Scrisoarea II
Dragă M., îmi scrii despre drumurile tale îndelungate
prin oraş, din câte înţeleg, pentru a scăpa de răul care te pândeşte mai cu
seamă acasă. Mai cu seamă, căci, din câte spui, unii dintre oamenii pe care îi
întâlneşti pe stradă se fac şi ei părtaşi răului de care suferi. Nu m-a surprins.
Am cunoscut încă de mic felul în care de răul din mintea unui om se prind
grămadă ceilalţi oameni. Probabil că este consecinţa unei biologii necruţătoare
cu morala. Oamenii vor fi având nevoie să îşi aşeze răul greu de îndurat de
unii singuri în matca răului din minţile altora, aşa cum altminteri şi-l
plasează în cuvinte, rămânând în gânduri la părerea că ei sunt buni. Ceva de
felul fiinţelor nevăzute care îşi află leagănul naşterilor, creşterilor şi
pieirilor în cadavrele altora.
Pe strada pe care locuiam, într-o casă al cărei acoperiş
era o improvizaţie de cartoane, ţigle, parcă şi bucăţi de asfalt, toate negre,
trăia o femeie bătrână împreună cu fata ei, Maria. Nu ştiu ce vârstă va fi
avut. Amândouă purtau basmale precum femeile de la ţară, iar pentru mine asta
însemna că sunt deopotrivă de bătrâne, doar că mama avea mai multe riduri decât
fiica. Îmi trăiau amândouă bunicile, ştiam ce înseamnă bătrâneţea. Poate pentru
că bunicile nu locuiau cu mine, concepeam bătrâneţea ca pe o retragere.
Amintirile povestite de ele mă făceau să cred că este o retragere în acea viaţă
neobişnuită anterioară mie, la fel de neguroasă ca lumile din poveşti. Fiindcă
amândouă bunicile erau văduve, bătrâneţea îmi apărea şi ca urma unei lumi care
nu era cu totul vie, fără însă ca morţii ce o locuiau să fie cu totul morţi.
Casa umbroasă şi ruinată a Mariei îi adăugase imaginii mele despre bătrâneţe
sărăcia, întunericul, prin urmare, şi răul. Dar, nu ştiu dacă din pricina
Mariei sau nu, înţelegeam deja că este un rău de care bătrâneţea nu este
responsabilă. Se abătea asupra bătrânilor, cum se înclina gardul de scânduri
vechi al casei acelor femei, părând să întruchipeze un destin al locuirii.
Nu eram foarte lămurit nici de ce i se spunea Mariei
nebună. Nu băgam de seamă să fi făcut ceva rău, aşa cum îmi suna cuvântul
acesta. O vedeam mai mereu mergând, străbătând zi de zi străzile din jurul
casei cu o sacoşă în mână, iar în ea strângea tot felul de mărunţişuri colorate
de pe jos sau din gunoaie. Îi vine greu unui copil să priceapă ce înseamnă să
ai o minte bolnavă. Pentru copil, mintea este mult mai în afară decât ne
închipuim după aceea. I-ar fi mai uşor dacă ar vedea oameni cu plasturi pe cap.
Este obişnuit să vadă orice rană, la fel, orice rău. Însă nu era nimic rău în
drumurile Mariei, nici în vorbele ei de una singură, iar faptul că aduna
mărunţişuri din gunoaie îmi apărea mai curând ca o ştiinţă. Este meritoriu să
ai priceperea de a găsi ceea ce alţii au scăpat şi nu au văzut. Şi întrucâtva
uimitor să reuşeşti să transformi în lucrurile tale rămăşiţele aruncate de
alţii. Aplecările îţi sunt răsplătite. Cam la fel făceam şi eu în copilărie,
când colecţionam timbre şi cutii de chibrituri fără valoare pentru alţii.
Maria se oprea deseori când mă vedea şi îmi spunea că
sunt frumos. Primeam stânjenit aceste complimente, aşa cum le înghiţeam cu greu
pe ale oricăruia, însă îmi era limpede că sunt rostite binevoitor. Surorile şi
părinţii râdeau pe seama asta. Îmi spuneau că Maria este iubita mea. Evident,
nu ştiam ce înseamnă aşa ceva, dar dincolo de neplăcerea de a fi fost făcute
glume pe seama mea, luasem într-un fel vorbele în serios. O vedeam ca fiind a
mea, ca având o legătură specială cu mine. Poate acesta să fi fost motivul
pentru care am suferit când într-o zicând i-am văzut pe copiii de pe stradă cum i-au pus
piedică. Se răsturnase pe jos şi i se ridicase fusta. Nu ţipa, doar încerca,
nesigură pe mişcările ei, să se ridice. Copiii râdeau văzându-i ciorapii,
chiloţii. Erau albi, pentru mine atunci, în sfârşit ca un bandaj care o arăta
bolnavă. Dar, iată, era o boală care strângea o rămăşiţă de bine din gloata
copiilor fără îndoială răi. Şi îmi părea că Maria avea dreptate, binele trebuia
plimbat mereu cu tine pe drumuri, ocolindu-i pe cei care se bucură de rău şi
departe de casa unde răul stă să se prăbuşească peste tine.
Când am mai crescut, am început să mă plimb. Nu eram
pândit de nimeni, aşa cum spui că eşti tu. Dar poate că atunci socoteam
privirile indiferente încă şi mai rele. Bunăoară, am trecut la un moment dat pe
lângă o casă cu ferestrele la stradă. Îi vedeam pe cei din casă mâncând. Era
spre seară şi camera le era luminată cald. O încremenire de tablou şi păreau să
fie prinşi în lumina aceea pentru totdeauna, fără să ştie că există drumuri
străbătute în preajmă şi, bineînţeles, fără să ştie că eu eram al acelor
drumuri. Nu îmi dau seama dacă îi invidiam. Probabil că numai în parte, căci
mi-era limpede de multă vreme că aşa se întâmplă, că oamenii trăiesc separaţi
unii de ceilalţi. La fel de limpede îmi era că aşezarea lor era o minciună. Ei
nu vedeau ce este afară. De altfel, observasem într-o lumină asemănătoare,
cândva într-o dimineaţă de iarnă încă întunecată, o femeie bătrână care locuia
într-un demisol. Mai mult decât picioarele trecătorilor şi asfaltul gri din faţa
ferestrei nu avea cum să vadă. Aceştia de afară trebuie să fi ştiut mai mult.
Ce anume ştiau, nu mă dumiream. Dacă era un soi de adevăr, un fel de glob de
cristal, trebuia păzit cu străşnicie de oamenii cu priviri indiferente, căci ei
s-ar fi grăbit să constate că nu este de fapt nimic. Aşadar, adevărul, dacă era
un adevăr, trebuia păzit mergând, fără a mă opri sub o lumină caldă oarecare şi
astfel să fac din globul de cristal o vază de flori pe un dulap sau abajurul
unei lămpi cu bec electric.
Mai târziu, am recunoscut pasiunea pentru drumuri la
pelerinii ruşi, cel puţin aşa cum am aflat de ei în literatură şi în cartea
„Pelerinul rus,” minunat de simplă, pe care o ocolisem vreo douăzeci de ani. Iată,
oameni care refuzau să rămână din teama de a nu pierde un adevăr, pentru ei, al
credinţei. Mai mult, îşi ţineau adevărul în inimă, prin acea rugăciune a
inimii, în fapt, un efort de a spune o rugăciune permanent, în ritmul bătăilor
inimii. Inima văzută la un muzeu de istorie naturală ca un bulgăre albăstriu,
arătând prea puţin a motor al vieţii. Şi tocmai pe ea o foloseau pentru a-şi
aşeza vocea pe care o vor fi socotit cea mai proprie. În rest, vorbeau ca toţi
ceilalţi, încercând să îndepărteze răul din jur, dacă este să mă iau după un
pelerin care apare în „Azilul de noapte” al lui Gorki. Fără îndoială, s-ar
putea spune, un caz de schizofrenie. Mintea li se împărţea, dar preţuind mai
mult partea incapabilă de a spune ceva oamenilor din jur în afară de patru,
cinci cuvinte dintr-o rugăciune.
Nu am avut şansa de a-mi lega drumurile de inimă, cum nu
ai avut nici tu. Şi într-o măsură la fel ca tine, am lăsat ca drumurile să-mi
fie poruncite de voci. Mă plimbam deseori prin parcul de lângă casă cu câteva
cărţi la mine, de acolo auzeam vocile. Nu erau drumuri prin natură, nu o vedeam
şi apropape că detestam vegetaţia tânără şi uscată a parcului. Îmi era limpede
că nu ajungeam nicăieri. Terenul plat al zonelor de câmpie îţi arată asta încă
şi mai limpede. Pelerinii ruşi trebuie să fi fost mult prea adânc vârâţi în
inimile lor, încât să nu îi descurajeze străbaterea stepelor ruseşti. Îţi
invidiez drumurile prin oraşul de munte în care trăieşti, acolo mereu urci şi
cobori. Eu însă aveam nevoie de cărţi
pentru a mă şti undeva. Mult umblate au fost „Florile răului,” iar titlul
acesta, devenit atât de obişnuit, îmi pare iarăşi neobişnuit când îl scriu.
Aproape că îmi vine să îţi exclam: Fii atentă, şi răul înfloreşte! Interpretam
ca pe o întorsătură a destinului faptul că reuşisem să-mi cumpăr volumul lui
Baudelaire în franceză de la un anticar impresionat de entuziasmul meu şi de
aceea dispus să mi-l vândă la un preţ mai mic. Citeam şi reciteam poezia despre
regele bogat şi neputincios, tânăr şi totuşi prea bătrân. Sau o ascultam ca pe
o muzică a drumului care nu duce nicăieri. Este nevoie de muzică pentru a fi
convins că merită să umbli fără ţintă, poate şi pelerinii ruşi erau încântaţi
să audă clopotele mănăstirilor şi bisericilor spre care călătoreau. Le vor fi
sunat ca inimile lor.
Sunt mulţi care rătăcesc pe drumuri asemenea ţie. Doar că
şi-au putut obişnui urechile să audă muzici mai puţin înspăimântătoare decât
vocile auzite de tine. Nu ştiu dacă am reuşit asta cu totul. Visele mă mai duc
uneori în locuri pe care le-am vizitat, crezând că le aparţin. Acum vreo două
seri am avut un vis de felul acesta. Mă plimbam într-o maşină pe străzile
oraşului din străinătate unde am locuit un timp. Era dureros să văd totul la
fel ca în prima zi în care am ajuns acolo. Nu ştiu de ce, sufeream mai ales
când vedeam nişte copii jucându-se pe străzi. Pe semne că nu există siguranţă
mai mare a locuirii unui spaţiu altundeva decât în joaca ta acolo. Căci jocul
topeşte rezistenţa străzilor şi caselor de a avea o semnificaţie în ele însele
şi mai presus de locuitorii lor. Privindu-i pe copiii din vis, eram încredinţat
că urma mea acolo era definitiv pierdută. Mai trebuie să ascult muzică. Nici
Augustin nu se considerea vindecat de păcat, câtă vreme continua să aibă vise
erotice.
Spuneam că sunt mulţi care rătăcesc. Aş îndrăzni să spun că
rătăcesc cei mai mulţi dintre oamenii pe care tu, psihologii şi psihiatrii i-aţi
numi normali. Căci în afara scopurilor pe care şi le fixează în minte,
unindu-şi toate părţile ei fără vreo sciziune schizofrenică, viaţa li se scurge
sau o ia la vale, pleacă la drum fără ei. Sunt conştient că spun o banalitate
îngrozitoare. Mai degrabă, această scurgere biologică merită observată cu
microscopul, ca orice parte semnificativă a fiinţelor vii, nu vorbită sau
îngânată în cântece de pahar. Şi concentrat să o priveşti printr-un tub
metalic, încercând să obţii rezoluţia cea mai bună – mi-a fost întodeauna greu
să privesc prin microscop -, vezi că lucrurile stau aşa, că umplu circumferinţa
imaginii microscopului. Altminteri, ochiul care priveşte în spaţiul deschis se
opreşte asupra caselor mari, se pierde printre ele şi le confundă cu cerul ori
cu plopii de pe stradă, i se năzare, văzându-le mari, că acolo locuiesc oameni
la fel de mari, mult mai mari şi mai normali decât rătăcitorii sau decât
rătăciţii cu mintea, nişte uriaşi a căror viaţă se întinde cu precizie de la un
perete la altul, de la gândul că vor să fie ceva până la împlinirea dorinţei
lor.
Nu-i mai puţin adevărat că deseori ne închipuim uriaşi,
iar unii, înspăimântaţi de priveliştea din microscop, vor căuta să se asigure
că sunt mari lovindu-i pe ceilalţi. Cam de acest fel trebuie să fie trecătorii
care îţi strigă în urmă că eşti nebună, care te fluieră, îţi rostesc cuvinte
grosolane sau te opresc din drum şi se amuză de încercările tale disperate şi
stângace de a scăpa. Am fost odată în casa unor părinţi al căror băiat, tânăr
student, îşi pierduse minţile. Se întorcea acasă cu haina lungă de piele plină
de scuipaţi. Crede-mă, mi l-am închipuit purtând o mantie regală.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.