Dezbatere, oratorie şi retorică
2
TRADIŢIA DEZBATERILOR
Originea
cea mai îndepărtată a artei vorbirii în public este tendinţa naturală de a
accentua mesajul fie prin ridicarea tonului vocii şi repetarea cuvintelor celor
mai importante, cum se întâmplă, de exemplu în strigătul „Ajutor!”(lucru pe
care îl fac şi animalele, repetând şi emiţând cu un ton ridicat sunetele care
au o semnificaţie în cadrul speciei lor sau au puterea de a descuraja ori
îndepărta animale din specii diferite). Arta vorbirii s-a dezvoltat ca o artă a
dezbaterii în cadrul unor societăţi antice dezvoltate care pe de-o parte se
confruntau cu probleme complexe ce necesitau confruntarea mai multor variante
de a le rezolva, iar pe de altă parte îngăduiau o relativă libertate membrilor
săi de a-şi exprima opiniile.
În
Atena şi în alte cetăţi antice greceşti, forma de conducere politică democratică a
favorizat confruntarea opiniilor diferite, deciziile politice şi juridice fiind
luate prin vot în urma deliberărilor publice desfăşurate de o parte însemnată a
cetăţenilor. Deşi aplicate unor cazuri particulare, discursurile din adunări
făceau apel la concepţii generale acceptate de majoritatea participanţilor, de
exemplu, la integrarea unui caz de crimă involuntară în categoria faptelor ce
nu pot fi acuzate moral (în alte sisteme politice din antichitate, existau
standarde de aplicare a pedepsei indiferent de motivaţia faptelor, potrivit
legii talionului: „ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte”). Mecanismul acesta
de raportare a unei fapte particulare la o idee generală este încă o practică
în justiţia modernă, procurorul şi avocatul încercând să stabilească în
privinţa acuzatului dacă a comis sau nu o faptă care încalcă o lege de natură
generală.
Ştiinţa dezbaterii a fost elaborată în lumea
greacă de pedagogii denumiţi sofişti. Ei activau ca profesori particulari ai
tinerilor de condiţie socială înaltă, susţinând pentru atragerea clientelei şi
discursuri demonstrative în public. Printre cei mai renumiţi au fost sofiştii
Protagoras şi Gorgias, care nu ofereau numai o instrucţie oratorică, ci şi una
de natură filozofică, având concepţii proprii asupra semnificaţiei noţiunilor
generale apte de a fi invocate într-un discurs. Cum scopul pedagogiei lor era
convingerea mulţimilor, au fost acuzaţi de filosofii epocii (în special
Socrate, Platon şi Aristotel) că se opresc asupra acelor semnificaţii ale
noţiunilor generale care convin publicului şi folosesc limbajul sau retorica
pentru linguşirea asistenţei:
„Retorica
este o îndeltncire, Gorgias, după părerea mea, ce n-are nimic de-a face cu
meşteşugul, dar ea are un suflet bogat în imaginaţie, cu îndrăzneală şi
deosebit de înclinat către relaţiile cu oamenii. Iată, genul acestui fel de
îndeletnicire îl numesc arta de a linguşi... ce e retorica faţă de justiţie,
este bucătăria faţă de medicină”
(personajul Socrate în dialog
cu sofistul Gorgias, în Platon, Gorgias
463a-465a)
*
În
ce măsură următorul fragment de discurs (al lui Vasile Goldis la Adunarea de la
Alba-Iulia, 1918, când s-a proclamat Marea Unire) poate fi interpretat ca o
formă de linguşire a celor prezenţi şi care sunt noţiunile sau principiile
generale invocate? Cum poate fi atestată folosirea imaginaţiei şi a
îndrăznelii?
Bucăţirea trupului romanesc a fost act de barbarie. Distrusă barbar,
unirea tuturor Românilor într-un singur Stat, este cea mai firească pretenţiune
a civilizatiunei. (Strigate entuziaste: Asa-i).
Teritoriile locuite de Români de la descălecarea lui Traian si până
astăzi au fost teritorii româneşti. Nu există putere de a suci logica până
acolo, că invadările elementelor străine dirijate pe aceste teritorii in chip
artificial si prin abuzul de putere al Statului cu scopul desfiinţării noastre
naţionale, să poata clătina dreptul nostru de proprietate asupra acestor
teritorii (Asa-i). Asa ceva ar fi sanctionarea crimei si ar constitui o
palmuire a civilizatiunii, care principial nu admite substituirea dreptului
prin brutalitate.
După drept şi dreptate Românii din Ungaria si Transilvania dimpreuna
cu toate teritoriile locuite de dânşii trebuie sa fie uniţi cu Regatul Roman.
(Îndelungate strigăte si aclamaţii).
Fragment din „Filipica” a
patra, discurs rostit de Cicero în faţa poporului pentru a-l condamna pe Marcus
Antonius, politician şi comandant militar roman care dorea acapararea
republicii romane pentru a o transforma într-un Imperiu; la început asociat cu
Marcus Antonius, împărţind autoritatea asupra ţinuturilor aflate sub stăpânirea
Romei, Octavius devine oponentul său şi îl înfrânge militar. Marcus Antonius nu
se număra printre cei care ascultau discursul.
„Ce
judecată mai aspră aştepţi, Marcus Antonius? Octavius, care a ridicat o armată
împotriva ta, este slăvit până la ceruri; legiunile care te-au părăsit sunt
iarăşi lăudate cu vorbe alese; chemate de tine, ele ar fi încă ale tale, dacă
tu ai fi preferat să fii consul, şi nu duşman; Senatul de asemenea aprobă felul
de a judeca al acestor puternice, adevărate legiuni; poporul în unanimitate
aprobă, afară dacă nu cumva voi, cetăţenilor, îl consideraţi pe Antonius
consul, şi nu duşman. Eram dinainte înclinat a crede că şi voi, cetăţeni, îl
consideraţi aşa cum arătaţi prin glasul vostru de-acum. Vă închipuiţi oare că
municipiile, coloniile, prefecturile îl consideră altfel? Toţi muritorii,
într-un singur gând, consideră că armele trebuie ridicate împtriva acestui
flagel, pentru ca republica să fie salvată [...]”
Cum ar putea fi rezumat textul
de mai sus? Care sunt strategiile retorice folosite în acest fragment de discurs?
Cum ar putea fi folosite într-un discurs
adresat colegilor împotriva unui comportament antisocial – minciuna,
violenţa, hoţia etc...?
*
Linguşirea
publicului are însă numai un succes limitat, fiind condiţionată de cunoaşterea
faptului că asistenţa nu are intenţia să contraargumenteze împotriva ideilor
din discurs sau nu este capabil niciun individ din cadrul ei să elaboreze
argumente contrare suficient de puternice. De aceea, în ciuda afirmaţiei lui
Platon că retorica nu este un meşteşug, aceiaşi sofişti au dezvoltat tehnici de
argumentare capabile să convingă participantul la dezbateri chiar şi de
adevărul unei opinii cu care nu este de acord sau care sfidează raţiunea, în
cazul acesta folosind practici incorecte de raţionare, clasificate ulterior
drept sofisme.
Exemplu: sofistul Dionisodor în Platon, Eutydemos
Dionisodor: Spui că ai un câine.
Ctesip: Da, şi încă unul rău.
D: Şi are pui?
C: Da, l-am văzut în mod sigur stând
împreună cu mama puilor.
D: Şi câinele este sau nu al tău.
C: Cu siguranţă, este.
D: Atunci, el este un tată şi este al
tău. Aşadar, el este tatăl tău şi puii sunt fraţii tăi.
Pentru
a se adecva tuturor tipurilor de public, sofiştii au dezvoltat o concepţie
relativistă asupra noţiunilor generale folosite în dezbateri, în special a
celor morale (de la sofistul Protagoras a rămas ideea că omul este măsura
tuturor lucrurilor). În atare situaţie, s-au dezvoltat exerciţii prin care
elevul instruit în arta dezbaterilor să devină capabil să argumenteze în
favoarea unei opinii, dar şi pentru susţinerea opiniei opuse. În scrierea
anonimă „Dissoi logoi” (argumente
contradictorii), sunt oferite exemple de argumente opuse în privinţa noţiunilor
morale:
III Argumente despre ce este drept şi nedrept
(1) Două tipuri de argumente
opuse sunt avansate şi despre ceea ce este drept şi nedrept. Unii spun că dreptatea
este un lucru şi că nedreptatea altceva, iar alţii că dreptatea şi nedreptatea
sunt acelaşi lucru. Eu voi încerca să susţin cea din urmă opinie.
(2) Şi în primul rând voi
argumenta că este drept să spui minciuni şi să înşeli. Oponenţii mei vor declara
că este corect şi drept să te porţi aşa cu duşmanii tăi, dar că este josnic şi
rău să faci asta prietenilor. Dar cum poate fi drept să te comporţi aşa cu
duşmanii şi nu şi cu prietenii cei mai apropiaţi? Ia exemplul părinţilor: să
spunem că tatăl sau mama cuiva trebuie să mănânce sau să bea un leac şi nu vrea
să facă aşa ceva, nu este drept ca acela să-i dea leacul amestecându-l în
porţia de mâncare sau în băutura părintelui şi să nege că a procedat astfel?
(3) De aceea, din acest
exemplu reiese că este drept ca un individ să le spună miciuni părinţilor şi
să-i înşele. Şi, de fapt, este drept să furi bunurile prietenilor şi să
foloseşti forţa împotriva celor pe care-i iubeşti cel mai mult. (4) De exemplu,
dacă un membru al familiei este într-o stare de tristeţe sau are o tulburare şi
are de gând să se omoare cu o sabie, cu o frânghie sau altceva de felul acesta,
nu este drept să-i furi aceste lucruru, dacă este posibil, şi, dacă ajungi prea
târziu şi suprinzi respectiva persoană ţinând acel lucru, să i-l iei cu forţa?
Temă: luând ca exemplu
argumentele citate din Dissoi logoi (2-4),
construiţi pe cât posibil unele similare pentru a susţine teza că
deşteptăciunea şi prostia sunt acelaşi lucru.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.