Cultură şi mitologie
3.
Natura mitului
Istoria umanităţii atestă că mitologia a
fost forma de cultură primară, în miturile diverselor populaţii fiind înglobate
indistinct componentele culturii nemateriale: idei, valori, comportamente şi
simboluri. Simbioza acestor elemente atestată în mentalitatea omului arhaic şi
ulterior a celui primitiv avea ca temei experimentarea divinului drept
realitate supranaturală, depăşind omul şi natura. Divinul nu era un obiect al
cunoaşterii şi astfel nici miturile nişte istorisiri cărora să li se confirme
adevărul, ci reprezenta obiectul trăirii unei realităţi considerate mai reale
decât cea a omului şi naturii.
Simpla existenţă în sânul comunităţii umane şi
al naturii poate genera sentimentul că nici omul şi nici natura nu poartă în
sine resursele de viaţă, câtă vreme indivizii sunt supuşi bolilor, bătrâneţii
şi morţii, iar fiinţele naturale urmează un acelaşi proces al degradării. Ca
model al unei asemenea reflecţii putem lua povestea deciziei lui Gautama de a
pleca din lumea sa în căutarea unei salvări religioase înainte de a fi
întemeietor al religiei budiste. Plecat într-o călătorie prin ţară din luxul
palatului său de fiu al unui rege care îl proteja pe Gautama de orice aspect
neplăcut al vieţii, el se confruntă cu imagini care îl şochează. Mai întâi,
vede un bătrân împovărat de vârstă sprijinit într-un baston, a cărui tinereţe
dispăruse de multă vreme; apoi, vede un om bolnav aflat în dureri severe şi
care zăcea în propriile sale excremente şi urină, iar a treia imagine este a unei
procesiuni funerare ducând un cadavru către rugul funerar. Întors la palat,
Gautama îşi dă seama că luxul vieţii lui era umbrit de bătrâneţe, boală şi
moarte, conştientizând că şi în cazul în care cineva ar avea tot ce îşi
doreşte, el nu poate scăpa de aceste realităţi. Urmarea este că Gautama caută
prin despărţirea de lumea proprie calea prin care omul să scape de aceste
realităţii, căutare care admite implicit că existenţa naturală a omului nu
spune totul despre om. (v. Sayings of
Buddha, trad. Gethin, R., Oxford: University Press, 2008, pp. XXXIV-XXXV)
Fără
a face efortul lui Gautama-Buddha, omul arhaic avea experienţele precarităţii
existenţei umane, dar, locuindu-şi lumea reprezentată de comunitatea proprie,
găsea breşele prin care putea intra în contact cu o lume superioară. Miturile
comunităţii angajau membrii săi în trăirea unei realităţi superioare.
În
epoca modernă, la începutul secolului XX, Rudolf Otto a identificat o asemenea
realitate cu sacrul, pe care îl consideră o experienţă religioasă a unei
realităţi diferite de cea umană şi cosmică. Sacrul ar genera două trăiri
diferite:
- mysterium tremendum – o spaimă faţă de realitatea supranaturală
- mysterium fascinans – fascinaţia faţă de măreţia divină
Amândouă presupun recunoaşterea neputinţei omului
de a cunoaşte divinul şi caracterul secundar al cunoaşterii în raport cu
experimentarea celor două mistere. În cadrul unei religii, unde diversele
ritualuri şi doctrine lasă impresia unui Dumnezeu cunoscut, cele două mistere
sunt mai greu sesizabil ca trăiri religioase fundamentale. Astfel, în secolul
IV d. Hr., când creştinismul era câmpul unor confruntări doctrinare, Sfântul
Ioan Gură de Aur susţine cinci predici Despre
Necunoaşterea lui Dumnezeu sau incomprehensibilitatea sa (amintite şi de R.
Otto în Despre Numinos, Stuttgart,
1923, trad. rom. Ed. Dacia, Cluj, 1996, pp. 11-18). În a doua predică, Sf. Ioan
Gură de Aur rosteşte următoarele cuvinte din care se poate desprinde conştiinţa
acestor două mistere:
Să-mi
spui dacă dumnezeul pe care îl ai ca obiect al cercetării tale iscoditoare este
cel fără de început, cel neschimbător, cel fără de trup, cel nesupus
distrugerii, cel atotprezent, cel ce este deasupra tuturor şi cel care este mai
presus de întreaga creaţie. Ascultă ce cugetă profeţii despre el şi umple-te de
teamă: „Cel ce aruncă ochii spre pământ şi îl face pe el de se cutremură”
(Psalm 103, 32). Priveşte numai şi zguduie marele şi puternicul pământ. „Cel ce
se atinge de munţi şi fumegă” (Psalm 103, 32), „El zguduie pământul din temelia
lui, aşa încât stâlpii lui se clatină (Iov 9, 6).” El
ameninţă marea şi o seacă (cf. Isaia 51, 10). „El spune adâncului: vei deveni
pustiu” (Isaia 44, 27)... Întreaga făptură este zguduită, se teme, tremură de
spaimă; numai aceştia (cei care vor să-l cunoască pe Dumnezeu) îşi arată
orgoliul sfidător, privesc de sus, îşi dispreţuies propria lor mântuire – aceasta,
pentru a nu mai aminti de dispreţul faţă de Domnul tuturor lucrurilor. [...] acest cer plin de frumuseţe, mare,
strălucitpr, stabil, durabil şi care fiinţează de atâta timp a fost făcut de
către Dumnezeu însuşi cu o uşurinţă
asemănătoare celui cu care cineva îşi construieşte în joacă o colibă, a fost
făcut de către cel pe care tu îl ai ca obiect al curiozităţii şi pe care îl
cobori spre a-l circumscrie propriilor tale raţionamente.
Sf. Ioan
Gură de Aur, Despre necunoaşterea lui
Dumnezeu, trad. rom. W. Prager, Bucureşti: Herald, 2004
Mitul este o întâmplare descriind
un eveniment primordial, de la începutul Timpului, adică din afara lumii care
trezeşte impresia unei parţiale irealităţi. Deşi descoperă mistere sacre,
revelarea lor nu este un act de cunoaştere şi nu se adresează interesului
cognitiv al omului, ci îi adâncesc cele două trăiri, introducând realitatea
mitică în comportamentul său. Aşadar, mitul nu este o iscodire a divinităţii,
mai ales că nu există un autor al miturilor, ci ele sunt produse ale unei
colectivităţi. El însuşi este o breşă în lumea naturii şi a omului, timpul
primordial evocat scoţându-l din ordinea relatărilor umane circumscrise
timpului istoric.
Forma
mitului de povestire răspunde
înclinaţiei psihicului uman de a valoriza experienţele sale diurne sau cele
păstrate în straturile subconştientului şi inconştientului prin narativitatea
onirică (fiinţele mitologice au fost asimilate apariţiilor onirice). Unei părţi
din mituri i se poate presupune ca sursă primară starea de extaz a şamanilor
comunităţilor arhaice, asemănătoare stării de vis, în urma căreia şamanul
relata mituri dezvăluite sufletului său prin detaşarea de lumea naturală, însă
Mircea Eliade contestă încercările psihologilor de a reduce experienţa mitică
la una onirică, câtă vreme structurile religiozităţii implicate în mituri
depăşesc acest domeniu al vieţii psihice. Mai curând, forma narativă a mitului
corespunde valenţelor poveştii de a se adresa direct intuiţiei şi imaginaţiei,
fiind accesibile tuturor ca interpretare a existenţei, aşa cum explică H. Zimmer
miturile religiei hinduse: „povestea ajunge direct la ascultător printr-un apel
la intuiţia acestuia, la imaginaţia sa creativă. Ea agită şi alimentează
inconştientul” (Zimmer, H., Mituri şi
simboluri în civilizaţia indiană, trad. rom. Bucureşti: Ed. Humanitas,
pp.42-43).
Pe
de-o parte datorită faptului că miturile erau produse, păstrate şi controlate
de prelucrarea şi gândirea colectivă a unei comunităţi religioase (ibidem), pe de altă parte datorită contextele cultice ale rostirii miturilor,
întotdeauna părţi ale unui act religios sau sursele eficienţei acestuia, ele
deveneau experienţe religioase capabile să-i facă pe ascultători să retrăiască
o realitate socotită responsabilă pentru
menţinerea identităţii comunităţii şi a indivizilor din cadrul ei. Comunitatea
sau individul trebuia să-şi adecveze comportamentul realităţii mitice, iar
povestea este o formă curentă a culturii umane din toate timpurile de a
transmite un model de urmat, fie că vorbim de operele literare ale culturii
culte, fie de producţiile cinematografice.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.