FILOSOFIE
Lecţia II
OMUL
Introducerea omului ca temă de reflecţie filozofică
este de la sine înţeleasă, câtă vreme filozofia îşi propune gândirea
realităţii, lucrul posibil numai printr-o retragere din simpla ei trăire. Retragerea
este în primă instanţă una a gânditorului în el însuşi, fiind aşadar nevoie de cunoaşterea
de sine, pentru a se încredinţa dacă locul în care s-a aşezat pentru a gândi
realitatea este unul care îi garantează aflarea adevărului. Cunoaşterea de sine
nu poate fi limitată la aflarea identităţii sale ca individ, pentru că o astfel
de identitate se construieşte prin trăirea realităţii de care filozoful vrea să
se detaşeze. Prin urmare, va fi nevoie de cunoaşterea omului în general, deşi
gânditorului însuşi omul nu îi poate fi o generalitate goală, de vreme ce
umanitatea îi aparţine la fel de mult şi concret ca oricărui alt individ.
Oprirea gândirii filozofului asupra
semnificaţiei omului apare şi în sculptura „Gânditorul” de August Rodin
- privirea gânditorului nu se
îndreaptă frontal către realitate înconjurătoare, dar nici nu o evită, ci, mai
curând, ochii privesc în faţă feriţi şi adăpostiţi de pierderea înaintea
obiectelor văzute proprie spectatorului. Poziţia aplecată a corpului le oferă
acest adăpost constituit de corpul gânditorului
- curba spatelui gânditorului nu
este cea a purtătorului de poveri, caz în care el ar fi părut un individ
compleşit de lume. Braţul drept menţine până la încheietura mâinii curba
spatelui, însă de la acel punct până la întâlnirea cu capul urmează un traiect
vertical, împrumutând aceeaşi atitudine verticală şi capului, în ciuda
aplecării sale. Datorită acestui sfârşit ascendent al mâinii drepte, privite
dinspre picioare către cap, liniile oblice ale picioarelor şi braţului drept
aflate în paralel cu linia curbată a spatelui alcătuiesc un traiect ascendent,
pe care pare să îl facă mai întâi posibil desprinderea tălpilor picioarelor de
pământ. Tălpile sunt dispuse într-o linie paralelă cu aceea a creştetului
capului, sugerând că desprinderea de lume îşi găseşte finalitatea în reflecţia
gânditorului. Astfel, aplecarea spatelui este interpretată ca ridicare de liniile
paralele ale braţului drept, ale gambelor şi ale tălpilor
- braţul stâng oferă soluţia
contrastului dintre liniile ascendente şi cea descendentă a curburii spatelui
prin puterea cu care se sprijină pe copasă, arătată de muşchii braţului.
Coapsele sunt cele care oferă stabilitate gânditorului prin faptul că menţin un
plan orizontal care interzice deplasarea descendentă sau ascendentă a corpului.
Paralela liniei coapselor este la nivelul cefei. Ceafa şi coapsele deopotrivă
sunt linii încheiate de alte segmente ale corpului, reuşind astfel să indice că
gânditorul se află la sine. Mai mult coapsele reţin în corp liniile întretăiate
ale curburii spatelui şi cea a braţului stâng, alcătuind un triunghi ale cărui
laturi se află în totalitate în interiorul corpului sau în om.
- dacă ne imaginăm gândurile
gânditorului ca mişcări corporale, ele s-ar desprinde din triunghiul adăpostit
de corpul său, adică din om ca centru al lucrurilor care îl urcă şi îl coboară
Preocuparea filozofului pentru cunoaşterea omului
în general are de confruntat obiecţia venită dinspre familiaritatea comună cu
omul. Există un om în general, câtă vreme cel mai apropiat ne este omul în
particular, individul x sau y, iar acest individ nu cunoaşte alt soi de
generalitate decât modelul anatomic comun tuturor oamenilor? Obiecţia nu
rezistă din cauza aceleiaşi experienţe comune, când ea se confruntă cu moartea
omului.
„…toate împreună şi, mai ales, cantitatea
de flori, în special tuberozele răspîndite pretutindeni, aveau drept scop să
ascundă cealaltă faţă a morţii, care nu era nici frumoasă, nici cu adevărat
trista, ci mai degrabă puţin cam necuviincioasă, de o esenţă de calitate
inferioară, trupească, spre a te face s-o uiţi sau să te împiedice de a deveni
conştient de ea.
Acestei alte naturi a morţii i se datora faptul că,
decedat, bunicul părea atît de străin şi că, la drept vorbind, nu mai arăta la
înfăţişare ca bunicul, ci ca o păpuşă de ceară în mărime naturală, pe care
moartea o substituise făpturii sale şi căreia i se aduceau toate aceste pioase
şi somptuoase onoruri. Cel care zăcea acolo — sau mai precis, ceea ce zăcea
acolo — nu mai era, prin urmare, bunicul însuşi, ci un înveliş care, Hans
Castorp o ştia bine, nu era de ceară, ci alcătuit din propria sa materie; numai
din materie, or tocmai în asta consta ceea ce era necuviincios şi, de
asemenea, destul de puţin trist — atît de puţin trist cît sînt lucrurile ce
privesc trupul şi numai pe el. Micul Hans Castorp iscodea atent aceasta
substanţă de ceară galbenă, lucioasă şi asemănătoare cu o brînză uscata, din
care era făcut trupul mortului, în mărimea naturala a unui om viu, iscodea
chipul şi mîinile bunicului de altădată.”
Thomas Mann, Muntele
vrăjit (copilul Hans Castorp la catafalcul bunicului)
În moarte, individul nu este materie
minus operativitatea conştiinţei, ci i se şterg contururile unicităţii vizibile
fizic, la fel ca şi acelea de fiinţă umană. Dacă moartea îl apropie de
lucrurile diferite de om şi este asemenea altor oameni morţi (de ex., întrebarea
înţeleptului din Ecclesiast 2, 15: „aceeaşi soartă ca şi cel nebun avea-voi şi
eu; atunci la ce îmi foloseşte înţelepciunea?”), înseamnă că generalitatea ne
străbate individualitatea, fie că ne oprim asupra materiei în general sau
asupra conştiinţei în general. Conştiinţa este şi ea prezentă în toţi cei morţi,
însă prin absenţa ei.
De accea, privirea omului din
perspectiva generalităţii este întemeiată în experienţa comună a existenţei. Generalitatea
umană poartă în filozofie numele de natură
umană. Semnificaţiile ei oferite de filozof pot fi contestate, nu însă din
perspectiva unui individ sau altul care nu le descoperă în el însuşi. Natura
umană este potenţial prezentă în orice individ, chiar dacă în chip actual mulţi
oameni nu o posedă în totalitate.
Determinarea naturii umane devine
o problemă a deosebirii ei de natură în totalitate şi de celelalte naturi ale
lucrurilor şi fiinţelor. Este o problemă, întrucât natura umană se arată a fi
contradictorie.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.