Înălţarea lui Iisus Hristos la Cer nu este o sărbătoare care poate fi
aliniată celorlalte două care celebrează momentele lucrării sale de mântuire,
Naşterea şi Învierea. Şi aceasta nu numai pentru că înălţarea îlmută în ordinea
divină, şi nu umană, în care se naşte şi învie, ci fiindcă prin înălţare El
dispare pentru oameni.
Nu poate fi vorba despre o dispariţie reală, pentru că El este Dumnezeul în
care se petrece întreaga viaţă creştină, aşa încât Sfântul Pavel mărturiseşte: „şi
eu nu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine” (Gal. 2, 20). Este însă absent pentru obişnuinţa umană de a-L trata ca pe cineva diferit
de noi, faţă de care ne achităm obligaţia de a ne apropia de El prin venerare.
Venerarea persoanelor din lumea noastră ne oferă întodeauna liniştea de a
nu ne pierde pentru ele. Fie că vorbim de conducători, fie de artişti sau alţi
oameni de seamă, adoratorul lor se păstrează pe sine, simţind că, prin venerare,
el însuşi este parte a vieţii celui adorat, dar, în acelaşi timp, adoratorul
ştie că este diferit de cel adorat şi poate dezerta venerarea în contextele
vieţii care par să îl privească numai pe el.
Iisus Hristos al naşterii şi învierii poate fi venerat cum o facem cu
oamenii din lumea noastră, pentru că ambele sunt evenimente care îl aşază în
lumea noastră, printre ceilalţi oameni. Prin naşterile şi morţile noastre cu
speranţa învierii, participăm la amândouă şi putem repeta felul în care oamenii
din Evanghelii i se închinau, magi, păstori, sau apostoli.
În schimb, un Iisus Hristos înălţat mai presus de lumea oamenilor ne
trimite la exerciţiul venerării lui Dumnezeu. Venerându-l pe Dumnezeu, nu putem
spune că participăm la viaţa lui diferită de cea umană, cum nu ne putem menţine
o viaţă diferită de El oricând încetăm să Îl venerăm. Luate împreună, aceste
două aspecte ale venerării lui Dumnezeu ne conduc la o trăire de neînţeles în
lumea oamenilor: nu putem trăi cu Dumnezeu, dar nu putem trăi nici în afara lui.
Tradus în termeni omeneşti, ar însemna că nu putem face parte din viaţa cuiva,
dar nici nu putem trăi fără el. Într-o asemenea situaţie, ar rezulta că nu mai putem
exista, adică exact acel „şi eu nu mai trăiesc” al Sfântului Pavel.
Înălţarea ne aduce la acest „eu nu mai trăiesc”, care nu poate fi converit
în „Hristos trăieşte în mine” decât atunci când venerarea lui Hristos depăşeşte
felul uman în care un „eu” laudă şi adoră un alt „eu”. Dacă sărbătorile
Naşterii şi Învierii sunt semne ale milei divine pentru „eu”-rile noastre, a
rămâne în preajma lor, fără urmarea renunţării la sine prin înălţarea, pe cât
posibil, dincolo de noi, ele ne pot ţine la fel de departe de Hristos cum este
oricare altul care nu are habar de ele.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.