Cultură şi mitologie
6.
Perspectiva
etnologică asupra mitului
- ritualul –
Deşi
miturile sunt concepute ca modele de comportament ale unui societăţi, ele sunt
într-o relaţie de influenţare reciprocă cu realitatea modelată. Viaţa
comunităţii a modificat fără îndoială relatările mitice care nu auveau o formă
fixă şi miturile însele preiau elementele specifice unei comunităţi.
Întrucât
miturile nu au fost concepute ca relatări de tip ştiinţific, ci făceau parte
din nişte experienţe religioase sau reprezentau temeiul acestora, ele au fost
asimilate ritualurilor care le însoţeau recitarea sau confirmau urmarea
modelelor de comportament furnizate de acestea. În vreme ce cunoaşterea
miturilor nu revenea decât unor persoane specializate, fie unele selectate
dintr-o castă sacerdotală în religiile mari, fie şamani sau vraci în cazul
grupurilor religioase restrânse, ritualul era accesibil întregii comunităţii.
De aceea, ritualulurile au persistat mai mult decât miturile, exprimând modul
de a se comporta specific unei comunităţi şi transformându-se în obiceiuri a
căror semnificaţie religioasă originară a fost adesea uitată. Obiceiurile nu reflectă decât indirect
ritualul originar asociat unei mitologii, iar în mod direct o realitate
etnografică, adică particularităţile culturii materiale şi nemateriale ale unei
comunităţi.
Deseori,
obiceiurile amintesc de dimensiunea lor religioasă originară prin referinţe la
religia actuală a comunităţii. Luând ca exemplu unele obieceiuri româneşti
reţinute de folclor, invocarea religiei creştine în cadrul lor (fie prin
folosirea simbolurilor creştine, fie prin menţionarea numelor sfinte creştine)
nu are întotdeauna legătură cu semnificaţia ei teologică, ci pare numai să
asigure prezenţa unui sens divin cunoscut de comunitate în locul celui arhaic
uitat.
Aşa
se întâmplă de pildă în cazul unui cântec din Moldova din cadrul ceremoniei
acordării darurilor pentru miri înaintea mesei de nuntă de către tinerii
comunităţii:
„Bună vremea, bună vremea,
Înălţată Împărăteasă!
Şedeţi în coate după masă
Ca şi o garoafă frumoasă.
De aceea toate femeile
Din toate părţile
Năzuiesc ca albinele
La Domnia Voastră
Şi s-arată cu colăcei
Mândri şi frumuşei
Să aveţi parte de ei!
Colaci mândri şi frumoşi
Ca şi faţa lui Christos."
(text din O. Papadima, O viziun
românească a lumii, Ed. Seculum, Bucureşti, pp. 70-71)
Substratul mitic al cântecului
transpare din:
a. caracterul
universalizant al adresărilor de forma „de aceea toate femeile, din toate părţile”, în
condiţiile în care o caracteristică a miturilor este situarea într-un plan
universal, aşa cum o dovedeşte şi identificarea spaţiului mitic cu centrul
lumii;
b.
asocierea miresei cu o „înălţată împărăteasă”, căreia îi sunt supuse „toate
femeile”, fapt ce este similar tendinţei mitice de asociere a nunţii cu o
hierogamie dintre zeii stăpânitori ai lumii;
c.
legătura dintre darurile făcute oamenilor şi jertfa închinată unui zeu, prin
comparaţia dntre colacii mândri şi frumoşi cu „faţa lui Christos”(de exemplu,
în manuscrisul egiptean Issinger, se menţionează că darurile făcute săracilor
sunt de fapt jertfe aduse zeilor).
Deşi
nu poate fi decât o dovadă slabă a legăturii cu un substrat mitic, fiind mai
curând parte a comparaţiilor curente din literatura populară, invocarea naturii
ca parte a ceremonialului („garoafă frumoasă”... „năzuiesc ca albinele”)
menţinea tradiţia mitică de asociere a modelelor divine cu elemente ale
naturii. Luând în seamă toate elementele anterioare, menţionarea numelui lui
Christos nu îşi găseşte o explicaţie decât prin nevoia de a prezenta
dimensiunea religioasă a ceremonialului, chiar dacă actul de a face daruri
mirilor înaintea mesei de nuntă nu era parte a ritualului creştin al
căsătoriei. Se poate afirma astfel că ritualul menţionat pierde conştiinţa
dimensiunii sale mitice originare şi o recuperează printr-o comparaţie fără
semnificaţie creştină a darurilor cu „faţa lui Christos” sub aspectul
frumuseţii.
Un
alt exemplu al transferului substratului mitologic al unor ritualuri într-un
registru creştin ni-l poate furniza următorul colind de Crăciun (ibidem, pp. 58-59). Acesta
reflectă credinţa mitologică potrivit căreia actele umane esenţiale au un
corespondent în ralitatea divină. Sfinţii din rai sunt prezentaţi executând ritualuri
umane de purificare şi înnoire legate, putem presupune, de intrarea într-un nou
an. Deşi elementele creştine sunt mult mai pregnante, cadrul mitologic le
înstrăinează de semnificaţia lor teologică.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.