Dezbatere, oratorie şi retorică
1
LECŢIE INTRODUCTIVĂ
Toţi
cei trei termeni din titlul cursului sunt determinaţi de fenomenul vorbirii.
Denumim vorbirea un fenomen în sensul său etimologic, de realitate sau fapt
care se arată. Vorbirea se arată pretutindeni sau este o experienţă recurentă.
Dar, dacă un lucru se arată peste tot, aceasta nu înseamnă că îi acordăm o
importanţă pe măsura prezenţei lui. Economic, un produs întâlnit peste tot are
preţul cel mai scăzut. La fel, pentru că mai toţi oamenii sunt capabili să
folosească limbajul, nu punem preţ pe el, sau punem unul mai mic decât
componentele care îl fac posibil, socotind uneori că atotprezenţa lui maschează
de fapt diferite înţelesuri şi că aceste înţelesuri ne-ar putea fi cunoscute şi
fără limbaj. De exemplu, solicitarea „spune-mi
ce ai pe suflet” poate fi adresată unei persoane care vorbeşte despre sine
şi nu ascunde alte cuvinte, ci gânduri care o apasă ori frământă fără să fie
exprimate verbal.
Într-o
situaţie de comunicare, limbajul dezvăluie trei componente:
a.
emiţătorul
b.
mesaj
c.
receptor
În
exemplul de mai sus, relaţia dintre emiţător şi receptor bazată pe încrederea
transmisă de emiţător receptorului este socotită mai puternică decât
comunicarea verbală, motiv pentru care cuvintele posibil să fie alese de
receptor pentru exprimarea unui mesaj referitor
la „ce are pe suflet” capătă o importanţă secundară.
În
anumite contexte, aceeaşi importanţă secundară a felului în care transmitem sau
codificăm un mesaj prin limbaj se constată în contexte unde este pregnantă
funcţia sa referenţială, adică de exprimare a unei realităţi, imagini, păreri
sau idei. Nu ne va interesa, de pildă în cazul unui accident rutier, felul în
care raportăm faptul petrecut. Interesul pentru semnalarea faptului este mai
mare decât cel pentru utilizarea limbajului. Admitem o descriere de tipul „O
maşină a intrat într-un copac, dar şoferul e bine”, chiar dacă riguros ar fi
trebuit să se spună că maşina „s-a lovit” de un copac şi că şoferul nu a
suferit nicio traumă, trecând peste ambiguitatea folosirii cuvântului bine. Din
graba de a afla un mesaj, comunicarea în mediul virtual este în general
tolerantă faţă de folosirea greşită sau ambiguă a limbajului.
Felul
în care vorbim poate fi însă determinant pentru înţelegerea mesajului. În
următorul exemplu, acelaşi mesaj îşi schimbă înţelesul în funcţie de
accentuarea unui cuvânt sau altul al aceleiaşi propoziţii (cuvintele cu
majuscule sunt accentuate):
1) EU am vrut să cumpăr o
casă în această primăvară (chiar dacă tu nu ai vrut).
2) Eu AM VRUT să cumpăr o casă în această primăvară (dar
ceva m-a împiedicat).
3) Eu am vrut să CUMPĂR o
casă în această primăvară (în loc de a închiria una ca înainte).
4) Eu am vrut să cumpăr o
CASĂ în această primăvară (şi nu un automobil).
5) Eu am vrut să cumpăr o
casă în ACEASTĂ primăvară (în loc de a cumpăra în următoarea primăvară).
6) Eu am vrut să cumpăr o
casă în această PRIMĂVARĂ (în loc de a cumpăra casa toamna).
(exemplu adaptat din Carnegie, Esenwein,The Art of Public Speaking, 1915, p. 13)
Gesturile
non-verbale care însoţesc citirea acestor propoziţii le pot de asemenea stabili
sensurile voite de vorbitor. Oratoria (din
lat. orator, vorbitor) a devenit arta
prin care încă din perioada antică greco-romană se căutau formele cele mai
potrivite sau mai frumoase pentru ca vorbirea să clarifice şi să impună altora
mesajele pe care voim să le transmitem. Înrudită şi aproape sinonimă, retorica a speculat ultima funcţie
aminită, de impunere a mesajului prin alcătuirea unor discursuri convingătoare.
Convingerea nu depinde numai de modul în care folosim limbajul, ci şi din
justificarea opiniilor susţinute în cadrul unui discurs. Partea justificativă a
retoricii a fost preluată de studiul
argumentelor de care se ocupă logica, clasificând argumentele ca fiind valide
sau nevalide în funcţie de nişte reguli ale raţionării corecte.
Cu
toate acestea, comunicarea cotidiană este plină de mesaje alcătuite din
afirmaţii nejustificate, înarmate pentru a convinge cu mijloace verbale şi
nonverbale capabile să speculeze înclinaţiile sau preferinţele noastre
imediate, pentru care, de asemenea, nu avem argumente clar elaborate. Acest tip
de comunicare este frecvent în mesajele publicitare, în care se urmăreşte
convingerea publicului de a cumpăra un anumit produs. De exemplu, o reclamă la
un produs destinat tinerilor, va oferi mesaje sau imagini sugestive pentru ei,
să spunem despre libertate şi iubire, chiar dacă nu există niciun argument pentru care consumarea
produsului ar contribui în vreun fel la atingerea acelor stări şi sentimente
(vezi spot-ul Coca-Cola „Taste the feeling”).
Afirmaţii
de genul celor publicitare sunt întâlnite şi în conversaţia obişnuită, alegând
în locul argumentării opiniilor noastre, dovezi imediat observabile. De
exemplu, „Nu este bine să fii sincer, nu
vezi că te-a înşelat chiar prietenul tău cel mai bun?” Transpusă într-un
argument, fraza ar fi reformulată în următorul fel: „Sinceritatea este dăunătoare, deoarece individul x a fost înşelat de
cel mai bun prieten al său”. Argumentul este evident neconvingător,
folosindu-se de o generalizare pripită (de acelaşi tip ar fi şi argumentul
„Câinele este un animal simultan biped şi patruped, deoarece câinii dresaţi la
circ reuşesc să meargă în două picioare”). În acelaşi fel, există argumente
care se prezintă ca simple afirmaţii, socotindu-se că justificarea este
implicită sau uşor deductibilă:
Cred că
echipa X va câştiga campionatul de handbal anul ăsta.
Ar
trebui să comandăm pizza.
Am
nevoie de o scutire pentru mâine.
[Care
sunt argumentele implicite pe care le avem în minte, formulând asemenea
afirmaţii?]
Cum omul este ca o fiinţă raţională,
iar argumentarea este un proces esenţial al raţiunii, orice produs sau activitate
umană are la bază un argument. Ce argumente sunt presupuse pentru:
- ordinea băncilor şi catedrei într-o sală de
clasă?
- existenţa pauzei dintre ore?
- existenţa şcolarizării gratuite?
- obligaţia şcolarizării pentru toţi copiii unei
ţări?
- existenţa trecerilor de pietoni?
- existenţa transportului public?
Prezenţa
argumentelor în toate aspectele vieţii ne pune în situaţia de a fi deopotrivă
ţinte ale argumentelor celorlalţi oameni şi de a fi noi înşine autori ai unor
argumente prin care să îi putem convinge pe alţii de adevărul opiniilor noastre
sau de necesitatea adoptării lor. Cum situaţia a doua este cea mai favorabilă,
pentru că numai în această situaţie ne putem câştiga un loc în societate (fie
că este vorba despre societatea restrânsă – prieteni, familie, mediu şcolar -,
fie de societatea largă – mediul politic şi social), este nevoie să învăţăm
felul în care putem elabora argumente convingătoare şi cel de a respinge
argumentele altora.
Apărarea
şi respingerea de argumente într-o conversaţie este şi ea o experienţă comună,
deseori conducând la simpla ceartă, pentru că argumentele sunt prost construite
şi pe măsura discuţiilor se dovedeşte a fi doar o încercare personală a unora
dintre participanţii la discuţie de a-şi impune propriul punct de vedere,
indiferent de mijloacele folosite. Dezbaterea
este o formă de conversaţie argumentativă care evită tocmai alunecarea
argumentelor spre un conflict iraţional dintre participanţi. Ea impune anumite reguli de desfăşurare şi
evitând argumentele incorecte, chiar dacă menţine, spre deosebire de logică
care foloseşte un limbaj formal, limbajul natural şi capacitatea sa de a
convinge (elocvenţa).
Dezbaterea
nu porneşte de la un argument implicit, ci de la o afirmaţie, pe care o denumim
şi moţiune. Moţiunile constituie subiectul sau tema dezbaterii, pornind de la care construim argumente
explicite. Spre deosebire de argumentele implicite, cele explicite redau
motivul susţinerii moţiunii şi aduc o dovadă care confirmă acest motiv. Astfel,
orice argument din cadrul unei dezbateri trebuie să cuprindă trei componente:
- Afirmaţia
- Raţionarea: motivele pentru care acea afirmaţie este adevărată.
- Dovada: ilustrarea motivelor, de obicei sub forma datelor sau exemplelor.
De exemplu:
1. Apărarea
este mai bună decât atacul.
2. Un motiv pentru care apărarea este mai bună: spre
deosebire de atac, apărarea poate restrânge conflictul, de vreme ce nu
stârneşte apariţia altor atacuri.
3. O dovadă: dacă nu se impută rezultate şcolare
proaste de către un profesor, apărându-ne prin precizarea motivelor care ne-au
făcut să avem o perioadă şcolară mai slabă stinge mai bine conflictul decât să
atacăm prin evaluări generale ale calităţii slabe a unor materii sau profesori.
În cazul acestor atacuri, profesorul poate ataca eventuala noastră incompetenţă
în evaluarea unei discipline sau a profesorilor.
Temă:
1. Pentru următoarele
afirmaţii, formulaţi câte două argumente introduse de „pentru că”:
- orele de şcoală ar trebui să
fie mai puţine
- programele de televiziune
violente ar trebui interzise
- poliţia este necesară pentru
siguranţa cetăţenilor
- toţi oamenii ar trebui să
mânânce carne
- matematica este mai
importantă decât româna
2. Formulaţi o afirmaţie
proprie, susţineţi-o prin două argumente introduse prin „pentru că” şi oferiţi
o dovadă în sprijinul argumentelor.
[vezi.
Meany,
Shuster, On That Point!, IDEA, 2003,
pp. 12-17;
Cerbuşcă, P., Dezbateri,
Chişinău, 2014. p. 7]
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.