3
INTERPRETAREA UNEI MOŢIUNI
Afirmaţia sau moţiunea ca parte
iniţială a unui argument necesită o clarificare, aşa cum se întâmplă şi în
contextele vorbirii obişnuite:
Afirmaţia „Hai să vedem un
film!” poate fi apoi lămurită sau interpretată prin precizarea că invitaţia
este adresată pentru ca un grup de prieteni să vizioneze filmul „Hoţi de geniu”
la cinema. Abia după interpretare, pot apărea gânduri diferite în rândul cărora
li s-a făcut invitaţia, deşi ideea de a viziona un film sau acel film poate fi
acceptată de toţi: unul se va gândi că ar vrea să vadă filmul, dar nu în
compania acelei persoane, cineva va prefera să vadă un film acasă, altcineva ar
fi încântat să meargă la un film, dar nu la acela recomandat, auzind că este un
film prost. Exprimarea gândurilor ar da naştere unei dezbateri.
Interpretarea moţiunii stă ca bază
atât a argumentelor pro, cât şi a celor contra. Când se argumentează în
favoarea sau contra moţiunii, se formează un caz, constând într-un şir coerent de argumente, dovezi, exemple şi
aprecieri ale impactului (structura A.R.D/E.I). În atare situaţie, interpretarea este parte a pregătirii cazului. Derularea
interpretării constă într-o analiză a afirmaţiei, formulându-se următoarele
întrebări, ale căror răspunsuri vor fi folosite pentru dezvoltarea cazului:
„Ce semnificaţie
are afirmaţia dată?”
„Care sunt
problemele importante derivate din ea?”
„Cum ar putea fi
sprijinită această afirmaţie?”
„Cum ar putea fi
respinsă?”
„Există dovezi ştiinţifice
sau unele acceptate de oricine în favoarea sau împotriva afirmaţiei?”
„Care exemple
contemporane şi istorice ar putea fi relevante pentru susţinerea sau
respingerea ei?”
Din analiza
afirmaţiei, pot fi apoi scoase în evidenţă principalele argumente utilizate
într-o dezbatere, având în plus şi avantajul anticipării unor obiecţii posibil
a fi ridicate de oponenţi.
Se dă afirmaţia „Ştiinţa este o ameninţare pentru
umanitate”.
Se cere pregătirea cazului (pentru sau împotriva
afirmaţiei) formulând răspunsuri în cadrul unor echipe de câte şase elevi, iar
apoi schiţarea unei structuri argumentative de tipul „A.R.D/E.I.”
Temă:
În vederea susţinerii sau respingerii afirmaţiei
„Operaţiile estetice ar trebui interzise”, pregătiţi individual răspunsurile la
întrebările:
„Ce semnificaţie are afirmaţia dată?”
„Care sunt problemele importante derivate din ea?”
„Cum ar putea fi sprijinită această afirmaţie?”
„Cum ar putea fi respinsă?”
„Există dovezi ştiinţifice sau unele acceptate de
oricine în favoarea sau împotriva afirmaţiei?”
„Care exemple contemporane şi istorice ar putea fi
relevante pentru susţinerea sau respingerea ei?”
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.