Cultură şi mitologie
5.
Funcţiile mitului
Potrivit lui Mircea
Eliade, funcţiile principale ale miturilor sunt cea de a stabili nişte modele
comportamentale şi de a provoca retrăirea unor experienţe religioase. Mitul
dezvăluie modele comportamentale, pentru că el conţine povestiri despre zei sau
evenimente desfăşurate într-un timp şi spaţiu sacre, aşadar sunt parte a acelei
realităţi autentice la care cea a lumii oamenilor poate aspira numai
raportându-se la ea.
Astfel, în Mitul eternei reîntoarceri, M. Eliade
afirmă despre mentalitatea primitivă privind existenţa:
„un obiect sau un act nu devine real decât în măsura în care imită sau
repetă un arhetip. Astfel, realitatea se dobândeşte exclusiv prin repetare sau
participare; tot ce nu are un model exemplar este „golit de sens”, adică lipsit
de realitate (p. 40).”
Cum zeilor le erau
atribuite părţi sau funcţii ale naturii, ori le erau asociate fenomenele ei,
comportamentul uman îl imitau ărin istorisirile despre zei pe cel cosmic. De
exemplu, în multe culturi, un comportament uman esenţial precum căsătoria este
raportat la unirea elementelor cosmice. În cultura greacă, există mitul unirii
zeiţei Demetra cu Iason pe pământul proaspăt însămânţat, la începutul
primăverii, subliniindu-se astfel asocierea dintre căsătorie şi fertilitatea
pământului. Mituri asemănătoare au generat existenţa în Europa unor ritualuri
de primăvară în care se realizează o uniune simbolică a tinerilor pentru a
cauza repetarea actului originar de natură cosmică al fertilităţii. La fel, în
China, cuplurile tinere mergeau primăvara să se unească pe iarbă ca să
stimuleze regenerarea cosmică şi germinaţia universală. Pentru sumerieni, anul
nou era celebrat prin mitul hierogamiei (nunţă sacră), când zeiţa Iştar (a
fecundităţii) se culcă lângă Tammaz (sau Tammuz, zeu al hranei şi vegetaţiei).
Regele reproducea nunta mitică printr-o uniune rituală cu zeiţa reprezentată de
o preotesă într-o cameră secretă a templului, unde se afla patul nupţial al
zeiţei (pp.32-3).
Forţa imitaţiei şi semnificaţia sacră a nunţii
apare şi în Povestea lui Harap-Alb de
Ion Creangă, în episodul recomandărilor magice ale babei către Harap-Alb:
De unde dai, milostivul Dumnezeu
să-ți
dea, zise baba, și mult să te înzilească, luminate crăișor,
că mare norocire te așteaptă. Puțin mai este, și
ai să ajungi împărat, care n-a mai stat altul pe fața pământului așa
de iubit, de slăvit și de puternic. Acum, luminate crăișor,
ca să vezi cât poate să-ți ajute milostenia, stai liniștit,
uită-te drept în ochii mei și ascultă cu luare-aminte ce ți-oi
spune: du-te la tată-tău și cere să-ți dea calul, armele și
hainele cu care a fost el mire, și atunci ai să te poți duce unde n-au putut merge
frații
tăi; pentru că ție a fost scris de sus să-ți
fie dată această cinste.
Care sunt elementele
creltine inserate în poezie?
În ce sens este prezentă imitaţia?
De ce au un caracter miraculos calul, armele şi
hainele de nuntă ale mirelui?
În ce sens este prezentă ideea sacralităţii
căsătoriei în ritualul ortodox al căsătoriei prin dansul mirului şi intonarea
imnului „Isaie, dănţuieşte;
Fecioara a avut în pântece şi a născut Fiu pe Emanuel, pe Dumnezeu şi Omul;
Răsăritul este numele Lui, pe Care slăvindu-L, pe Fecioara o fericim. Sfinţilor
mucenicei, care bine v-aţi nevoit şi v-aţi încununat, rugaţi-vă Domnului să se
mântuiască sufletele noastre. Slavă Ţie, Hristoase Dumnezeule; lauda
Apostolilor şi bucuria mucenicilor, a căror propovăduire este Treimea cea de o
fiinţă.“
Istoricul religiilor
Joseph Campbell distinge patru funcţii ale mitului prezente în toate culturile,
în măsura în care consideră că există o unitate psihică a umanităţii orientată
către dezvăluirea transcendenţei în lume. Miturile ar suprinde aspecte legate
de viaţa lui:
- funcţia mistică: mitul deschide lumea către diensiunea misterului,
către realizarea misterului subîntins tuturor formelor sale. Dacă misterul se
manifestă prin toate lucrurile, universul devine o imagine sfântă.
- funcţia cosmologică: se arată cum universul are o formă prin care
pătrunde misterul.
- funcţia sociologică: sprijinirea şi validarea unor comportamente
sociale, cum ar fi, de exemplu, monogamia sau poligamia, dar şi legi etice
precum înfăptuirea dreptăţii, arătarea milei etc.
- funcţia pedagogică: te învaţă cum să trăieşti o viaţă de om
indiferent de circumstanţe.
(v. Campbell, Joseph, The power of myth,Doubleday, 1988, pp. 49-50)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.