FILOSOFIE
Lecţia XVIII
TEORII MORALE
Rembrandt, Bunul samaritean |
În privinţa sensului vieţii, Sigmund Freud îl identifica cu căutarea
fericirii. Pentru el, fericirea avea două aspecte, pozitiv şi negativ, trăirea
unor plăceri intense şi evitarea durerii. Însă fericirea era irealizabilă, în
ciuda faptului că urmărirea ei era considerată un principiu vital. Vital,
pentru că structura întreită a psihicului vorbea despre un dezechilibru major
al vieţii interioare a omului, care nu ar putea fi atenuat decât prin urmărirea
unei ţinte exterioare.
Fragilitatea interioară a interiorităţii dezvăluită de Sigmund Freud este
dublată de o fragilitate exterioară a condiţiei umane. Istoria culturii umane a
consemnat de la începuturile sale temerile oamenilor faţă de fragilitatea
vieţii omului, fie că era vorba despre destinul personal (de exemplu, Epopeea lui Ghilgameş sau basmele
românilor), fie despre soarta unei colectivităţi ( de exemplu, Iliada). Soluţia pentru a preîntâmpina
nenorocirile vieţii individuale sau colective a fost iniţierea unor coduri
morale şi de legi care să asigure un temei solid pentru o viaţă bună. Cele mai
multe dintre codurile morale străvechi au fost religioase. În viaţa
individuală, în locul urmăririi bunurilor şi situaţiilor dezirabile
susceptibile pierderii (bunuri materiale, tinereţe, putere fizică), au fost
propuse valori atemporale: binele, adevărul, dreptatea, curajul etc. Acestea
sunt denumite virtuţi, fiind calităţi care fac un comportament excelent
indiferent de circumstanţele exterioare.
Limitele codurilor religioase sunt reprezentate de neputinţa de a fi
aplicate unei comunităţi largi care are viziuni spirituale diferite, dar şi
imposibilitatea de a corespunde aspiraţiilor comune ale oamenilor de a trăi
bine raportându-se la realitatea înconjurătoare, şi nu la una divină.
Filozofia antică greacă începând cu secolul VI î.e.n. a iniţiat un discurs
despre moralitate, care să nu mai reglementeze viaţa oamenilor, ci să o îndrume
spre înţelegerea a ceea ce este bine şi rău, încât fiecare să-şi poată ordona
viaţa în funcţie de ele. Sursa gândirii morale a filosofilor este felul în care
oamenii urmăresc binele, motiv pentru care recunoaştem semnificaţiile atribuite
de ei binelui în viaţa curentă.
Aristotel (sec. IV î.e.n.)
- nu există un bine în sine, ci
există un bine pentru fiecare gen de lucruri
Exemplu: binele toporului – un
topor bun; care sunt calităţile care îl califică astfel?
- binele urmărit de oameni:
fericirea (scop final), bogăţie, înţelepciune, etc. (scopuri intermediare)
- cum poate fi omul bun după
analogia cu toporul bun? Pentru că raţionalitatea este trăsătura distinctă a
omului, rezultă că va fi bun printr-un comportament bun.
De analizat afirmaţia lui
Aristotel: „fericirea
înseamnă activitatea sufletului conformă cu virtutea”.
- fericirea devine o stare
obiectivă, există cazuri în care numim un om fericit sau bun datorită atingerii
acestui gen de fericire?
Teoria morală a lui Aristotel este teleologică, pentru că binele este
judecat în funcţie de scopul urmărit, fericirea şi eudaimonistă, pentru că scopul ultimo al omului este fericirea ca
stare obiectivă.
Epicur (sec. IV î.e.n.) şi J.S. Mill (sec. XIX)
Propun teorii morale teleologice hedoniste: binele este
apreciat în funcţie de scopul atins, fericirea, dar aceasta este înţeleasă
subiectiv ca plăcere şi lipsa durerii.
Epicur- plăcerea: absenţa
suferinţei din corp şi a tulburării din suflet (cel mai mare bun înţelepciunea)
-
cum ajută urmarea acestui scop la apărarea de condiţia fragilă a vieţii?
J. S. Mill – plăcerea este utilitatea
– binele meu este trăirea plăcerilor, iar acestea pot fi utile şi mie, dar şi
celorlalţi.
-
necesitatea ierarhizării plăcerii după durată, certitudine, intensitate: de
comparat plăcerea de a citi şi plăcerea de a mânca (care este mai utilă?)
*
Exemplu de situaţie morală:
Ecaterina
Teodoroiu
Relatare: Într-o zi de duminică, prin noiembrie,
Ecaterina a fost rănită ușor. Acest lucru a îndârjit-o și
mai mult, devenind tot mai activă pe frontul ce parcurgea traseul Târgu-Jiu...
A fost luată prizonieră și dusă la Cărbunești de unde a scăpat, împușcând
santinela de pază. A revenit pe câmpul de luptă și la Bărbătești
a fost rănită ușor la picior. În luptele din 6 noiembrie
1916 din apropiere de Filiași, un obuz i-a fracturat tibia și
coapsa stângă, urmând o perioadă în care a trecut prin mai multe spitale…
Miercuri, 22 august 1917, la ora 21,15, unitățile române au fost atacate și
surprinse descoperite de unități din Regimentul 40 Rezervă german. Pe
timpul retragerii, sublocotenenta Ecaterina Teodoroiu a fost lovită de două
gloanțe
de mitralieră pe Dealul Secului-Muncel și a căzut la datorie
Este vorba despre acţiuni morală?
Sunt raţionale? Conferă plăcere? Contează atingerea unui scop în aprecierea
morală a personajului?
Dacă spunem că este un exemplu de
acţiune morală, judecăm binele în funcţie de intenţie, nu de scop, iar în locul
fericirii apreciem acţiunea din datorie: acesta este demersul teoriei deontologice, susţinute de
Immanuel Kant (1724-1804)
Rezumat:
Teorii teleologice
- Eudaimoniste (Aristotel)
- Hedoniste (Epicur, Mill)
Teorii deontologice (Kant)
Temă: exemplu de acţiune bună în funcţie de intenţia sa.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.