Cultură şi mitologie
2.
Forme ale culturii
Cultura
poate fi definită ca o sumă a realizărilor omului prin care acesta îşi impune
forţa inteligenţei pentru a înfrânge limitele naturale şi pentru a transmite
prin intermediul lor anumite valori ale unei societăţi: norme de comportament
şi de distingere a calităţilor pozitive şi negative ale lucrurilor lumii,
înţelesuri ale experienţelor şi trăirilor umane celor mai importante în viaţa
indivizilor, credinţe religioase.
Cele
două tipuri de realizări umane au forţat distingerea a două forme de cultură:
1.
cultura materială
2.
cultura nematerială
1.
Cultura materială primeşte şi numele de civilizaţie, fiind deosebită astfel de
cultura propriu-zisă. Sau, dacă o denumim „cultură” o facem în sensul ei etimologic
latin de producţie agricolă, adică de îmbunătăţire a condiţiilor mareriale de
existenţă prin aportul inteligenţei umane. În acest sens, oricărui grup uman i
se poate atribui civilizaţia în măsura în care este capabil să creeze mijloace
de stăpânire şi exploatare a naturii în beneficiul traiului individual şi comun.
Descoperirea unor unelte şi locuinţe în cazul populaţiilor primitive este
suficientă pentru a susţine că acestea erau
nişte civilizaţii, nu un simplu grup de fiinţe umane.
Cultura
materială răspunde nevoilor fiziologice ale fiinţei umane, necesare
supravieţuirii şi care, potrivit ierarhiei nevoilor stabilită de psihologul
Abraham Maslow [în articolul A Theory of Human Motivation (1943)], au
o funcţie primară în determinarea comportamentului uman. Foamea, setea,
sexualitatea, adăpostul, protejarea corpului prin haine sunt astfel de nevoi
primare care motivează acţiunile individului, dar devin preocupări principale
şi ale unei comunităţi care îşi alcătuieşte pentru satisfacerea lor o cultură materială.
O civilizaţie avansată va dezvolta o
serie de semnificaţii simbolice ale acestor nevoi, cum ar fi, în cazul hranei,
obiceiul românesc al întâmpinării cu pâine şi sare sau doctrina creştină despre
pâine ca trup divin. Cu toate acestea, nu putem reduce valorile simbolice ale
hranei şi ale celorlalte obiecte ale satisfacerii nevoilor la o dimensiune
materială a vieţii, ele provenind mai curând din cultura nematerială.
2.
Cultura nematerială primeşte la unii filosofi şi numele de cultură spirituală,
pentru a sublinia că realizările ei nu derivă din grija omului de a supravieţui.
În ierarhia nevoilor propusă de Maslow, ele ar corespunde nevoilor superioare
(de siguranţă, de iubire sau apartenenţă, de stimă şi de autorealizare), dar
mai puţin presante pentru a motiva comportamentul, aşa încât unele dintre
realizările culturii spirituale ale unui popor nu sunt asimilate de majoritatea
indivizilor.
Cultura
nematerială este formată din următoarele componente:
a. Componente cognitive –
idei, cunoştinţe, opinii, teorii ştiinţifice
b. Componente axiologice -
valori; valorile sunt obiectele dezirabile, care determină indivizii unei
culturi şi ai unei epoci să îşi orienteze comportamentul pentru obţinerea unora
dintre ele, în funcţie de predominanţa lor într-o societate. După Tudor Vianu,
există valori economice, vitale (de exemplu, sănătatea), juridice, politice,
teoretice, estetice, morale şi religioase, numai primele două fiind de natură
materială, iar celelalte spirituale (Introducere
în teoria valorilor, Ed. Eminescu, 1982, pp. 77-81). Astfel, în epoca Renaşterii, valoarea
estetică era predominantă, lucru dovedit de înflorirea artelor, iar într-o
societate războinică precum Sparta antică, era urmărită îndeosebi valoarea
etică a curajului.
c. Componente normative –
legi, obiceiuri, moravuri.
d. Componente simbolice –
simboluri sau semne convenţionale, care dobândesc semnificaţii în cadrul unei
societăţi – cuvinte, gesturi, imagini vizuale, obiecte, limba. De exemplu,
sunetele articulate care alcătuiesc convenţional cuvântul „casă” capătă
semnificaţia de casă în comunitatea vorbitorilor de limbă română. Drapelul unei
ţări este un obiect cu încărăctură simbolică, salutul este un gest simbolic
etc.
Simboluri ale vanităţii
reprezentate de pictorul flamand Pieter Boel (1626-1674), reflectând componentele
culturii epocii sale
Temă: care sunt componentele
axiologice ale culturii româneşti? (alcătuiţi un text de circa 5-10 rânduri, în care să identificaţi şi descrieţi trei componente axiologice)
Componentele culturii nemateriale
sunt realizate fie de cultura cultă sau înaltă, fie de cultura populară. Cultura înaltă
este prezentă în societăţile în care activităţile intelectuale şi artistice se
specializează şi în general poartă marca unor autori. Întâlnită la populaţiile
arhaice, cultura populară nu este desprinsă de elementele culturii materiale,
tinzând să joace rolul de ornare şi explicare a vieţii unei comunităţi bazată
aproape indistinct pe elemente materiale şi spirituale. Creaţiile culturii
populare sunt anonime şi colective, fiind deschise la modificări, în cazul
produselor literare prin interpretarea lor, de exemplu, în cazul baladei Mioriţa, se cunosc peste două sute de
variante diferite. Cultura populară are forma unei culturi de masă, fiind produsă
şi asimilată de o anumită populaţie, în vreme ce cultura înaltă poate deveni
cultură de masă în societăţile civilizate în care devine obiect al unei
educaţii specializate. De exemplu, cunoştinţa teoretică din astronomie despre
forma rotundă a pământului poate deveni parte a culturii de masă prin livrarea
educaţiei ştiinţifice majorităţii populaţiei. Când cultura populară este
transmisă prin educaţie, ea îşi pierde specificul popular şi devine parte a
culturii înalte în domeniul studiilor etnografice şi de folclor.
Originea
miturilor se află în creaţia populară. Drept urmare, ele nu sunt explicaţii
savante ale realităţii, ci modalităţi prin care omul arhaic îşi dobândea
înţelegerea existenţei sale. În plus, miturile jucau rolul de ordonare a
acestei existenţe, fiindu-le ataşate practici religioase. În unele culturi,
miturile au căpătat în cele din urmă o formă fixă, fiind integrate în cărţi
sacre. Un exemplu de mit scris este cel al morţii şi învierii lui Baal, zeu
fenician. Religia feniciană era politeistă,
unii dintre zei având trăsături negative, aşa cum se întâmplă şi cu Yam, zeul
care îl ucide pe Baal, fiul zeului suprem El. Fenicienii erau o populaţie de
origine semitică, fără să înfiinţeze un stat unitar, ci numai cetăţi-stat.
Iniţial, fenicienii ocupau partea nordică al Palestinei, la ţărmul Mării
Mediterane, alcătuind o civilizaţie maritimă, iar ulterior, printr-o migraţie
lentă şi războaie sporadice, s-au extins până în Mesopotamia. Mitul lui Baal
datează din secolele XIII-XIV şi a fost identificat parţial pe nişte tăbliţe
descoperite la Ras Shamra (Nordul Siriei), fosta cetate feniciană Ugarit. Baal
era considerat zeu al fertilităţii, al vremii, ploii, vântului, fulgerului, al
anotimpurilor, războiului şi patron al corăbierilor. Din lectura următorului
fragment din mit, se poate deduce prezenţa unor componente ale culturii
nemateriale, fiind o ilustare a faptului că mitul este o formă a culturii.
Ştim că viteazul Baal şi-a dat
duhul, că craiul, stăpânul pământului s-a prăpădit. Dar iată că viteazul Baal
va învia şi craiul pământului, stăpânul lui, trăieşte. Căci într-un vis, într-o
arătare de noapte, zeul El cel milostiv, ziditorul tuturor făpturilor, a văzut
că din ceruri cădea o ploaie de untdelemn, şi în râuri curgea miere. Atunci
zeul El a grăit:
„Iată, ştiu acum că viteazul Baal
este viu, că regele, stăpânul pământului trăieşte!”
Într-un vis al milostivului zeu El,
într-o arătare de noapte a Ziditorului făpturilor, ploua din ceruri untdelemn
şi mierea curgea pâraie.
Zeul El cel milostiv se înveseli,
puse piciorul pe treapta tronului său şi înălţă fruntea, râse şi, dregându-şi
glasul, zise:
„Acuma pot să stau jos şi să mă
odihnesc, iar inima mea poate să se liniştească în pieptul meu. Căci Baal cel
viteaz trăieşte, regele pământului vieţuieşte!”
(v. Tăbliţe de argilă, Scrieri din Orientul Apropiat, traducere
C. Daniel, Ed. Minerva, 1981, pp. 184-5)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.