LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE
- LECŢIA XII –
Clasificarea
Clasificarea = operaţia logică prin care nişte obiecte
sau noţiuni sunt ordonate şi grupate în diferite clase, eventual din ce în ce
mai generale, folosind anumite criterii.
Clasificarea este
un proces de abstractizare, extrăgând din noţiunile individuale caracteristica
capabilă să-l integreze într-o clasă superioară alături de alte noţiuni.
Depistarea clasei se realizează pe baza genului proxim indicat în definirea
noţiunii.
Ex. PROFÉSOR = Persoană calificată care predă o materie de învățământ
Clasa: persoană
calificată
Care sunt clasele
în cazurile:
FERICÍRE. = Stare de mulțumire sufletească intensă și deplină.
SCÁUN = Mobilă (de lemn, de metal etc.), cu sau fără
spetează, pe care poate să stea o singură persoană.
Diviziunea este operaţia prin care dintr-un gen desprindem
speciile sale, iar clasificarea este operaţia logică prin care ajungem la un
gen pornind de la speciile sale.
Ex. vânătoare –
vânătoare pe uscat – vânătoare pe apă – vânătoare cu armă de foc, vânătoar cu
armă albă
Temă: divizaţi în cât mai multe specii genurile apă şi bunătate
Elementele clasificării:
- obiectul clasificării – mulţimea de noţiuni ce vor fi supuse operaţiei de clasificare
- clasele obţinute în urma operaţiei de clasificare (ex. de la porc, câine, urs, mistreţ, avem clasele animal domestic şi animal sălbatic)
- criteriul clasificării (diferenţa specifică sau fundamentul clasificării) – proprietăţile pe baza cărora se realizează clasificarea (traiul pe lângă om – clasa animalelor domestice)
Regulile clasificării
1)
clasificarea
trebuie să cuprindă 3 elemente: obiectul clasificării, clasele obţinute şi
fundamentul clasificării.
2)
Clasificarea
trebuie să fie completă – să integreze într-o clasă toate elementele ce
constituie obiectele clasificării.
Clasificarea este incompletă – când nu apar toate speciile genului (animale
domestice: pisici, cai – lipsind câini, porci etc.)
Clasificarea este abundentă – când apar specii străine genului – operă
artistică: pictură, sculptură, mecanică
3)
pe
aceeaşi treaptă a clasificării, între clasele obşinute trebuie să existe
raporturi de opoziţie: contrarietate sau contradicţie (în cazul termenilor
vagi, cerinţa se aplică numai nucleului)
4)
criteriul
clasificării trebuie să fie unic într-o operaţie; ex. de eroare: sexul şi
profesia drept criterii pentru obţinerea claselor femei, bărbaţi, vânzători, profesori
5)
regula
omogenităţii: asemănările dintre obiectele aflate în aceeaşi clasă trebuie să
fie mai importante decât deosebirile (nerespectarea ei poate conduce la
încălcarea regulii 3)
ex. nu includem
instrumentul muzical trianglu în
clasa triunghiurilor
Temă: ex. 14, p. 23, c şi d
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.