LOGICĂ,
ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE
-
LECŢIA A II-A -
SITUAŢII DE COMUNICARE: CONŢINUT, RELAŢIE, CONTEXT
- noţiunile de conţinut, relaţie
şi context în comunicare -
Comunicarea ca
transmitere a unor informaţii despre idei, sentimente şi fapte trebuie motivată
de o lipsă a cunoaşterii lor de către cei cărora li se adresează. Însă, în
practica comunicării, transmiterea de informaţii este una din modalităţile de
exprimare publică a personalităţii. Interesul de a transmite o informaţie unor
persoane care nu o ştiu devine o preocupare de a ne face cunoscuţi celor care
nu ne ştiu sau nu ne apreciază abilitatea de a poseda anumite cunoştinţe.
Pentru că limbajul este o formă exterioară de a ne prezenta celorlalţi şi uşor
de receptat, comunicarea se poate confunda cu alte forme mai superficiale de a
ne exprima personalitatea, precum vestimentaţia sau aspectul fizic. În felul
acesta, apar erorile de comunicare care diminuează inclusiv şansele de reuşită
ale exprimării personalităţii prin comunicare. Graba de a comunica pentru a fi
observaţi ne face să nu sesizăm situaţiile inoportune de comunicare.
De exemplu,
transmiterea ideilor noastre despre frumuseţea vieţii unui medic care ne
consultă pentru a observa cauzele răcelii, ne detaşează de restul pacienţilor
tăcuţi şi supuşi examinării medicale, dar, oricît de înalte ar fi acele idei,
comunicarea lor ne pune în situaţia defavorabilă de a fi consideraţi
nepricepuţi în a ne conforma situaţiei prezente. Să presupunem că pacientul ar
comunica:
„În dimineaţa asta, mergând spre cabinetul medical, am simţit că viaţa
este frumoasă precum soarele care străluceşte astăzi pe cer”
Pentru a evalua respectiva
situaţie în mod corect, este nevoie de răspunsuri la întrebările:
1. Ce a urmărit pacientul
să transmită: o idee, un sentiment, sau o faptă? Cum se găsesc toate cele trei
tipuri de informaţii în fraza dată?
2. În ce relaţie de
comunicare se găseşte pacientul în relaţie cu medicul? Îi este subordonat,
superior, sau egal în situaţia datî? Cum modifică tipul de relaţie oportunitatea
adresării mesajului?
3. Care este contextul comunicării sau ce tip de informaţii i se
solicită unui pacient în mediul dat al unui cabinet medical şi în situaţia de a
fi prezent acolo pentru a fi consultat de medic?
Vizita la medic şi conversaţia care are loc
reprezintă o situaţie de comunicare.
Orice situaţie de comunicare presupune existenţa unui conţinut comunicat, a unei anumite relaţii dintre partenerii comunicării şi contextul comunicării, reprezentat de cadrul spaţial şi temporal în
care are loc, dar şi de particularităţile participanţilor la comunicare (vizita
la medic, o excursie, un discurs în faţa unui grup de persoane într-o sala de
conferinţe sau în clasă, o conversaţie cu persoane apropiate acasă, la şcoală,
comunicări adresate unor persoane cu autoritate, necunoscute etc.).
Conţinutul comuncării este alcătuit din informaţiile transmise despre idei,
sentimente şi idei. Subliniind mai mult
funcţia sa de transmitere a unor informaţii, conţinutul comunicării este
denumit „mesaj”.Termenul pereche al conţinutului este forma, în cazul de faţă,
forma comunicării. Sesizăm că forma şi conţinutul unei informaţii sunt diferite
atunci când observăm că putem transmite acelaşi conţinut în variante deosebite.
Variantele sunt influenţate de interlocutorii cărora ne adresăm şi de contextul
comunicării, dar şi de posibilitatea de a folosi diferite forme ale limbajului
sau diferite limbaje.
Relaţia
de comunicare are loc între emiţătorul şi receptorul
sau receptorii mesajului. Emiţătorul asociază comunicării o funcţie emotivă sau
expresivă prin care îşi face remarcată starea sa afectivă. Uneori, această
funcşie este pregnantă, ca în enunţurile:
Ah, ce
rău îmi pare că am întârziat!
Îmi
place în mod deosebit cartea asta, este extraordinară!
Cum pot fi
redate aceleaşi mesaje într-un mod obiectiv?
Receptorul este cel asupra căruia se îndreaptă
funcţia persuasivă a comunicării. Emiţătorul încercă codată cu mesajul transmis
să determine un anumit comportament receptorului sau să-l convingă despre
adevărul informaţiei transmise.
Exemple:
Domnule,
dă-mi te rog voie să trec!
Excelent!
Audi A4 de vânzare la preţuri incredibile (titlu din
presă)
Cum pot fi
reformulate mesajele, în aşa fel încât să redea o pură informaţie?
Cunoaşterea sau conştientizarea contextului comunicării asigură eficienţa acesteia. Cum s-a
observat în exemplul vizitei la medic, mesajul transmis de emiţător este
condiţionat de cadrul în care este transmis.
Corectitudinea
în comunicare poate fi evaluată în funcţie de calitatea informativă a mesajului
(mesajul redă o informaţie precisă sau vagă? Informaţia este necesară într-o
anumită situaţie de comunicare sau inutilă?) sau de puterea sa persuasivă (mesajul reuşeşte să convingă asupra
adevărului informaţiei? Mesajul îşi atinge scopul de a modifica comportamentul
receptorului?).
Atât calitatea informativă, cât şi persuasivă
a comunicării sunt asigurate prin transmiterea mesajului cu ajutorul mai multor
enunţuri. Pentru sporirea calităţii informative, enunţurile adăugate
încredinţează receptorii despre realitatea ideii, sentimentului, sau faptului
transmis. Excesul de enunţuri deturnează atenţia de la mesajul principal. Un
mijloc de control al enunţurilor este acela de a le reţine numai pe acelea care
susţin cu necesitate mesajul principal.
Fiecare enunţ trebuie să stea ca un răspuns la
întrebarea „de ce?” pusă mesajului principal, devenindu-i un temei sau o
explicaţie. Vor fi necesare enunţurile care previn înţelegerea greşită a
mesajului principal şi cele care îl susţin argumentativ, adică sunt capabile să
alcătuiască împreună un argument în favoarea sa.
Pentru
propoziţiile date, alcătuiţi mesaje care să cuprindă mai multe enunţuri, ţinând
cont de contextul indicat în paranteză, aşa încât informaţia transmisă să fie
mai clară:
1. Mă
doare capul (vizită la doctor)
2. Fericirea
nu este niciodată de lungă durată (discurs şcolar adresat profesorului şi
colegilor).
3. Şerpii
sunt reptile (prezentare la o oră de biologie).
4. Cei
mai mulţi părinţi sunt prea exigenţi (mesaj
transmis profesorului la o oră de dirigenţie).
5. Nu suport să stau la cozi mari când cumpăr
ceva (discuţie între persoane de
aceeaşi vârstă despre locurile preferate de cumpărături).
Temă:
Alcătuiţi
trei mesaje diferite de cel mult cinci rânduri, prin care să comunicaţi un
sentiment părinţilor, o idee unui profesor şi un fapt real din viaţa publică
unei cunoştinţe care s-a mai fost informat despre evenimentele curente de cel
puţin două luni.