Sunday, October 9, 2016

Dezbatere(3) - Interpretarea unei moţiuni


Dezbatere, oratorie şi retorică

3

INTERPRETAREA UNEI MOŢIUNI


            Afirmaţia sau moţiunea ca parte iniţială a unui argument necesită o clarificare, aşa cum se întâmplă şi în contextele vorbirii obişnuite:

Afirmaţia „Hai să vedem un film!” poate fi apoi lămurită sau interpretată prin precizarea că invitaţia este adresată pentru ca un grup de prieteni să vizioneze filmul „Hoţi de geniu” la cinema. Abia după interpretare, pot apărea gânduri diferite în rândul cărora li s-a făcut invitaţia, deşi ideea de a viziona un film sau acel film poate fi acceptată de toţi: unul se va gândi că ar vrea să vadă filmul, dar nu în compania acelei persoane, cineva va prefera să vadă un film acasă, altcineva ar fi încântat să meargă la un film, dar nu la acela recomandat, auzind că este un film prost. Exprimarea gândurilor ar da naştere unei dezbateri.


            Interpretarea moţiunii stă ca bază atât a argumentelor pro, cât şi a celor contra. Când se argumentează în favoarea sau contra moţiunii, se formează un caz, constând într-un şir coerent de argumente, dovezi, exemple şi aprecieri ale impactului (structura A.R.D/E.I). În atare situaţie, interpretarea este parte a pregătirii cazului. Derularea interpretării constă într-o analiză a afirmaţiei, formulându-se următoarele întrebări, ale căror răspunsuri vor fi folosite pentru dezvoltarea cazului:

„Ce semnificaţie are afirmaţia dată?”
„Care sunt problemele importante derivate din ea?”
„Cum ar putea fi sprijinită această afirmaţie?”
„Cum ar putea fi respinsă?”
„Există dovezi ştiinţifice sau unele acceptate de oricine în favoarea sau împotriva afirmaţiei?”
„Care exemple contemporane şi istorice ar putea fi relevante pentru susţinerea sau respingerea ei?”

Din analiza afirmaţiei, pot fi apoi scoase în evidenţă principalele argumente utilizate într-o dezbatere, având în plus şi avantajul anticipării unor obiecţii posibil a fi ridicate de oponenţi.


Se dă afirmaţia „Ştiinţa este o ameninţare pentru umanitate”.

Se cere pregătirea cazului (pentru sau împotriva afirmaţiei) formulând răspunsuri în cadrul unor echipe de câte şase elevi, iar apoi schiţarea unei structuri argumentative de tipul „A.R.D/E.I.”

Temă:

În vederea susţinerii sau respingerii afirmaţiei „Operaţiile estetice ar trebui interzise”, pregătiţi individual răspunsurile la întrebările:

„Ce semnificaţie are afirmaţia dată?”
„Care sunt problemele importante derivate din ea?”
„Cum ar putea fi sprijinită această afirmaţie?”
„Cum ar putea fi respinsă?”
„Există dovezi ştiinţifice sau unele acceptate de oricine în favoarea sau împotriva afirmaţiei?”
„Care exemple contemporane şi istorice ar putea fi relevante pentru susţinerea sau respingerea ei?”


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.