FILOSOFIE
Lecţia XXV
PROBLEMA IDENTITĂŢII
Spre
deosebire de problema definirii omului, cea relativă la identitate vizează
descoperirea felului în care omul se percepe pe sine. În locul întrebării „ce
este omul?”, apare „cine sunt eu?” Răspunsul ar trebui să stabilească
identitatea personală. În contextul cunoaşterii comune, indivizii se definesc
printr-un set de proprietăţi socotite relevante pentru identificarea lor: locul
de muncă sau calificarea, statutul social, averea, trăsăturile fizice etc. Apariţia
unei probleme a identităţii în acest context poate, de exemplu, să apară în
momentul în care individul se identifică în amintiri sau în fotografii, unde
singurul aspect menţinut într-o secvenţă îndelungată de timp este o anumită
asemănare fizică şi în amintiri mult mai vagi decât permanenta conştiinţă de
sine în numele căreia putem să ne recunoaştem ca fiind noi înşine. Se pune
atunci întrebarea care sunt acele condiţii permanente care constituie
identitatea personală.
În
filosofie, problema descoperirii acestor condiţii a fost pusă ca o alegere a
unui criteriu al identităţii: fie corpul, fie conştiinţa (căreia i s-au dat diferite interpretări),
sau o coparticipaţie a ambelor criterii.
Filosoful
John Locke se situează în tabăra celor care susţin că temeiul identităţii
personale (deosebită de identitatea materială) îl constituie conştiinţa, având
semnificaţia de memorie:
Teoria
lui J. Locke a fost atacată de filosofi ulteriori, care au socotit că singură
conştiinţa ca memorie nu poate constitui criteriul identităţii personale.
Filosoful contemporan Bernard Williams contestă şi el teoria lui Locke,
introducând teoria coparticipaţiei conştiinţei şi corpului în stabilirea
identităţii. Astfel, deşi memoria asigură individului o continuitate
psihologică, este nevoie şi de o continuitate fizică. Prin urmare, la
întrebarea „cine sunt eu?”, s-ar putea răspunde deopotrivă printr-un apel la
persistenţa memoriei şi corpului în timp.
În
apărarea propriei poziţiei, B. Williams supune cercetării şi un exemplu contrafactual în care unei
persoane numite Charlie îi sunt şterse toate amintirile şi sunt înlocuite cu
amintiri clare (sau amintiri aparente) despre viaţa unei persoane care a murit
demult, să spunem John. Trebuie să tragem concluzia pe baza dovezii oferite de
memorie că persoana rezultată nu este Charlie, ci John, sau se cuvine să
deducem din absenţa unei continuităţii fizice că este numai Charlie, însă cu o
pierdere a memoriei?
Temă:
Să presupunem că o tânără
studentă este amendată pentru deteriorarea cărţilor de la bibliotecă. Mai
târziu, ca avocată de vârstă medie, îşi aminteşte că a plătit amenda. Şi mai
târziu, la pensie, îşi aminteşte de cariera ei în avocatură, dar a uitat cu
totul nu numai de plata unei amenzi la bibliotecă, ci şi de orice alt lucru
făcut în tinereţe.
Care din cele trei faze ale
vieţii femeii pot fi socotite criterii ale identităţii personale potrivit lui
Locke şi care potrivit teoriei lui B. Williams?
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.