Dacă în răul oamenilor este prezentă o forţă malefică
de dincolo de om, ea ar trebui să locuiască în tot ce este neintenţionat în om
şi în lume.
Spaţiul lucrurilor neintenţionate de om este de fapt limitat, în ciuda
faptului că evenimentul ca nou şi întâmplare domină existenţa modernă.
Întâmplările relevante pentru om sunt cele produse sau surprinse de om, aşadar
marcate de intenţia oamenilor de a le produce şi prezenta. Neintenţionată pare
a fi numai moartea, deşi ea cade de asemeni în rândul întâmplărilor şi este
uşor confundată cu restul acestora, care, oricât de neprevăzute ar fi, stau
toate în puterea omului. De aceea, moartea altora sau cea proprie poate fi
socotită un eveniment despre care ştim cum să vorbim.
Moartea proprie menţine însă imposibilitatea de a ne gândi în totalitate la
ea ca la un eveniment uman intenţionat. Şi, prin urmare, ea este singura care oferă
şansa cea mai mare răului demonic de a se manifesta în lumea modernă. Ce-i
drept, şi în epocile trecute moartea şi damnarea veşnică îi înlesneau
diavolului apariţia pură, fără a se confunda cu răul intenţionat al erorilor
sau păcatelor omului. De pildă, frica de pedepsele iadului instrumentate de
diavoli era o primă treaptă de religiozitate prescrisă în ascetismul
răsăritean. Însă, în ascetism şi în creştinismul vechi se admitea deopotrivă că
diavolul este prinţ al lumii de aici şi, ca atare, este peste tot prezent, în
toate relele omului. Prezenţa cea mai clară a diavolului în pustiu şi în noapte,
împărtăşind singurătatea asceţilor, arăta încă de pe atunci că, deşi prezent în
lume, locul său este la marginile ei, unde se sfârşesc peisajele urbane
modelate de intenţii umane.
Posibilitatea omului modern de a
umaniza şi spaţiile nelocuite trebuie să îl fi împins, din nou, în lumea din
afară a morţii. Nu înseamnă că şi-a pierdut titulatura de prinţ al lumii
acesteia, pentru că epitetul „demonic” sau „diabolic” ne ajută încă să
calificăm atrocităţile inexplicabile în termeni umani, în ciuda apelului la explicaţiile
psihologice. În lumea întâmplărilor despre care putem vorbi, se strecoară mereu
crime abominabile a căror cruzime rămâne de fapt inexplicabilă. Nu pot fi
altcumva decât diabolice detaliile unui omor în care criminalul depăşeşte
intenţiile explicabile de anihilare a unui adversar prin variii metode de
tortură. Exterminările în masă din epoca modernă sunt şi ele socotite diabolice.
Dacă admitem diabolicul, dar psihologia nu ne permite să calificăm astfel
cea mai mare parte a răului produs în mod explicabil de om, ar urma ca diavolul
să fi cucerit de fapt regiuni întregi ale activităţilor umane intenţionate. Ar
trebui imaginat că domenii întregi ale vieţilor societăţii şi omului sunt de
fapt în subordinea răului demonic la un nivel superior, chiar dacă dispare din
justificarea relelor din regiunea inferioară, despre care putem vorbi în
termeni umani.
Confiscarea unor regiuni mari ale umanităţii ar fi consecinţa directă a
izolării diavolului în moarte. Stăpânirea umanităţii largi este aplicare a vastităţii
morţii, acolo unde diavolul este în mod manifest stăpân al damnării. Dacă
excludem diavolul din explicarea răului şi luăm ca termen numai moartea, este
uşor să trecem de partea morţii multele activităţi ale omului modern care sunt
incapabile să reprezinte viul omului. Nu ne trăim umanitatea în activităţile
cotidiene dependente de lucrurile acumulate sau în acţiunile dictate de
obţinerea lor, mai deloc în relaţiile întâmplătoare şi superficiale cu ceilalţi
indivizi, datorită mijloacelor de comunciare, mai multe ca niciodată.
Constatările la anumite etape ale vieţii că „nu am făcut ceea ce am vrut” pot
fi preschimbate în afirmaţia „am făcut ceea ce a vrut altul”, iar altul absolut
este altceva decât omul, dacă vrem să credem, diavolul.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.