Categorii

Monday, February 26, 2018

Părintele Evloghie



Părintele Evloghie




            O altă dimineaţă limpede de munte. Limpede, ce va fi însemnat asta pentru părintele Evloghie? Căci limpezimea căutată prin retragerea sa la mănăstire acum doi ani, când împlinise cincizeci de ani, însemna mai degrabă o dorinţă de a şterge încurcăturile de până atunci şi părea că sunt peste măsură de colţuroase pentru a putea fi netezite cu uşurinţă. Netede, da, toaca de lemn era netedă. După un timp de acomodare cu regulile vieţii de mănăstire, şi ele încurcate, părea în sfârşit să guste câte ceva din căutata pierdere a sinelui plin de amănunte trecute. Îşi aducea deseori aminte de ştergerea de pe calculator a curriculumului vitae înainte de a pleca la mănăstire. O desfătare copilărească cu pierderea acelor ani de înfăptuiri pe care le resimţea pe toate străine.
            Învăţase să se perceapă în felul simplu în care i se adresau ceilalţi:
            - Părinte Evloghie, trebuie să... Părinte Evloghie, binecuvântează... Părinte Evloghie, roagă-te pentru noi... şi i se întindea câte o hârtie plină de nume, scrisă stângace, pe care nu trebuia decât să o citească, fără să fie nevoie de vreun efort de înţelegere a vieţii lor. O înţelegere în care fusese nevoit să se experimenteze în anii petrecuţi în lume. Şi-i închipuia pe acei Gheorghe, Maria, Dumitru, morţi cu toţii, ca pe nişte aburi albi iviţi din coroanele încărcate de flori aduse la înmormântarea lor, nişte aburi pricepuţi să iasă din mijlocul bocitoarelor, păşind neatinşi de ceara lumânărilor de un galben murdar, care ţineau lumina încă jos, mai aproape de pământul scos la marginea gropii goale decât de cerul unde se aştepta sau spera să ajungă mortul drag.
            Pentru ceilalţi, fraţi de mînăstire sau pelerini, nu era decât acel părinte Evloghie de acolo. Deseori se gândea dacă şi pentru Dumnezeu nu este tot aşa. Acel „Doamne” pe care îl adresa în multele rugăciuni nu ajunsese să se banalizeze, cum, certându-se pentru păcatul mândriei, observase că se petrecuse pentru ceilalţi fraţi de mănăstire. Iată, în rugăciune i se adresa ca părintele Evloghie, fără vreo urmă din tot ce fusese până atunci în lume.
            Cu toate acestea, limpezimea dimineţilor îl neliniştea. Nu mai credea atât de mult că a dispărut omul din trecut, când cercurile şi scoarţa de pe butucii de lemn pregătiţi pentru sobă, când firele de iarbă, roua, insectele, fiecare petală a florilor viguroase de munte, toate îi spuneau că viaţa se croieşte din amănunte nesfârşite şi din istorii îndelungate ale amănuntelor. Îşi închipuia uneori că trecutul lui s-ar putea afla şi el pe undeva prin curtea mănăstirii, ca un fel de cochilie goală de melc, iar dacă îşi începea ziua cu tulburarea aceasta, descoperea peste zi o grămadă de semne ale trecutului, trezindu-i tot soiul de amintiri. Poate cele mai puternice semne erau zgomotele greoaie ale cratiţelor şi farfuriilor din trapeza mănăstirii, o muzică grosolană cunoscută din anii mulţi trăiţi cu grija de a se hrăni, de a-i hrăni pe alţii, cu grija pur şi simplu.
            Într-o astfel de dimineaţă, auzi întrebarea:
            - V., tu eşti?
            Numele lui de mirean auzit când se plimba prin curtea mănăstirii îl surprinsese numai într-un al doilea moment. Pentru început, i se păru firesc. Înaintea femeii pe care o recunoscu dintr-odată, chiar i se făcuse ruşine că este descoperit în straiele de călugăr, ca şi cum ar fi fost surprins într-o ipostază intimă ruşinoasă. Apoi, altă ruşine, că se lepădase atât de uşor de părintele Evloghie, construit cu migală şi eforturi în cei doi ani de retragere. Ba pe seama lui mai crease şi acea legătură cu Dumnezeu. De acum se putea petrece orice.

            După câteva zile, după ce se petrecuse dezastrul, afla că din căderea lui în păcat, părintele Evloghie trebuia din nou construit. Pocăinţa severă însemna prea puţin, deşi se angajase să o săvârşească în forme chiar mai dure decât îi ceruse stareţul său. Îl deranjase îngăduinţa acestuia şi primirea mărturisirii ca pe o faptă care se întâmplă multor călugări. Mai importantă decât pocăinţa, era grămada aceea de amintiri rămase din ziua păcatului pe care trebuia să o modeleze. Torsul lui îmbătrânit apăsat peste trupul femeii, pielea plină de paloare, lenjeria ei albă pe care şi-o dăduse jos ca şi cum ar descoperi nişte răni negre, roz şi vineţii, gemetele ei de plăcere ca respiraţia precipitată din timpul urcuşului muntelui, vorbele ei de dragoste atât de nepotrivite în chilia plină de icoane cu chipuri sobre. Era o sarcină mult mai grea decât să uite de sine. Acum trebuia să facă ceva cu el însuşi, şi era mereu gol, mereu întins peste femeia cu care dorise să se îmbrace, deşi era atât de puţină. Nu ştia dacă mai este părintele Evloghie, dar de bună seamă era fratele tuturor sfinţilor pictaţi pe iconostas, le cunoştea greutatea de a se lăsa îmbrăcaţi cu veşmintele acelea ca de femeie, brăzdate de linii puternice. Şi de bună seamă, nu aveau nimic de spus când li se povestea viaţa în strana bisericii.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.