Forme ale violenţei în familie: fizică, socială,
economică şi emoţională
În sfera relaţiilor dintre oameni, violenţa este
un comportoment prin care o persoană îşi manifestă forţa asupra celorlalţi cu intenţia primă de a-i răni. Prin
violenţă, individul urmăreşte în mod secundar ca victimele sale să răspundă
într-o modalitate care îi este convenabilă: supunere, îndreptarea unei erori,
umilinţa, sau executarea silnică a unor fapte. După unii psihologi, violenţa
este o predispoziţie esenţială a tuturor fiinţelor umane, astfel încât ea apare
şi în cadrul aceleiaşi familii, în ciuda faptului că familiile se nasc din
predispoziţia la fel de naturală spre înţelegere sau iubire faţă de semeni.
Violenţa fizică este
cea mai evidentă formă de agresivitate din cadrul unei familii. Ea apare
deseori ca o formă brutală de a stabili o ierarhie în cadrul familiei, în
situaţia în care relaţiile din cadrul membrilor ei încetează să se bazeze pe
sentimentele de apropiere reciprocă, care au dus la constituirea ei. Familiile
tradiţionale sunt cele în care funcţionează cel mai mult principiul supunerii
femeii faţă de bărbat, aşa încât devine acceptată practica de a căuta supunerea
prin violenţă, în cazul pierderii sau erodării legăturii sentimentale dintre
soţi.
Mai mult decât în familiile tradiţionale, există
obiceiul părinţilor de a-şi impune voinţa asupra copiilor recurgând la violenţa
fizică. Violenţa moderată este văzută chiar ca un mijloc eficient de educare a
copiilor de către părinţi, dat fiind faptul că reacţia pe termen scurt a
victimelor este de a asculta de agresorul lor. Cu toate acestea şi în ciuda
faptului că multă vreme disciplina şcolară însăşi era impusă prin violenţă
fizică, ea nu este capabilă să impună îndreptarea copilului pe termen lung.
Dimpotrivă, violenţa părinţilor este percepută de copil ca o parte a educaţiei
pe care aceştia vor să i-o transmită, motiv pentru a ajunge în timp la
dezvoltarea unor sentimente potrivnice atât faţă de părinţi, cât şi faţă de
lucrurile impuse de ei prin forţă, chiar dacă aceste sunt unele în folosul lui.
Violenţa socială şi economică este climatul agresiv existent în cadrul unei familii, din cauza faptului
că membrii acestora nu beneficiază de un loc în societate care să le asigure
siguranţă şi bunăstare. Ea se reflectă mai ales în situaţiile în care unul sau
amândoi părinţii nu au un loc de muncă stabil sau meseria deţinută îi solicită
în prea mare măsură, aşa încât să îşi mai poată îndeplini în mod adecvat
rolurile din interiorul familiei, la fel de socilitante ca datoriile impuse de
un serviciu. Dacă nu derivă în violenţă fizică sau verbală, agresivitatea
socială se reflectă în înstrăinarea membrilor unei familii unii faţă de alţii
şi în tendinţa de a înlocui afecţiunea cu o simplă desfăşurare eficientă a
vieţii de familie.
Violenţa economică afectează familiile mai ales
din cauza faptului că tulbură calmul necesar pentru manifestarea afectivităţii
reciproce dintre membrii ei. Chiar dacă ţine de sfera sentimentelor şi nu de
condiţiile sociale, membrii unei familii trăiesc cel mai mult timp în cadrul societăţii şi se judecă unii pe
ceilalţi în mare parte din perspectiva idealului bunăstării, popular în aproape
toate comunităţile umane. De exemplu, afecţiunea copilului faţă de părinţi se bazează
într-o măsură şi pe credinţa acestuia că ei îi pot asigura mijloace de trai
comparabile cu ale celorlalţi copii întâlniţi în grupurile din care face parte,
cu precădere în cele şcolare. Părinţii aflaţi într-o condiţie materială precară
pot fi priviţi de copii fie cu un grad de ostilitate, fie cu un sentiment de
compătimire care îi poate conduce cu timpul să nu aibă încredere în autoritatea
lor sau să se comporte agresiv faţă de alţi copii, având conştiinţa că prin
coportamentul lor de respingere îşi apără familia de unde primesc cea mai multă
afectivitate.
La rândul lor, părinţii supuşi violenţei economice
vor tinde spre un comportament dezechilibrat în raport cu armonia necesară
într-o familie. Ca răspuns la ostilitatea copiilor faţă de nerealizările lor
materială, reală sau nu, unii părinţi recurg la un exces de autoritate, deseori
manifestat prin violenţă fizică sau verbală, lucru pe care îl demonstrează şi
existenţa mai frecventă a violenţei familiale în familiile sărace decât în cele
bogate. Alteori, părinţii caută să înlocuiască neputinţele de a le asigura
copiilor bunăstarea cu un exces de afecţiune, care îi face pe aceştia să se
izoleze de restul societăţii. Nu mai puţin, uneori părinţii caută ei înşişi o
astfel de izolare, pentru a-i feri pe copii de eventualele reacţii negative ale
oamenilor faţă de condiţia lor socială. Există de asemenea cazuri în care
nerealizările sociale şi materiale îi fac pe părinţi să pună o presiune
excesivă asupra copiilor pentru ca aceştia să ajungă la obţinerea succesului ca
o formă de compensare a propriilor lipsuri.
Violenţa emoţională apare
deseori ca o modalitate de a utiliza sentimentele ca o forţă comparabilă cu cea
fizică. În locul agresivităţii fizice prin care membrii familiei caută
supunerea celorlalţi sau obţinerea anumitor comportamente, sunt folosite
sentimentele. Cea mai frecventă formă de violenţă emoţională este impunerea
fricii, a unui soţ faţă de altul, a copiilor faţă de părinţi, sau a părinţilor
faţă de copii. În ultimul caz, unii copii caută să îşi domine părinţii pentru a
le realiza propriile dorinţe sau pentru a scăpa de sub autoritatea lor prin
ameninţarea că îşi vor pierde sentimentele de afecţiune faţă de ei. Din teamă
faţă de ostilitatea copiilor, în special a celor care ajung la stadiul de
vârstă al adolescenţei, părinţii ajung să îşi formeze ca un obicei împlinirea
dorinţelor acelora, chiar dacă ele sunt dăunătoare. Violenţa emoţională a
părinţilor faţă de copii se petrece în mod asemănător, părinţii
condiţionându-şi afecţiunea faţă de copii de comportamentul lor ascultător. În
timp, o astfel de violenţă erodează sentimentele pozitive ale copiilor faţă de
părinţi, consierând că legăturile dintre ei sunt numai formale, bazate pe
îndeplinirea unor sarcini, aşa încât vor căuta afecţiunea necesară în afara
familiei.
Violenţa emoţională se manifestă şi în dozarea
greşită de către părinţi a sentimentelor la care îşi expun copiii, fără să ţină
cont de capacităţile afecive ale vârstei lor. De exemplu, stimularea ambiţiei
personale, deşi necesară în dezvoltarea copilului, se poate dovedi dăunătoare
dacă nu ţine cont de faptul că pentru el este la fel de necesară şi receptarea
celorlalţi copii ca parteneri egali. În aceeaşi situaţie sunt familiile în care
părinţii le impun copiilor trăirea propriilor lor sentimente, cum ar fi cel de
responsabilitate faţă de datoriile sociale. Dacă părinţii le solicită copiilor
o responsabilitate faţă de datoriile şcolară similară celor pe care o au ei la
locul de muncă, comportamentul poate fi interpretat ca o formă de violenţă
emoţională, câtă vreme pentru un copil responsabilitatea este ea însăşi un
sentiment pe cale de a fi învăţat, desori prin îndeplinirea imperfectă a
sarcinilor primite de la educatori şi profesori. În familiile fidele unei
tradiţii religioase, se întâmplă ca impunerea unui comportament în conformitate
cu respectiva religie să fie perceput de copil ca o formă de violenţă
emoţională.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.