Cultură şi mitologie
1.
Lecţie introductivă
Dacă ne raportăm la înţelegerea
comună, termenii „cultură” şi „mitologie” pot fi puţi în relaţie unul cu
celălalt în două moduri opuse:
- fie sunt văzuţi ca fiind asociaţi în mod intim,
deoarece, din câte ştim despre mitologie (povestiri savante despre zei, opere
de artă care reprezintă divinităţi ori monumente arhitectonice din diverse
colţuri ale lumii închinate zeilor etc.), cunoaşterea ei ar trebui să aparţină
unui om care a dobândit o cultură vastă şi diversă.
- fie sunt văzuţi ca unii contradictorii, atunci când
presupunem că omul cu o cultură elevată şi astfel inteligent nu poate crede în
mituri, aşa cum nu poate fi nici superstiţios. În cazul de faţă, mitologia este
înţeleasă ca o adunătură de închipuiri umane despre o realitate divină
improbabilă, capabile să stârnească imaginaţia unor persoane cu o inteligenţă
mai puţin evoluată.
Nu mai puţin, în oricare dintre cele două variante de
interpretare a termenilor, există posibilitatea ca unii indivizi să nu accepte
ca fiind folositor să acorde interes culturii sau mitologiei, deoarece miza lor
în viaţă este atingerea bunăstării, iar ea nu depinde de înzstrarea cu o
cultură bogată sau săracă (doar învăţăm din şcoală despre poeţi săraci cu o
cultură vastă) şi nici de credinţa sau necredinţa în mituri, cum nici de
cunoaşterea lor (la ce ne-ar ajuta să cunoaştem mitul indian al creării lumii?
Sau, cum ştim că „Dumnezeu dă, dar nu bagă şi-n traistă”, urmărirea scopului
bunăstării nu poate fi ajutată de credinţa într-o divinitate).
Pentru schimbarea acestei înţelegeri comune a relaţiei
dintre cultură şi mitologie, cât şi pentru aprecierea utilităţii ambelor, este
nevoie numai să privim peisajul la fel de comun tuturor al oraşelor în care
trăim. Luăm ca exemplu, reprezentarea oraşului Amsterdam de către pictorul
Johannes Spohler (sec. XIX-XX).
În imagine, descoperim trei coordonate ale vieţii
oraşului în care oamenii sunt prinşi în pofida faptului că sunt toţi capabili
să se mişte de unii singuri, urmărind, presupunem, scopuri proprii. Cele trei
coordonate sunt:
- natura
- cultura
- religiozitatea
[v. Laan van der, Dom H., The play of forms: Nature, Culture and Liturgy, Leiden: Brill, 2005, trad. engl. a volumului Het vormenspel der liturgie, 1985]
Natura pare să cuprindă
întreg peisajul prin lumina răspândită peste tot, deşi formele sale biologice,
reprezentate de copaci, sunt puţine, cerul este acoperit de construcţiile
umane, iar apa este constrânsă de canal şi pod să curgă altfel decât ar face-o
în starea ei naturală.
Prin raportare la natură, cultura apare ca o cucerire a naturii
de către om, pentru a-i face posibilă viaţa: podul din centrul imaginii este ca
un simbol al puterii omului de a stăpâni forme ale naturii care izolează
oamenii unii de ceilalţi şi împiedică formarea unei comunităţi. La fel, barca
este semn al puterii omului de a circula într-un mediu inaccesibil natural,
câtă vreme nu suntem fiinţe acvatice, iar roaba sau căruţul împins de bărbatul
din imagine reprezintă puterea ingeniozităţii umane de a depăşi constrângerile
sale biologice. Greul din natură devine uşor prin folosirea inteligenţei umane,
la fel cum automobilul şi alte mijloace de transport apropie oamenii despărţiţi
de natură unii de ceilalţi ori mijloacele de comunicare permit transmiterea
unor mesaje şi stabilirea unor relaţii, altminteri imposibile din cauza
spaţiului limitat ocupat de fiecare individ. Cu aceeaşi însemnătate de cucerire a naturii pot fi privite casele
şi veşmintele oamenilor, modalităţi umane de a obţine adăpostul şi confortul
imposibile în natură.
În plus, mai există şi o altă semnificaţie a culturii, pe
care o putem deduce din faptul că nici podul, nici casele ori veşmintele nu
apar ca simple mijloace necesare de a înfrânge natura. Podul ar fi putut fi
realizat mai simplu, să spunem printr-o pasarelă de lemn, casele puteau fi
lipsite de ornamentele vizibile la
nivelul acoperişului, iar oamenilor le era suficient să se apere de frig prin
veşminte fără o croială anume şi fără să aibă o altă culoare decât cea a
materialelor folosite. Spunem că toate acestea
conţin o anumită expresie impusă de oameni ca urmare a unor credinţe
despre ceea ce este frumos şi acceptabil într-o anumită comunitate. Pentru
veşminte, presupunem că sunt nişte norme impuse anonim de nişte tradiţii
vestimentare specifice timpului respectiv - perioada de întâlnire a secolelor XIX-XX - şi
spaţiului respectiv, oraşul olandez Amsterdam. Casele şi podul răspund unor
norme arhitectonice şi artistice cărora le putem găsi sursa în tradiţia
artistică a epocii, ţării şi oraşului, probabil impusă de anumite personalităţi
identificabile, la rândul ei folosind tradiţii artistice anterioare din alte
locuri. Aşadar, cultura nu este numai o cucerire a naturii, ci şi o modalitate
prin care o comunitate umană îşi manifestă particularitatea în mod involuntar
şi voluntar, când este vorba despre tradiţia artistică.
Religiozitatea apare
în fundalul imaginii prin turnul înalt al unei biserici. Deşi o putem integra
printre alte creaţii culturale ale omului, precum casele şi podul, biserica se
diferenţiază prin faptul că nu oferă precum celelalte mijloace pentru ca omul
să stăpânească natura, nici nu poate fi redusă total la o interpretare a valorii
umane a frumosului. Ea face parte din cultura comunităţii sub forma imprimării
unei forme specifice de raportare a omului la Dumnezeu, dar fiinţa divină
depăşeşte omul laolaltă cu toate realizările sale.
În această imagine, biserica abia de se zăreşte, iar
oamenii din bărci şi de pe poduri, văzându-şi de interesele lor, par să o
ignore. Cu toate acestea, este cea mai înaltă construcţie a comunităţii şi
putem presupune că omul aplecat asupra interesului propriu nu este suficient de
absorbit de acel interes încât să creadă că activităţile sale au valoarea
supremă simbolizată de turla bisericii. Oamenii se ştiu stăpâni pe lucrurile şi
vorbele lor, dar în acelaşi timp se ştiu stăpâniţi de o fiinţă divină mai
înaltă decât ei. Mai mult, în cazul altor comunităţii umane, aşa cum este satul
românesc, întreaga aşezare este organizată în jurul Bisericii şi cimitirului,
adică, aşa cum interpretează Lucian Blaga, avându-l în centru pe Dumnezeu şi
morţii, oameni ajunşi într-o altă realitate decât cea umană (v. Blaga, L. Geneza metaforei şi sensul culturii, în Opere IX, Bucureşti: Editura Minerva,
1985, p. 339). Mai mult decât atât,
filozoful român susţine că satul este plin de „locuri mitologice”, în sensul în
care casele, apele, fântânile, troiţele sunt socotite de comunitate ca având o
valoare mai presus decât cea atribuită de om în scopul confortului sau
exprimării frumosului. Întorcându-ne la peisajul urban olandez, putem afirma că
orăşenii întorşi cu faţa de la biserică şi ignorând-o sau fiind lipsiţi de
credinţă în Dumnezeu, rămân prinşi în locul său mitologic. Dacă nu altcumva,
măcar prin faptul că aplecarea lor asupra vieţii şi bunăstării proprii este
înţeleasă şi ca o modalitate de a întoarce spatele de la o religiozitate care ne
vorbeşte despre o altă viaţă şi despre necesitatea de a ne gândi la viaţa
semenilor noştri.
Din toate cele expuse anterior, rezultă că este greşit să
credem că suntem numai parte a naturii, iar celelalte două componente ale
peisajelor noastre, cultura şi mitologia pot fi ignorate sau alese în funcţie
de voinţa noastră. Este aşadar incorect să spunem despre o persoană că are
cultură sau are credinţă. Cu toţii suntem de fapt şi în cultură, şi în credinţă
sau mitologie, la fel cum suntem în natură, chiar dacă nu suntem cu toţii
conştienţi sau nu dorim să cunoaştem ori să ne asumăm aceste coordonate ale
vieţii umane. Prin urmare, un punct de
apropiere dintre cultură şi mitologie este tocmai faptul că ambele sunt cadre
în care ne desfăşurăm existenţa.
Diferenţa dintre cele două constă în faptul că prima, cultura, este o sumă a realizărilor
umane, printre ele având cea mai mare valoare realizările artistice şi alte
manifestări intelectuale, întrucât exprimă cel mai bine aportul uman adus
naturii, dar cuprinzând deopotrivă şi obiceiurile, ideile şi comportamentele
sociale ale unei anumite comunităţi, situaţie în care vorbim despre o
pluralitate de culturi. Mitologia este
şi ea o parte a acestor realizări, fiind ca ştiinţă a miturilor sau istorie a religiiilor un domeniu al culturii
relevant pentru a descifra modul în care s-au raportat şi se raportează oamenii
la divinitate şi prin ea la ceilalţi oameni, la lumea înconjurătoare şi la ei
înşişi. Miturile nu reprezintă explicaţii prin imagini şi povestiri ale realităţii
divine şi umane din timpurile când nu exista ştiinţa modernă şi care ar
supravieţui în rândul oamenilor simpli ori chiar iraţionali, întrucât sunt
lipsiţi de o educaţie ştiinţifică. Ele nu stau alături de poveşti sub semnul
lui „a fost odată ca niciodată”, ci sunt forme de interpretare a lumii divine
şi umane prezente încă în conştiinţa umană. Mircea Eliade vorbeşte chiar despre
faptul că omul modern actual areligios este derivat din vechiul om religios (homo religiosus), în inconştientul
nostru păstrând viziunea mitologică din epocile trecute.
Am afirmat anterior că omul, chiar trăind la oraş, se
află în natură, cultură şi mitologie. Este nevoie de o precizare a limbajului
în privinţa acestei integrări. Când spunem că suntem „în” aceste cadre, nu ne
putem gândi la o integrare spaţială, ca şi cum am fi simultan în trei încăperi.
Mai curând, cele trei se află în noi, astfel încât, dacă răspundem poruncii de
a ne cunoaşte pe noi înşine, o inscripţie la tempplul grecesc din Delfi
preluată de filosoful Socrate, le vom afla pe fiecare. Răspunsul la întrebarea
„cine sunt eu?” nu poate conţine caracteristici aparţinând unui eu desprins de
lume, ci vor fi trăsături care ne aparţin întrucât suntem parte a naturii,
culturii şi realităţii mitice.
[v. Cassirer, E., An essay on man, trad. eng., Yale University Press, 1944, p. 87;
v. Eliade, Mircea, Sacrul şi profanul, Bucureşti: Humanitas,
1992]
Temă:
Alcătuiţi un text
scurt prin care să prezentaţi câte două caracteristici personale datorate
existenţei în natură, cultură şi în realitatea mitico-religioasă.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.