiindcă ne dă posibilitatea să luptăm cu
răul din noi, în vreme ce restul fiinţelor par să admită răul fără împotrivire.
Conştiinţa însăşi posedată de fiinţele umane este o modalitate de a înfrunta
receptarea paşnică, fără întrebări, a tot ceea ce se petrece cu noi, însă
deseori o face în mod confuz, crezând că achiziţiile ştiinţifice, aşa cum sunt
şi cele medicale, pot explica ce se petrece cu noi în virtutea faptului că sunt
produse ale conştiinţei umane, deşi ele privesc întotdeauna natura exterioară
nouă.
Dacă lupta este fără izbândă şi, totuşi o purtăm cu o voinţă divină,
descoperim că de fapt lumea nu poate fi cu totul rea, de vreme ce dă naştere
binelui voinţei. Şi poate, la fel de discret ca o astfel de voinţă, binele ne stă
ascuns în tot şi în toţi cei care par pradă uşoară răului distrugerii, al bolii
şi al morţii, ca şi cum ar fi lăsaţi de Dumnezeu pe mâna forţei răului.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.