Scrisoarea III
Dragă M., dacă înţeleg bine din tot ce mi-ai scris şi ai
umplut câteva pagini care mi-au spus multe despre îngrijorarea ta, eşti
chinuită de asaltul sexual al tatălui tău vitreg. Spui că ajuns la o vârstă mai
înaintată, nu o mai găseşte pe mama ta atractivă ca la început şi caută să o
dea la o parte pentru a ajunge la tine; că din când în când te urmăreşte să
vadă ce faci prin cameră, că este posibil ca noaptea să te sedeze şi să te
folosească sexual, după cum mi-ai descris, în toate felurile cu putinţă, iar
atunci îţi umple mintea cu vorbe obscene; că mama ta îi tolerează
comportamentul de teamă să nu rămână singură la bătrâneţe; că deseori îi ţine
partea în certurile pe care le ai cu el; că odată te-ai răstit la el mai tare
ca de obicei, iar el a plecat de acasă câteva zile, timp în care mama ta te-a
bătut în câteva rânduri; că deseori îi înjuri pe amândoi, că le spui tot felul
de cuvinte porcoase pentru a le strica momentele tandre pe care le crezi
prefăcute; că le baţi în uşă în nopţile în care bănuieşti că fac sex; că
acelaşi tată vitreg le spune tuturor prietenilor lui şi cunoştinţelor tale că
te vinzi pe bani, ba îl mai acuzi şi că ar vrea să te ucidă, căci nu suportă
refuzul tău constant.
Mărturisesc că am citit toate acestea printre rânduri, şi
nu din motivul că aş dori să fac pe marginea lor constatări psihologice. A
trebuit să mă depărtez de ele, pentru a nu le privi cu acea curiozitate
neostoită pe care o trezesc aventurile sexuale. O curiozitate care trece prin
oamenii care le întreţin şi totodată oferă certitudinea că vei cunoaşte şi
obţine totul din om, părţile secrete în care stau încifrate apariţiile sale
decente şi îmbrăcate. Ştiu însă că nu te-aş putea descoperi aşa. Dacă te-ai
afla prinsă în problemele sexuale asemănătoare cu problemele altora,
captivitatea aceasta nu ţi-ar genera suferinţele pe care le înduri. Oamenii nu
sunt covârşiţi de problemele sexuale până la rătăcirea minţii. Dimpotrivă, îşi
pun mintea să le alunge, uitându-le sau confruntându-le. Le uită sau confruntă
pentru că acestea le trag în mijlocul celorlalţi, însă tu le trăieşti singură,
ele îţi umplu singurătatea gândurilor, suferinţelor şi drumurilor fără ţintă
prin oraş, iar revenirile tale în familia cu care te cerţi sunt unele ca
dintr-o altă lume.
Îndrăznesc să spun că pentru tine toate problemele
acestea sunt unele de dragoste. Numai în dragoste se suferă de unul singur.
M-ai putea întreba ce are de-a face dragostea cu toate aceste grosolănii
sexuale. Sau m-ai putea întreba ce înţeleg eu prin dragoste. Mult mai învăţat
într-ale eroticii decât mine, Socrate îşi echivala competenţa în dragoste cu
stăpânirea unei serii de bârfe despre cine se iubeşte cu cine. Sau, aş traduce,
cu o sumă de oameni realmente uniţi şi poate nu numai oameni, ba şi animale,
plante şi lucruri. Cum ai putea vedea dragostea acolo unde persistă existenţele
singulare? Şi dacă m-aş dezvăţa de credinţele obişnuite, aş spune că am aflat
despre dragoste cu totul alandala, din întâlnirea unei mulţimi de existenţe
unite. Obişnuit ar fi să spun că am iubit prima dată pe la cinci sau şase ani.
Urmăream din spatele perdelelor şi gardului casei o fată din vecini mai mare ca
mine, care se plimba mereu cu bicicleta – era vişinie, sunt sigur - pe strada
din faţa casei, înconjurată de alte fete. Invidiam posibilitatea altora de a se
apropia de ea. Reprezentam, s-ar spune, o scenă de iubire adultă, în care eu de
la distanţă purtam în suflet dorul unei fete, ba mai eram şi gelos. Acum nu
cred asta. M-aş uita mai curând la împletitura perdelelor şi la scândurile
gardului aflate una lângă alta, unele înconjurate de iederă. Pentru că mai
înainte de toate din împletirile astea mi se făcuse cunoscută iubirea. Erau
norii pe care îi urmăream cum se adună şi se contopesc; nasturii care se
încheiau în sfârşit, alunecând dintre degetele mele neîndemânatice; şireturile
legate în funde rotunde, după ce mai înainte atârnau împiedicânu-mi mersul; sau
căldura prinsă de cămăşile îmbrăcate imediat după ce erau călcate de fierul
care singur îmi lăsase odată o arsură teribilă pe pulpa goală a piciorului; sau
drumurile cu părinţii prin tramvaie care străbăteau zone industriale cu fabrici
cenuşii, de unde ieşeau oameni cu mirosuri grele şi, de ce nu, erau spiţele
argintii ale bicicletei fetei urmărite din spatele perdelelor. Am îndrăznit
să-i stau o singură dată în preajmă şi m-a luat într-o plimbare cu bicicleta.
Ţin minte că îmi vâjâia totul în jur, nu mai vedeam nimic. Ce-i drept, teama de
a merge pe bicicletă m-a ţinut toată viaţa. A meritat preţul, pentru că luasem
cu mine pe bicicletă toate iubirile ştiute până atunci şi le pierdusem un timp,
trebuie să fi fost mai scurt decât mi l-am închipuit mai apoi, în preajma altui
om şi pentru el. Aşadar, nimic de felul unui sentiment ascuns în suflet. Nu
sentimentele pedalau.
Să-i încredinţezi altuia iubirile tale, pe care ţi le
aduni te miri de unde. Aşa înţelegeam iubirea. Iar măsura iubirii este puterea
de a trăi împreună cu altul noua înşiruire de iubiri apărute amândurora, dar
iarăşi născute din tot ce este în preajmă. Căci se iubesc fluidele corpului şi
corpurile însele petrecute unul peste altul, chiloţii azvârliţi pe jos şi podeaua,
sânii fermi şi sânii izbucnind în şiroaie de lapte stâpânite de gura unui prunc
parcă venit de niciunde, acelaşi care creşte şi se alătură iubirii părinţilor,
iar jucăriile lui zornăitoare iubesc să se audă printre vorbele sobre din casă.
Ba chiar şi înjurăturile unuia sau altuia iubesc să se rostogolească printre
pereţii casei, nu mai puţin, eşecurile, ratările şi succesul se îngrămădesc la
aceeaşi masă unde, ceva mai tăcute, se aşază grijile, poate chinurile fiecăruia
dintre cei doi pentru el însuşi, fiindu-le amândurora cu neputinţă să uite că
sunt şi singuri. Dacă vrei, reununţând la bicicletă, închipuie-ţi iubirea ca un
tobogan cu multe trepte pe care le urci, iar apoi îţi dai drumul împreună cu
altul. Elanul trebuie să fie declaraţia de iubire de care se teme adolsescentul
şi tânărul, dar mai de speriat este coborârea, cel puţin la fel de grea ca
urcarea. Ca o fatalitate, toboganul de tablă din parcul aflat în preajma casei
mele avea la capăt o gaură în care îmi juleam deseori fundul.
Însă oamenii nu se iubesc aşa. Caută să iasă de unii
singuri din mulţimea sufocantă a iubirilor. Ori, se întâmplă şi asta, îşi iau
mereu alte şi alte avânturi, numărând miile de iubiri ca Don Giovanni, o
socoteală care nu pare să fie pe placul moartelor sau morţilor lăsaţi în urmă.
În schimb, este tolerabil să alegi însingurarea într-o iubire nou apărută
trăind moderat iubirea cu celălalt. Avem, de pildă, însingurarea bărbatului
care soarbe vinul de pe buza paharului, căci există pahare cu margini aproape
senzuale. Simte cum gura lui iubeşte paharul, ba încă şi mintea lui iubeşte
ameţeala din vin, de parcă le-a fost scris să fie împreună. Auzul numai i se
lipeşte de volbura răsunând din baia unde nevasta lui cu braţele mai grase
decât le ştia înălbeşte scutecele martore ale caznelor intestinale în urma
cărora se naşte o nouă iubire. O iubire sufocantă pentru început, mai şi
duhneşte pe deasupra, dar aşa se desfăşoară salba de pahare umplute în măsuri
diferite, prin atingerea cărora se poate cânta ceva care să sune a iubire
omenească.
Totuşi, tu nu poţi fi ca toţi oamenii. Rătăcirea minţii
tale te aduce mai sus, la însingurarea mare a dumnezeului gelos, care nu poate
fi iubit decât cu totul, reamintind omului ce înseamnă iubirea. În felul
iubirii mai presus de fire gândită de Angelus Silesius sau Rilke, le spui
celorlalţi că nu pot exista pentru tine ca oameni dacă nu te iubesc. Şi toţi
din jurul tău care încalcă solemnitatea acestei iubiri, mulţumindu-se să se
iubească aşa deşirat între ei şi totuşi risipiţi printre altele, îţi par a se
iubi împotriva ta. Poate şi vrăbiile care s-ar nimeri să se reproducă în faţa
ferestrei tale ţi-ar deveni precum acele păsări monstruoase pictate de
Hieronymus Bosch. La fel de monstruoşi îţi par oamenii din familia ta. Puţin
interesează dacă într-adevăr, aşa cum presupui, încearcă să te molesteze sau să
te umilească sexual. Pentru că nu ştiu să te iubească cu totul, este ca şi cum
ţi-ar fi făcut tot ce se poate mai rău.
„Dar, tu?” „Tu, care nu vrei să te numeri printre ei, tu
mă iubeşti?” Din capul locului am ştiut că trebuie să-ţi răspund acestor
întrebări, chiar dacă nu mi le-ai pus. Le-am ocolit. Sunt întrebările unui
dumnezeu gelos, nu fac parte dintr-un dialog amoros. Nu doar că trebuie să le
răspund, ci mă trag la răspundere. Aşa citeam în tinereţe dialogul dintre Iisus
înviat şi Petru din Evanghelia după Ioan,
când îşi întreba apostolul dacă îl iubeşte. Prea puţin teologic, este adevărat.
Îmi închipuiam singurătatea lui printre oamenii vii, deşi, înviat fiind, poate
era mai om decât toţi, căci trecuse de moarte şi o putea privi acum şi
întorcânu-şi privirea la ea, nu numai în faţă, cum o fac alţii. Mărturisesc, nu
îmi plăcea de Iisus înviat. Până la urmă, pierduse, iar acum, întrebând dacă
este iubit, încerca să recâştige totul în lumea oamenilor. Întrebări care
stârneau milă, însă erau deopotrivă înspăimântătoare. Trăgeau la răspundere.
Aşa îţi primesc întrebările pe care totuşi nu mi le pui.
Şi voi întârzia în continuare să le răspund. Mă întorc la
vremea când te-am cunoscut prima dată. Te-am cunoscut ca în orice iubire,
luându-mă după frumuseţea ta, una despre care ştiu că durează. Probabil că
frământările minţii împiedică îmbătrânirea mai mult decât o fac tratamentele
cosmetice. Oamenii liniştiţi îmbătrânesc mai uşor şi corpurile lor liniştite nu
mai îndrăznesc să întrebe dacă sunt iubite. Dar nu ţi-am urmat frumuseţea până
la punctul la care să urc şi să cobor după ea ca într-o iubire. Posibil ca
semnele timpurii ale bolii tale să mă fi îndepărtat. Şi este foarte posibil să
le fi citit greşit. Nefireştile tale nelinişti faţă de toate câte te priveau
şi, pe semne, te ameninţau nu erau pe potriva aşteptărilor mele de tânăr
privitor al oamenilor şi lucrurilor care se unesc fără rest. Am stăruit totuşi
să fiu pe lângă tine, atât de mult, încât până şi acum, după ce au trecut
atâţia ani, mă găseşti prea în preajma ta, pentru a nu mă lua ca martor al
suferinţelor tale. Îţi sunt prea aproape pentru a mă putea cruţa, chiar aşa pe
tăcute, de întrebarea dacă te iubesc sau nu. Deopotrivă, şi eu simt că mă
găsesc în preajma ta. Aşa, de la distanţa şederii laşe pe scaun şi din
depărtarea confortabilă a unei vieţi proprii. Mă întreb eu de data asta: pentru
ce îţi sunt aproape? Pentru a-mi pune pe gânduri singurătatea. E un început de
rătăcire bună a minţii, nu-i aşa? Altminteri, ca mai toţi, aş fi crezut că
locul meu îmi aparţine şi m-aş fi trezit, iarăşi ca mai toţi, că locul mă are
pe mine, cum o păţesc animalele dintr-un atlas zoologic ilustrat cuprinse
într-un peisaj sau altul, fără ca măcar unul să ştie că poate ieşi de acolo
iubindu-l pe altul.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.