LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE
- LECŢIA XVI -
Bariere în comunicare
Existenţa unor bariere în comunicare
fie împiedică desfăşurarea ei, fie o transformă într-o confruntare între
participanţi, şi nu între mesajele acestora. Printre aceste bariere, se numără
cele afective, logice şi verbale.
Barierele afective au mai multe
surse, dintre care:
1. neîncrederea în capacitatea
personală de a transmite şi susţine argumentativ un mesaj
2. neîncredere în capacitatea sau
voinţa interlocutorilor de a-ţi asculta mesajul transmis
3. dorinţa de a te impune prin
comunicare, neglijând conţinutul acesteia
I. Se dă textul:
Bietele profesoare! Ba mai
vin şi mamele să se plângă:
- Cum se poate, domnişoară,
băiatul meu şi-a pierdut condeiul!
- De ce nu învaţă nimic fiul
meu, domnişoară?
- De ce n-a luat menţiune şi
băieţelul meu? Învaţă foarte bine!
Edmondo de Amicis, Cuore
Care sunt barierele implicite de comunicare din
întrebările mamelor şi care sunt efectele acestora?
Cum ar putea fi reformulate întrebările, aşa încât
aceste bariere să fie depăşite?
II. Se dă textul:
- Vrei puţin vin? o întrebă îmbietor
Iepurele de Martie.
Alisa se uită de-a lungul
mesei, dar nu văzu altceva de băut decât ceai.
- Nu văd vin defel – zise.
- Nici n-avem – spuse
Iepurele de Martie.
- Nu prea e politicos din
partea dumitale să oferi ce nu ai – zise Alisa supărată.
- Nu prea e politicos nici
din partea dumitale să te aşezi fără să fii poftită – răspunse Iepurele de
Martie.
L. Caroll, Peripeţiile Alisei în ţara
minunilor
Care sunt barierele de comunicare din text şi
cauzele acestora?
Pe baza celor două texte şi a experienţei
personale, formulaţi un cod de reguli de comunicare, care să cuprindă cel puţin
cinci puncte.
Barierele logice şi de limbaj din
comunicare sunt cauzate de expunerile confuze ale mesajelor, fără a ţine cont
de posibilitatea ca ele să fie urmărite prin simpla ascultare.
- Ai perfectă dreptate! zise
Ducesa. Şi morala acestui lucru este: „Fii ce-ai vrea să pari a fi” sau, mai
simplu spus, dacă vrei: „Nu-ţi închipui niciodată că nu eşti altceva decât ceea
ce ar putea părea altora că ceea ce erai sau ai fi putut fi nu era altceva
decât ceea ce ai fost părându-li-se altceva.”
- Cred că v-aş înţelege mai
bine – spuse Alisa foarte politicos – dacă aş vedea scris pe hârtie ce spuneţi;
aşa nu prea pot să vă urmăresc.
L. Caroll, Peripeţiile Alisei în ţara
minunilor
- care sunt sursele confuziei?
- cum poate fi transformată replica Ducesei
într-un mesaj clar?
Barierele logice
propriu-zise sunt cauzate de încălcarea regulilor argumentării; de exemplu,
există regula de a nu trece de la afirmaţii particulare la unele generale, fără
a avea cazuri particulare suficient de numeroase şi elocvente:
Se dau următoarele exemple de generalizări
neîntemeiate:
Elevii clasei a X-a F sunt
lipsiţi de bun simţ.
Oamenii needucaţi sunt
foarte violenţi.
Fetele sunt mult mai
înclinate spre ceartă decât băieţii.
Suferinţa personală ne ajută
să fim mai înţelegători cu oamenii din jur.
Cum pot fi combătute aceste generalizări?
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.