Aspectul misionar al
creştinismului stă fără îndoială la
originea sa, pentru că Isus Christos însuşi este prezentat în evanghelii într-o
călătorie misionară, la fel şi apostolii pe care îi trimite să răspândească „vestea
bună” în Israel.
Spre o misiune la care poate participa oricine şi oriunde trimite şi versetul „unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele
Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Mat. 18, 20).
Ar fi însă greşit
să se creadă că misionarismul sau caracterul itinerant presupus de acesta
constituie miezul creştinismului. Pentru că, din nou din evanghelii, îl vedem
pe Isus Christos călătorind spre a fi împreună cu oamenii în casele lor. De
altminteri, misiunea lui Christos se desfăşoară în întregime într-o casă, „Casa lui Israel”. Casele
în care locuieşte sunt pline de oameni, dar şi de mâncare şi băutură, fiindcă
expresia „Casa lui Israel” nu este o noţiune abstractă, ci numele dat unui
popor alcătuit din oameni care, odată cu sfârşitul exodului din Egipt, trăiesc
în case şi, da, mănâncă şi beau. Prescripţiile legii iudaice erau menite tocmai
să arate cum Dumnezeu este prezent în casele sau gospodăriile oamenilor, adunându-i
în căsătorii. De asemenea, să arate cum hrana şi băutura nu pot fi nici ele
scoase în afara divinului, întrucât nu o idee măreaţă izvorâtă dintr-o
concepţie atee bine argumentată îl poate înfrunta pe Dumnezeu, ci mai degrabă
convingerea că binele corpului aparţine exclusiv omului. În binele sau răul corpului
este omul întreg, în minte numai o parte din el. Aşa ne şi explicăm de ce
indiferenţa faţă de religie se manifestă cu precădere în societăţile apte să
asigure binele corpului şi mai puţin în cele care vehiculează ateismul ca
doctrină de stat.
Isus Christos nu desfiinţează Legea mozaică nici
sub aspectul recunoaşterii divinului în casele oamenilor. Euharistia anticipată
în gestul frângerii pâinii de către Isus Christos este până la urmă trecerea în
sfera divinului a binelui corpului de a se hrăni şi a bea, de care omul se
îngrijeşte în afara bisericii în fiecare zi.
Astfel, individul creştin este pe drumul misiunii
spre a fi în casă în chip divin. Mai mult, am putea spune că individul nu
reprezintă în creştinism o fiinţă abstractizată până la stadiul de a fi o
conştiinţă, ci una care locuieşte undeva, care mănâncă şi bea. Chiar şi asceţii
şi anahoreţii creştini locuiesc în chiliile lor, nu sunt pe drum, iar
peregrinul se îndreaptă către casele Domnului. Viziunea nu este greşită, pentru
că, în ciuda deprinderii intelectualiste de a ne considera conştiinţe, istoria vieţii
fiecăruia şi însăşi conştiinţa noastră ne amintesc mereu că am fost şi suntem
în case şi printre oameni, că mâncăm şi bem.
Ritualul sfinţirii caselor poate fi privit ca o
confirmare a acestei perspective asupra individului. Casa primeşte şi ea botezul
pe care l-a primit individul solitar, atunci dezbrăcat de orice lucru din lume,
aşa încât să afle că dezbrăcarea sa a fost menită locuirii în divin printre
oameni, la adăpostul casei şi îngijindu-se de mâncare şi băutură.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.