Sfântul
Maxim Mărturisitorul, Capete gnostice,
2.71: Dumnezeu Cuvântul, al lui Dumnezeu
şi al Tatălui, se află tainic în fiecare din propriile-i porunci; iar Dumnezeu Tatăl, în chip
natural, este cu totul nedespărţit în întregul propriului său Cuvânt. Aşadar,
cel care primeşte o poruncă divină, îl primeşte pe Cuvântul lui Dumnezeu aflat
în ea. Şi când l-a primit, prin porunci, pe Cuvântul, l-a primit deopotrivă pe
Tatăl, care fiinţează natural în el şi l-a primit şi pe Duhul, care fiinţează
natural în el. De aceea, se spune: „Adevărat zic vouă: Cine îl primeşte pe
acela pe care îl voi trimite, pe mine mă primeşte; iar cine mă primeşte,
primeşte pe cel ce m-a trimis” (Ioan 13, 20). Într-adevăr, cine a primit o
poruncă şi a urmat-o, ajunge să primească în chip tainic Sfânta Treime.
Neputinţa creştinului de
a gândi sau imagina un Dumnezeu unic întreit în persoane pare să îl pună în
imposibilitatea de a demonstra că fundamentul credinţei sale este unul
raţional. În situaţiile obişnuite, cel care nu pricepe că unu este diferit de
trei este copilul care încă nu a deprins folosirea elementară a raţiunii. Când
află că doi şi trei sunt diferite de unu, sau că trei elemente nu pot avea prin
adunare rezultatul unu, spunem despre copil că a deprins cunoaşterea lucrurilor
lumii şi ulterior cunoştinţele matematice elementare. În ambele situaţii, între
copil şi lucrurile lumii sau adevărurile matematice, avem capacitatea de a
primi ceva din exterior şi activitatea cunoaşterii sau cunoştinţele, care tind
să formeze o relaţie reciprocă independentă. Această relaţie o numim cunoaşterea
umană.
În interacţiune cu lumea
din afara sa, copilul nu învaţă să numere lucrurile pentru a şi le însuşi,
lucrul acesta îl face apucându-le şi folosindu-le, ci pentru a-şi exprima
distanţa faţă de ele. Lucrurile numărate îşi pierd din semnificaţie şi din
importanţa lor pentru copil oricând se poate juca cu ele numărându-le. Abilitatea
de a se juca cu ele este cunoaşterea umană, pe calea căreia începe să meargă.
Cei avansaţi pe aceeaşi cale, erudiţii cunoscători ai multor lucruri care nu le
sunt realmente prezente în viaţă, par şi ei să se joace cu lumea, fără să
reuşească să şi-o însuşască, de vreme ce în final o părăsesc.
Cât priveşte dobândirea
adevărurilor matematice, lucrurile sunt mai clare. Copilul nu le doreşte pentru
sine, ci, dimpotrivă, vrea ca el să se livreze acelora în calitate de bun elev
sau cunoscător, o calitate care nu se naşte din el, ci din tradiţia
învăţământului făurită şi distribuită de alţii. Mai târziu, omul vrea să
avanseze în această tradiţie sau să inoveze în cadrul ei, dar nu se poate
desprinde de ea şi de mulţimea înaintaşilor sau contemporanilor, toţi nişte „alţii”
care o susţin.
Aşadar, nu putem afirma
despre om că vrea lucrurile lumii şi adevărurile matematice, ci numai că vrea
cunoaşterea umană privitoare la ele. Când vine vorba despre un adevăr teologic
precum Sfânta Treime, a spune că vrem cunoaşterea umană a lui Dumnezeu Unul şi
întreit în persoane apare ca o contradicţie. Nu îl putem aduce pe Dumnezeul
diferit de om într-una din activităţile umane, chiar dacă o astfel de
activitate este nobila cunoaştere raţională.
Cu toate acestea,
Sfântul Maxim susţine în textul citat că putem primi în noi Sfânta Treime. Nu o
primim însă în felul cunoaşterii, ci tainic. Este un mod tainic de a o primi,
pentru că noi nu suntem capabili să mergem prin cunoaştere pe urmele unităţii
divine a persoanelor. Dimpotrivă, unitatea vine la noi, în virtutea faptului că
Fiul este Tată şi Duh Sfânt. O primim tainic când nu suntem capabili să o
cunoaştem şi nu vrem cunoaşterea ei. Ceea ce vrem este primirea şi urmarea unei
porunci divine.
Primirea poruncii nu este tainică. Ea are
claritatea gestului copilului de a-şi însuşi şi folosi lucrurile lumii, înainte
de a dori să se despartă de ele cunoscându-le. La fel cum copilul este una cu
lucrurile folosite, fără distanţa cunoaşterii lor, primirea autentică a unei
porunci divine îl face pe om una cu divinul din ea. Porunca divină este primită
când viaţa omului este modificată de ea. Cum omul nu rămâne om când este
separat de viaţa sa, cel ce primeşte porunca şi îşi schimbă viaţa potrivit ei nu
mai poate fi diferit de ea.
Sfântul Maxim afirmă
posibilitatea primirii Treimii chiar şi numai prin primirea unei singure
porunci. Avem aici un privilegiu faţă de cunoaşterea umană care caută să
cuprindă prin raţiune cât mai multe cunoştinţe pentru ca omul să o poată stăpâni.
Privilegiul este însă greu de recunoscut pentru om, fiindcă în exerciţiul primirii
acelei singure porunci trebuie să se desprindă de cunoaşterea umană, adică de
unul din privilegiile cele mai mari din lumea oamenilor şi o face inclusiv prin
afirmaţia aparent iraţională că unul este trei.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.