Dezbatere, oratorie şi retorică
6
ARGUMENTE PENTRU AFIRMAŢII NORMATIVE
Afirmaţiile normative sunt
cele care remarcă necesitatea impunerii unei reguli. În general, ele conţin
verbe care semnalează necesitatea sau oportunitatea unor acţiuni: ar trebui,
trebuie, ar fi bine sau necesar să... etc.
Argumentele în favoarea
unor asemenea afirmaţii pot urma modelul celor publicitar, cuprinzând următorii
paşi:
(1) Mai întâi trebuie stabilită o nevoie de
schimbare, lucru pe care îl realizezi arătând că acum există o situaţie
dăunătoare. În domeniul publicităţii, se porneşte de asemenea de la încercarea
de a te convinge că eşti însetat, neatractiv, că nu te hrăneşti sănătos, că ai
probleme de sănătate netratate, sau că eşti obligat să consumi foarte mulţi bani
pe alte variante de produse şi servicii decât cele propuse în reclamă.
De exemplu, avem afirmaţia „Ar trebui ca timpul
alocat cursurilor şcolare pentru elevii din clasele terminale să nu depăşească
5 ore pe zi”
Exprimarea gravităţii situaţiei în cazul afirmaţiei date trebuie să arăţi
că există elevi din clasele terminale cu mai mult de cinci ore pe zi şi să pui
în evidenţă un efect dăunător. Pentru a accentua gravitatea situaţiei, se pot
oferi dovezi sau exemple convingătoare. Argumentul care demonstrează existenţa
problemei orarului cu mai mult de cinci ore pe zi şi exemplul oferit, trebuie
să sugereze explicit sau implicit că există nevoia
luării unei măsuri.
(2) După ce ai arătat că există o problemă cu
situaţia prezentă. Trebuie să avansezi către prezentarea unei soluţii sau
propuneri. În publicitate, această etapă corespunde cu prezentarea produsului.
În dezbatere, poţi prezenta o propunere sau un plan, planul fiind propunerea ta
de a rezolva problema. Cum orice propunere are puncte slabe, ea trebuie
însoţită de un argument şi de o dovadă sau un exemplu în favoarea ei. De
exemplu, pentru afirmaţia dată, se va face propunerea reducerii orelor la
materii la care elevul poate învăţa şi prin efort individual, iar apoi să se
dea un exemplu pentru o astfel de materie.
(3) Demonstrezi printr-un argument că propunerea ta
este de fapt o soluţie la gravitatea situaţiei semnalată iniţial. La fel,
reclamele se încheie cu semnalarea finală a faptului că produsul înlătură
problema iniţială. Propunerea ta trebuie să fie la fel de amplă precum
gravitatea semnalată. Finalul va conţine şi afirmaţii care să arate impactul
pozitiv al propunerii tale în vederea soluţionării pe viitor a problemei.
De exemplu, pentru afirmaţia „Trebuie stimulată
frecventarea şcolii în comunităţile rurale”, gravitatea fiind abandonul şcolar
ridicat în acel mediu, iar soluţia asigurarea unor condiţii salubre la şcolile
rurale, se poate observa că propunerea are un impact prea scăzut.
Exerciţiu: alcătuiţi un caz care să urmeze paşii
indicaţi pentru afirmaţia „Elevilor ar trebui să li se impună să poarte
uniforme”
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.