Dezbatere,
oratorie şi retorică
11
CERINŢE PENTRU CORPUL DISCURSULUI PUBLIC ŞI PENTRU ÎNCHEIEREA
ACESTUIA
CERINŢE PENTRU CORPUL DISCURSULUI PUBLIC
Educarea – publicul
trebuie să obţină mai multe informaţii decât cele avute înainte de ascultarea discursului;
ca exerciţiu anterior elaborării discursului, vorbitorul poate să utilizeze
următoarea schemă:
În timp ce publicul se va
gândi la discursul meu, publicul îşi va aminti de:
1.
2.
3.
Distrarea – publicul
ascultă cu mai mare atenţie, când ascultarea discursului este concepută ca o
activitate distractivă (sau de entertainment)
Explicarea
- ideile prezentate în discurs trebuie explicate
în aşa fel încât să fie înţelese de majoritatea publicului, nu de specialişti
- dacă discursul tău solicită un proces de
înţelegere îndelungat, vor fi reţinute mai puţine idei
- oamenii au stiluri diferite de învăţare –
auditiv, vizual şi chinestezic; discursul trebuie să fie transmis folosind
toate aceste stiluri
- discursul trebuie să fie exprimat simplu,
simplitatea însemnând că ideile sunt exprimate într-o manieră în care pot fi
asimilate imediat
- trebuie eliminate exprimările inutile, termenii
tehnici (sau să fie folosiţi împreună cu explicarea lor în termeni mai simpli)
- în desfăşurarea discursului, vorbitorul trebuie
să se întrebe permanent care va fi importanţa a ceea ce spune pentru public;
trebuie evitate expresiile care lezează anumite categorii de persoane
(referinţe rasiste, religioase, etnice, privitoare la orientarea sexuală, la
defecte fizice), deoarece în felul acesta se pierde o parte din audienţă
FINALUL DISCURSULUI
a. rezumatul final
b. finalul de impact
a. rezumatul final
- Sunt rezumate ideile, nu poveştile care le
exemplifică
- Rezumatul este introdus printr-o formulă clară;
de exemplu: „înainte de a-mi încheie prezentarea/discursul, să recapitulăm ce am învăţat astăzi...;” „în concluzie,
aşa cum am susţinut anterior, este de reţinut că problema x prezintă aspectele
y, w, z;” „ajunşi la finalul discursului, să ne amintim de principalele puncte
semnalate: în primul rând..., în al doilea... şi în final...”
b. finalul de impact
- înainte de a încheia discursul, publicul
trebuie avertizat că urmează finalul, de exemplu prin formulele:
- A sosit timpul să încheiem prezentarea
- Îmi voi încheia discursul cu...
- Hai să îmi închei discursul cu...
- Ceasul îmi spune că este timpul să închei discursul. Aşadar,...
- Forme de final puternic, de impact:
·
Îndemnul la acţiune (să-i ceri publicului să facă ceva;
de ex., donaţi sânge, nu aruncaţi deşeuri în natură; feriţi-vă de..., nu
judecaţi...)
·
Lansarea unei provocări (de ex., să văd care din
dumneavoastră va putea să se abţiă vreme de o săptămână de la consumarea
alimentelor de tip fast-food)
·
Umorul
·
Un citat sau o poveste spusă pe scurt
·
Schimbarea stilului de a vorbi (de exemplu, la un discurs
energic şi plin de umor, să formulezi o încheiere serioasă, urmând unui moment
de tăcere)
·
Conectarea încheierii cu deschiderea; dacă începi cu o
poveste şi o laşi neterminată, acum o continui (de ex., vă aduceţi aminte că
v-am spus de tânăra care a fost folosită în traficul de persoane, pentru că a
fost racolată de pe internet? Să vă spun acum ce i s-a întâmplat: )
·
Folosirea titlului în încheiere (titlul şocant va primi o
explicaţie; de ex., „ de ce mi-am intitulat discursul „Planeta în pericol de
sufocare”? Pentru că într-adevăr, când vorbim despre poluarea aerului, este
îndreptăţit să spunem că planeta este în pericol de sufocare)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.