„Şi a zis: Adevărat zic
vouă: De nu vă veţi întoarce şi nu veţi fi precum pruncii, nu veţi intra în
împărăţia cerurilor”
(Matei 18, 3). Precum pruncii, dar nu pentru că ei sunt creduli şi pot admite orice
ca fiind adevărat, ci fiindcă sunt gata să creadă în prezent mai mult decât
adulţii.
Psihologic, această credinţă a copiilor este explicabilă prin memoria mai
puţin dezvoltată şi prin lipsa unei conştiinţe a ordinii spaţiale şi temporale
în care se înscriu evenimentele. Dar tocmai o memorie slaba şi eliberarea de
timp şi spaţiu îngăduie omului să perceapă prezentul în irepetabilitatea sa şi mai
mult decât un punct între trecut şi viitor. Altfel spus, este tocmai acel
prezent pe care oricine şi-l doreşte să-l atingă, uneori forţându-i apariţia
prin renunţarea la întreaga prudenţă ori grijă pentru viitor.
Aceeaşi structură a minţii îi face pe copii să creadă în miracole mai mult
decât adulţii, miracolul sau minunea fiind o detaşare a prezentului de ordinea
spaţio-temporală şi de evenimentele similare păstrate în memoria noastră. Nu
mai puţin, adultul care îşi rememorează viaţa descoperă că momentele cele mai
vii din trecutul său sunt la fel de puţin explicabile precum miracolele.
Făcând abstracţie de personajele imaginare impuse de adulţi, copiii privesc
în mod curent ca pe nişte minuni prefacerile şi schimbările naturii, chiar dacă
nu au limbajul necesar pentru a le califica astfel. Printre altele, copilul
vede primăvara ca pe o minune, fiindu-i greu să asocieze renaşterea vegetaţiei
cu un ciclu natural înscris în memorie şi cu o fază tranzitorie a plantelor. Primăvara
nu vine cândva şi de undeva. Adulţii, într-un limbaj poetic devenit simplist,
vorbesc şi ei despre „minunea primăverii”. În ciuda superficialităţii
expresiei, orice om a fost cândva în copilăria sa mărturisitor sincer al
minunii primăverii şi, prin urmare, învierea naturii îi este familiară.
Aşadar, greutatea de a crede în învierea propriei noastre naturi nu poate
deriva din stranietatea evenimentului revenirii la viaţă, câtă vreme ne este
familiar prin admiterea renaşterii naturii. Grea este deprinderea de imaginea
pe care ne-o formăm despre noi pe parcursul vieţii. Îmbătrânind, ne vedem prin
ceea ce am fost şi discredităm valoarea prezentului, socotindu-l un moment
asemenea celor trecute şi curând imitat de cele viitoare. Din trecutul care
întunecă prezentul fac parte şi teoriile ştiinţifice despre viaţă. Ideea unei
vieţi ireversibil orientate spre decădere şi moarte este învăţată cândva în
trecut şi ne face să uităm că viaţa este încă întreagă în orice moment al
prezentului. De vreme ce încetăm să credem în prezentul vieţii, cu atât mai
greu vom accepta un prezent miraculos al învierii.
Credinţa creştină a învierii nu ne spune mult mai mult decât ceea ce deja
cunoaştem despre renaştere naturii încă din copilărie. Anume, că este un
prezent al vieţii inexplicabil, departe de amintirile noastre şi de variile
împărţiri ale evenimentelor în timpuri şi spaţii. În plus, ne spune că înviem
în Dumnezeu, adică în realitatea care, odată percepută ca prezentă, este prea
mare pentru a fi mai apoi ascunsă în trecutul nostru, aşa cum copilul cu
întreaga lui credinţă în miracole dispare uşor din cauza micimii lui în noi
înşine, cei care devenim mari şi ne îmbătrânim prezentul.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.