LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI
COMUNICARE
- LECŢIA I -
LOGICĂ ŞI ARGUMENTARE
Logica a apărut sub o formă elaborată în tratatele
filosofului grec Aristotel (sec. IV î. H.) reunite ulterior sub numele Organon. Au existat două motive ale
iniţiativei sale:
1. pentru a găsi obiectele şi
mecanismele gândirii capabile să asigure o cunoaştere certă a realităţii,
acesta fiind scopul filosofiei;
2. pentru a contracara practica
pedagogică a învăţătorilor ambulanţi denumiţi sofişti de a-şi instrui elevii în
susţinerea discursurilor prin conducerea lor la poziţii contradictorii sau
absurde.
Exepmplu: sofistul Dionisodor în Platon, Eutydemos
Dionisodor: Spui că ai
un câine.
Ctesip: Da, şi încă
unul rău.
D: Şi are pui?
C: Da, l-am văzut în
mod sigur stând împreună cu mama puilor.
D: Şi cîinele este sau
nu al tău.
C: Cu siguranţă, este.
D: Atunci, el este un
tată şi este al tău. Aşadar, el este tatăl tău şi puii sunt fraţii tăi.
Ce înseamnă contradicţie în limbajul comun?
care este contradicţia prezentă în argumentul anterior? exemple de contradicţii
Al doilea
motiv al lui Aristotel se menţine în întreaga logică, concretizându-se în preocuparea diverşilor gânditori de a
descoperi mijloacele prin care putem gândi şi vorbi evitând contradicţiile şi
ambiguităţile. Logica ar putea fi definită ca ştiinţa formelor gândirii
consistente, adică lipsită de contradicţii.
Nu putem
şti dacă o părere este contradictorie decât în cazul în care contrazice
realitatea sau alte păreri pe care le acceptă majoritatea oamenilor raţionali
ca fiind adevărate.
Exemple: Pisicile sunt animale vorbitoare.
Pământul este plat.
Componentele
limbajului care interesează logica sunt propoziţiile
cognitive, singurele care pot fi adevărate sau false. Alte tipuri de
porpoziţii nu pot fi adevărate sau false, aşa cum sunt propoziţiile care redau
o poruncă sau o întrebare.
Pentru a
arăta că o părere este adevărată sau probabil adevărată, este nevoie de
susţinerea ei prin alte opinii acceptate ca fiind adevărate. În acest fel, iau
naştere argumentele. Cercetarea
logică poate fi definită deopotrivă ca o ştiinţă a argumentelor corecte sau
valide.
Forma
standard a argumentului este raţionamentul.
Raţionamentul este operaţia logică aplicată unui set de propoziţii din care
unele, denumite premise susţin o alta, care poartă numele de concluzie.
Concluzia
poate fi dată anterior premiselor sau să fie dedusă din cunoaşterea anterioară
a premiselor.
La modul
general, argumentarea este fie (1)
procesul prin care demonstrăm o opinie cu dovezi (probe sau temeiuri)
obiective, fie (2) procesul prin care încercăm să determinăm pe cineva să fie
de acord cu opinia noastră. Una rgument poate cuprinde unul sau mai multe
raţionamente.
În
accepţia (1), argumentarea este o teorie a demonstraţiei, în accepţia (2) este
o teorie a convingerii.
Argumentul
este alcătuit din teză (opinia pe care vrem să o demonstrăm sau să o facem
acceptată) şi temeiuri (opiniile sau raţionamentele folositoare pentru a
demonstra sau convinge), amândouă formând conţinutul
argumentării. Conţinutului este structurat de tehnicile de argumentare, adică
mijloacele raţionale prin care temeiurile sunt ordonate aşa încât să susţină
teza. La rândul lor, conţinuturile şi tehnicile de argumentare folosite sunt
alese în funcţie de scopul de a convinge auditoriul asupra adevărului tezei,
această latură a argumentării constituind finalitatea
sa.
Depistarea
unui argument în limbajul natural se face prin identificarea indicatorilor argumentării:
- de
premise
- de
concluzie
(vezi
exemplele din manual, pp. 8-9)
Exerciţii
la clasă (eventual în echipe de câte 2): 1, a, b, p. 10; 2, a, b, p. 10
Temă: exerciţiile 1, c, d; 2, c, d, p.
10
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.