FILOSOFIE
Lecţia XV
J.-J.Rousseau:
Natura solitară a omului
Întrebarea dacă omul este
sau nu destinat vieţii comunitare în virtutea naturii sale priveşte existenţa
omului, nu esenţa lui, aşa cum o face întrebarea „Ce este omul?”. Astfel, natura
umană este privită în trecutul ei, de
la începuturile sale biologice şi istorice; în
prezentul sesizat în individ,
în relaţiile indivizilor şi în societatea formată de ei; precum şi în viitor, întrucât de aflarea prezenţei
sau absenţei unei înclinaţii către viaţa comunitară poate depinde un proiect
sau ideal al reformării societăţilor actuale.
Pentru Rousseau (1712-1778), omul are dispoziţia
naturală de a trăi în singurătate. În scrierea Emil sau despre educaţie, apărarea singurătăţii ia următoarea
formă:
„Când cineva trăieşte singur, iubeşte mai bine
oamenii; suntem ataşaţi de ei printr-un interes tandru, imaginaţia noastră
dezvoltă farmecul unei societăţi”
În aceeaşi epocă, Diderot susţinea că „Numai omul rău trăieşte singur”.
[care ar putea fi motivele?]
Aşadar, preferinţele
pentru singurătate sau comunitate sunt egal posibile pentru omul actual. Nu ştim
însă dacă ele derivă sau nu dintr-o înclinaţie naturală a omului în general sau
sunt doar rodul unei reflecţii personale, ştiind că omul îşi conturează
personalitatea tocmai desprinzându-se de ceea ce are în comun cu alţii. De vreme
ce natura umană ar trebui să fie prezentă în toţi oamenii, iar oamenii actuali
trăiesc împreună în cadrul diverselor societăţi, pentru a identifica o
înclinaţie naturală către singurătate sau comunitate, ar trebui urmărit
comportamentul dominant al omului, nu opiniile unor indivizi. În comportamentul
omului actual, Rousseau citeşte nemulţumirea faţă de viaţa comunitară ori
civilizată, indusă omului mai curând prin lege, decât prin folosirea unei
posibile înclinaţii a indivizilor de a trăi împreună:
întreb care din
două - viaţa civilizată sau cea naturală - este mai susceptibilă să devină de nesuportat
celor care o trăiesc? Aproape că nu vedem
în jurul nostrum decât oameni care se plâng de existenţa lor; şi mai mulţi sunt
aceia care nu se plâng, deşi sufletul le e plin de aceasta; imbinarea legilor divine
si omeneşti abia dacă este de ajuns pentru a împiedica dezordinea. ( Discurs asupra originii şi fundamentelor
inegalităţii dintre oameni)
Opusul
vieţii civilizate este viaţa naturală solitară, pe care omul o
poate afla printr-o incursiune în el însuşi, realizată prin eliminarea tuturor
formelor de civilizaţie din individ, inclusive a raţionamentelor, astfel încât
se ajunge la sesizarea a două pulsiuni naturale:
Primul principiu poate fi numit al
egoismului, el reprezentând un sine personal care nu este prin natura lui ostil
sinelui celorlalţi oameni. În Rousseau
judecat de Jean-Jacques, Rousseau însuşi recunoaşte că „cea mai dulce existenţă a noastră este relativă
şi clectivă, iar sinele nostru adevărat nu este cu totul al nostru”. Trăirea în
singurătate a sinelui descoperit în înclinaţia naturală a grijii faţă de sine
nu este soluţia pentru a avea o viaţă fericită, cum, pentru Rousseau, culegător
mai sus al opiniilor societăţii, nu este nici societatea. Era însă unul suficient
pentru ca omul care trăia în viaţa naturală anterioară naşterii civilizaţiilor
să poată trăi în singurătate. Rousseau îşi argumentează
opinia prin reconstruirea a ceea ce ar fi putut reprezenta viaţa solitară a
omului preistoric:
Lipsa
dorinţei „de a face rău” se sprijină
pe al doilea principiu, cel al repulsiei
faţă de suferinţa semenilor. Cele două principii îi asigurau speciei umane sau omului
natural supravieţuirea, chiar dacă fericirea lui consta numai în faptul de a nu
suferi.
Cele două principii sunt alterate negativ
de societate: 1. Sinele se amplifică în urmarea interesului egoist în dauna
altora; 2. Dispariţia sau mai curând desensibilizarea faţă de suferinţele
altora conduce la eliminarea celorlalţi care intervin în calea urmării
interesului personal şi lipsa compasiunii pentru suferinţele provocate din
atare motiv. Rezultatul comun este apariţia inegalităţilor sociale.
*
Rousseau se
opunea viziunii lui Hobbes (Leviathan)
care, în vederea asigurării păcii sociale, milita pentru supunerea faţă de conducerea poltică a societăţii, din cauza „bine
cunoscutelor înclinaţii ale umanităţii” spre comiterea răului şi a
interdependenţei indivizilor umani.
În scrierea
neterminată Starea de război, Rousseau
îl acuză că Hobbes a confundat englezii din popor cu maniere sociale proaste şi
prost crescuţi cu oamenii „naturali”, conducându-l la ideea de suveranitate
politică ca antidot faţă de pofetele lor nesăţioase. Uitându-se prin fereastra
sa din Londra, Hobbes „crede că a văzut omul natural”, dar el a văzut de fapt
numai „un burghez din Londra sau Paris”. Rousseau crede că Hobbes a inversat
cauza şi efectul, confundând un efect rău al vieţii civilizate cu depravarea „naturală”.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.