Nevoia de adevăr este mai puternică decât nevoia
de libertate. Mai întâi, pentru că a doua este mult mai uşor răspândită în rândul mulţimii sau, mai curând,
numai ea poate fi răspândită astfel. Apoi, tocmai din cauza unei asemenea
răspândiri, glasurile libertăţii sunt întotdeauna confuze.
Mulţimea sau poporul nu are niciodată un glas
unic, iar cei care îşi asumă glasul celor mulţi nu o fac decât cu intenţia ca
răsunetul vorbelor lor să poată fi purtat, datorită lejerităţii sale, prin
gurile tuturor şi, în acest fel, discursul devine numai un condiment al
confuziei, nu clarificarea ei. Cei care au avut un glas unificator, nu au
făcut-o niciodată în spiritul libertăţii, ci pentru a propune o constrângere
politică sau religioasă.
Confuzia poate fi întotdeauna vehiculată cu succes
de omul politic care urmăreşte subordonarea mulţimilor. Nu trebuie să ofere cu
generozitate decât elementele ce compun miezul tare al libertăţii ca aspiraţie,
anume, eliberarea. Miez tare, pentru că eliberarea presupune violenţa, iar
tăria acesteia lasă nedezvăluit conţinutul precar al libertăţii propriu-zise.
La nivelul mulţimii, conţinutul libertăţii sau „marele”
ei conţinut nu este de fapt decât o serie de încăpăţânări egoiste în numele
unui „fac ce vreau”, care este la urma urmei reductibile la „fac ce se vrea,
dar o fac pentru mine”. Corespondent, eliberarea se poate degrada foarte bine
într-o varietate de acte de violenţă faţă de ceilalţi, de la simpla înjurătură,
la condamnarea celor care ameninţă egoismul mulţimilor printr-o autentică
valoare a eului lor.
Diferit, puterea nevoii de adevăr se măsoară după
capacitatea ei de a străbate individul în totalitate şi nicidecum mulţimile.
Da, numai nevoia de adevăr o poate face, fără însă a fi presupusă o existenţă ieşită
din comun. Individul care vrea adevărul o face din mijlocul lucrurilor comune.
Pe acestea le vrea adevărate şi le face să fie aşa, folosindu-se de acurateţea
lucrului bine alcătuit şi de executarea lui cu sinceritate. Din acest exerciţiu al sincerităţii nu se pot
confecţiona lozinci care să aţâţe masele. Un „vreţi să fiţi sinceri cu voi, cu
munca voastră şi cu ceilalţi?” nu are nici pe departe tăria unei înjurături ori
a unei invective.
Apelul la adevăr şi resimţirea lui ca nevoie nu pot
anima decât indivizi izolaţi. Şansa difuzării acestei nevoi în rândul mai
multor oameni este sporită numai atunci când oamenii politici sunt aleşi din
rândul unor asemenea indivizi izolaţi. Numai ei pot transforma popularul „fac ce vreau” într-o adeziune la sinceritate,
ce va deveni ulterior şi o nevoie. Altfel spus, „fac ce se vrea, dar o fac
pentru mine” poate deveni un „fac ce trebuie pentru a realiza bine munca şi
lucrurile proprii”, care se alătură unui „ceea ce fac pentru mine va fi
realizat în chip sincer”. „Fac ce trebuie” este obiect al unei instituiri sau
impuneri din partea omului politic, străină aşadar de spiritul confuz al
libertăţii. Mijloacele prin care se realizează îl reprezintă crearea unor
instituţii de uz comun. Ele trebuie să fie lucrurile bine făcute ale omului
politic şi vor deveni în timp instrumentele folosite liber de individ pentru
binele propriu.
Altminteri, nevoia de adevăr nu va rămâne decât a
câtorva, iar deruta mulţimii în trăirea libertăţii nu îi va putea fi imputată
niciodată. Libertatea nu are nimic de-a face cu necesitatea adevărului
resimţită numai de individ. Greşit este şi jocul liber al imaginaţiei
aspiranţilor la adevăr ce închipuie situaţii în care puterea sa va fi
îmbrăţişată de mulţime în mod liber.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.